Bäst i sverige

Klabb

Medlem
Bäst i sverige
Hej!

Har idag boende i Sälen men funderar på att skaffa ngn annanstans för att komma åt lite mer dramatiska fjäll med mer utmanande åkning. Sälen är bra med tanke på avstånd från stockholm och närhet till Trysil. Är intresserad av att höra synpunkter på vilken ort som kombinerar offpist, toppturer och familjeåkning bäst?

Bäst i sverige
riksgränsen, ta tåget från sthlm c på kvällen och vakna upp till skidåkning dagen efter. Smidigt och billigt, win!

Senast ändrad:
Bäst i sverige
Om man vill ha hyfsad närhet till Stockholm och samtidigt vill få offpist, toppturer och familjeåkning så skulle jag utan tvekan säga Ramundberget. Bra mycket bättre än Sälen och massor av härlig äkta snö!

Bäst i sverige
Ramis79 sa:
Om man vill ha hyfsad närhet till Stockholm och samtidigt vill få offpist, toppturer och familjeåkning så skulle jag utan tvekan säga Ramundberget. Bra mycket bättre än Sälen och massor av härlig äkta snö!
Bättre än sälen? På vilket sätt? Mer liftåkning, mer skrå åkning, lägre fallhöjd. Och var hittar du toppturer här uppe som är värda att gå på jämfört med tex Gränsen? Så vad är bättre då? Då är Lofsdalen bättre...

Funäsdalen är bra men för en barnfamilj så är Sälen betydligt bättre....

Bäst i sverige
Ok, hur är Trysil jämfört med Ramis, Lofsdalen, Åre o.s.v. Hur är Klövsjö?

Har kört en hel del heli uppe i Keb och det är klart att det är ngt helt annat däruppe. Har inte kört ngt i anläggningen i Gränsen men det är säkert jättebra. Dock är det för långt....

Bäst i sverige
Hemavan har fin offpist och många lättillgängliga och bra topptursalternativ på höga fjäll. Familjeåkningen är också grymt bra. Dock är det ganska lång resa från stockholm, men det går ju flyg.

Bäst i sverige
Har bara varit i Sälen en gång och var inte särskilt imponerad. Dundret (Gällivare) som är en inlandsbacke i norrbotten är ju klart bättre, och det finns fler..
Åre är Sveriges enda skidort som tål att jämföras med de på kontinenten. Om du kan tänka dig flyga från Stockholm så är ju Hemavan/Tärnaby ett bra alternativ med bättre turåkning än Åre samt litet lägre prisläge på boende. Bra familjeåkning i Hemavan som påminner om Sälen fast längre och högre backar. Ta liften till toppen på Kungsbacken och släpp kidsen nerför pisterna och vänd sedan näsan i motsatt riktning mot kobåset så kan du tura hur mycket du vill:)

Bäst i sverige
Hasse_Lindborg sa:
Ramis79 sa:
Bättre än sälen? På vilket sätt? Mer liftåkning, mer skrå åkning, lägre fallhöjd. Och var hittar du toppturer här uppe som är värda att gå på jämfört med tex Gränsen? Så vad är bättre då? Då är Lofsdalen bättre...

Funäsdalen är bra men för en barnfamilj så är Sälen betydligt bättre....
Smaken är ju olika men jag är då inte imponerad av Sälen. För en barnfamilj är det definitivt ett bra alternativ men nu var ju saken den att man ville hitta andra alternativ. Att sen säga att Ramundberget har lägre fallhöjd än Sälen är ju inte riktigt sant. De är snarare identiska. Att jämföra Gränsen med Ramis blir också fel eftersom jag tolkade som att de ville ha ett alternativ som låg hyfsat nära Stockholm. Bortser vi från avståndet så blir möjligheterna ju bra mycket större.

Lofsdalen tycker jag inte heller är bättre. Offpisten där är ju inte ens i närheten av vad som finns i Funäsfjällen. I år har de ju knappt haft någon snö dessutom. Om man inte gillar Ramundberget så finns ju alltid Vemdalen/Björnrike som har blivit ett intressant alternativ de senaste åren.

