base unit ABS eller liknande UTAN själva systemet

Vegar

Medlem
Hej! Såhär är det:

Jag behöver en ny rygga (20-25 liter). Jag vill köpa mig en ABS eller liknande på sikt. Något uppblåsbart. Och då kommer min fråga till er som vet: Går det att köpa en zip on nu och hitta en bas-unit (eller vad man skall kalla det) UTAN själva systemet? För så kan jag sedan köpa bara ABS base unit när det är dags? För då kan jag koppla på den zip on jag köper nu. Det är ju vissa dagar jag vill ha en rygga men inte faktiskt behöver en airbag (typ när jag bara åker i pist och inte vill släpa med den extra vikten).

Och om det går, är det någon av er som vet vart jag kan hitta en sådan base unit utan airbag?

Om jag tolkar ABS' hemsida så är det ca 2,2 - 2,4 kilo för själva base-unit beroende på om man vill ha stål eller kålfiber patroner. Sedan tillkommer zip on bag i den storlek man vill ha. Inte att det är jättemycket, men sedan är det för mig även priset som är lite högre än en vanlig rygga. Och köpte precis nya bindningar och pjäxor så avvaktar jag gärna med större investeringar till nästa säsong. Jag får låna ABS denna säsong om jag vill. Totalen gör att jag kan fixa en zip on nu om jag ändå skall fixa base unit sen. Om det är en setup om funkar vet jag inte. Men tänkte kolla lite om andra tänkt som jag. Jag kanske bara krånglar till det.

Senast ändrad:
Nu vet jag inte om detta gäller för alla men den "base-unit" som jag har från ABS går det inte att lossa på systemet, det sitter väldigt permanent, utan då får man kika på något annat system som är flyttbart. Jag hade nog satsat på att hittat en begagnad rygga eller någon på rea till denna vintern för att sedan hitta en med ABS till nästa säsong. Men den som du länkade, är det något fel på den Zip-on? Verkar ju smidigt att ha två olika backpanels som du kan använda beroende på vad som efterfrågas för dagen, och sen ha två olika zip-ons beroende på hur mycket man vill ha med sig.

Exakt som du säger så tycker jag det skulle vara smidigt att ha två olika storlekar zip on. Tex en 18 respektive 32 liter (eller mer). Utan att man måste köpa två system. Vilken modell är det du har isåfall som inte går att dela isär? Kolla in https://www.abs-airbag.com/en/configure-now.html

Den jag länkade till har själva zip on baggen också. Jag har ögat på en annan zip on och försöker därför hitta en separat backpanel bara.

Jag har Vario base-unit. Det jag menade var att själva ABS-systemet sitter permanent i backpaneln, trodde du menade att du ville ha en ABS-rygga utan systemet för de dagar det inte är någon lavinrisk/åka pist. Separat backpanel utan ABS i ABS-systemet finns inte, vad jag vet, utan då är det andra märken som gäller, typ Ortovox MASS. Smartast torde väl vara att köpa en Base-unit, x antal zip-ons som du själv vill ha och utöver det ha en vanlig skidryggsäck a la Dakine för de dagar lavinutrustning inte behövs? Annars var ju den ryggan du länkade till rätt, kanske bara får leva med att du måste köpa en zip-on för att få backpaneln löst.

Btw @Pow14, hur tycker du den fungerar? Är det värt pengarna?

@jonaslukarlsson ah då förstår jag! Det är nog mera en sådan som Pow14 länkade till jag funderat på.

My bad, trodde det var du som länkade till den men menade den som pow14 länkade till. Den verkar uppfylla det du eftersträvar.

Vegar sa:
Btw @Pow14, hur tycker du den fungerar? Är det värt pengarna?

@jonaslukarlsson ah då förstår jag! Det är nog mera en sådan som Pow14 länkade till jag funderat på.
Jag tycker den funkar grymt, jag har Evoc 20 och 30 l zipon. Jag har en äldre varient av den jag länkade till och jag är supernöjd med den.

Tillbaka
Topp