Smaken är som sagt olika men ser man till helheten så tycker jag Ramundberget är ett bra alternativ. Att fjällkänslan dessutom är överlägsen Sälen är i mina ögon en viktig parameter, och framförallt tillgången på härlig natursnö och att man slipper tråkig konstsnö. När jag var i Härjedalen förra veckan så fanns det knappt någon snö att tala om utanför pisterna varken i Lofsdalen eller Vemdalsskalet. I Ramundberget låg den dock nästan meterdjup trots mildvädret i mars.

Bäst i sverige
Ramis79 sa:
Smaken är ju olika men jag är då inte imponerad av Sälen. För en barnfamilj är det definitivt ett bra alternativ men nu var ju saken den att man ville hitta andra alternativ.
Det har du rätt i. Så var finner du toppturerna i Ramis?

Ramis79 sa:
Att sen säga att Ramundberget har lägre fallhöjd än Sälen är ju inte riktigt sant.
15 meter är trots allt 15 meters skillnad.. Och sedan är det i Ramundberget väldigt mycket platta partier. Får ut mer effektiv åkning i Sälen eller Funäsberget jämfört med Ramis.

Ramis79 sa:
Lofsdalen tycker jag inte heller är bättre. Offpisten där är ju inte ens i närheten av vad som finns i Funäsfjällen. I år har de ju knappt haft någon snö dessutom. Om man inte gillar Ramundberget så finns ju alltid Vemdalen/Björnrike som har blivit ett intressant alternativ de senaste åren.
Lofsdalen har bra offpist, nära till Sonfjället som har riktigt bra topptursmöjligheter plus en del andra topp nära Lofsdalen. Plus att det finns aktiviteter när det är dåligt väder oxå där en möjlighet som Funäsdalen saknar tyvärr..

Ramis79 sa:
Smaken är som sagt olika men ser man till helheten så tycker jag Ramundberget är ett bra alternativ. Att fjällkänslan dessutom är överlägsen Sälen är i mina ögon en viktig parameter, och framförallt tillgången på härlig natursnö och att man slipper tråkig konstsnö. När jag var i Härjedalen förra veckan så fanns det knappt någon snö att tala om utanför pisterna varken i Lofsdalen eller Vemdalsskalet. I Ramundberget låg den dock nästan meterdjup trots mildvädret i mars.
Nästan meter djup? Anser du att 83 cm som Ramundberget gick ut med på hemsidan är meterdjupt? Ajdå... Och ja det är snö utanför i Ramis men inte fan är den bra. Och inte mycket. (var där för två dagar sedan och då var det ca 60 cm utanför pisten.

Nä skall man åka någonstans så är det ÅRE som gäller! Bra fallhöjd. Mycket snö. Och möjligheten till toppturer oxå...

Ps. Jag bor och jobbar i Funäsdalen, har jobbat i Ramis i flera år så jag vet vad jag snackar om. Dessutom roligt att du registerade dig just när den här tråden kom upp... Ds.

Bäst i sverige
"Lofsdalen har bra offpist, nära till Sonfjället som har riktigt bra topptursmöjligheter plus en del andra topp nära Lofsdalen. "

Du måste skämta aprilo med mig! Var förra året i lofsdalen och den lilla kullen som toppliften gick uppför var den enda backen med mer än 15 graders lutning. Offpist, det var ju för fan platt överallt så man fick traska en kilometer med brädan under armen när man irrat ut sig i vad man trodde var offpist. Sedan hjälpte det ju inte att när man vid de enda 150 meter med "duglig" högalpin offpist som fanns att man skrapade sönder hela belaget på de sylvassa stenarna som hela berget är minerat med. Det enda roliga med lofsdalen är att supa sig redlös på bykrogen och få associationer till liftvakt....

Bäst i sverige
bodisathva sa:
"Lofsdalen har bra offpist, nära till Sonfjället som har riktigt bra topptursmöjligheter plus en del andra topp nära Lofsdalen. "

Du måste skämta aprilo med mig! Var förra året i lofsdalen och den lilla kullen som toppliften gick uppför var den enda backen med mer än 15 graders lutning. Offpist, det var ju för fan platt överallt så man fick traska en kilometer med brädan under armen när man irrat ut sig i vad man trodde var offpist. Sedan hjälpte det ju inte att när man vid de enda 150 meter med "duglig" högalpin offpist som fanns att man skrapade sönder hela belaget på de sylvassa stenarna som hela berget är minerat med. Det enda roliga med lofsdalen är att supa sig redlös på bykrogen och få associationer till liftvakt....
Jag jämförde med Ramis.... Och då är Lofsdalens offpist helt jämförtbart tycker jag.... Ramis har ingen "högalpin" terräng..

Har för övrigt en av mina bästa offpistdagar i Sverige i Sälen bortanför Väggen.

Till TS: Trysil är bättre än alla de du räknade upp förutom Åre....

Bäst i sverige
haha hasse, man undrar ju lite varför du bor där du gör då du alltid är den förste att racka ner på funäs?

Bäst i sverige
HARS sa:
haha hasse, man undrar ju lite varför du bor där du gör då du alltid är den förste att racka ner på funäs?
Han vill väl inte ha dit fler turister...

Funäsdalen med omnejd är riktigt fint. Har själv stuga i Vemdalen men gör gärna dagsturer till Ramundberget därifrån.

Sälen känns inte som riktiga fjäll tycker jag även om det säkert är ett vettigt alternativ för många.

Bäst i sverige
HARS sa:
Enkelt... Har gjort säsong här från 1996 till 2002 sedan ner till Alperna. Kommer hem förra året och inser vilket "bakåt" strävande skidort det är. Har knappt hänt något här sedan jag åkte och kommer förmodligen inte hända något. Och bara 9 mil härifrån sker allt. (Vemdalen) Klart jag rackar ner på Funäs då. Även om jag gillar att vara här. Har ju även varit i Gränsen och jobbat och då rackade jag ner på massa saker där då oxå.

Edit: Du är jättevälkommen in och diskutera vilken dag som helst med mig vad som kan förbättras ;)

Senast ändrad:
Bäst i sverige
Jag förstår, men det blir sån bitter surjämte-stämning, och det känns ju som att det inte lockar turister :) Sen i förlängningen så leder väl det till färre intäkter och minskad investeringsvilja också? Jaja, det är ju en annan diskussion, vi tar den över en kaffe till midsommar.

Att jag tycker att Funäs har sina klara fördelar över Vemdalen är också en annan diskussion, så för att vara hygglig mot OP styr vi in det på det vi pratade om och det var ju egentligen familjevänlighet! Och där tycker jag att Ramis knyter ihop det hela ganska bra, beroende på hur gamla kidsen är så finns det lillramis och mickelinaspår, men sen är det ett trevligt berg för föräldrarna också. Backnära offpisten är väl inte bättre eller sämre än resten av fjällen i mellansverige (Åre undantaget) och finns ju en del toppar runtom att tura till. Men ja, är det bara barnen man fokuserar på är det Sälen som gäller, hela Sälen är ju en maskin som fokuserar på att hitta på aktiviteter för barn.

Bäst i sverige
För och nackdelar med Björnrike Vemdalskalet Storhogna Klövsjö.

+ Hög fallhöjd 470 m
Ett liftkort för alla anläggningar.
Ski in ski out i de flesta boende.
Öppnar bland de första år efter år.
Jättestora kanonsnöanläggningar för tidig säsongstart.
Inga liftköer (Björnrike Klövsjö)
Bra snötillgång (Skalet)
Offpist finns men inte så mycket.
48 mil från Stockholm 5,5 timmar bil, 6,5 timmar buss. Halva vägen motorväg
Jättelika utbyggnadsplaner ca 2 miljarder (Örndalen) https://www.freeride.se/content/6464/
https://www.freeride.se/content/6428/
Stabilare väder än västra Härjedalen och Åre (mindre blåst och kyla).
Bra parker
Bra Afterski (Skalet Björnrikegården)
Långa backar som lutar tillräckligt mycket för bra carving.
(Sonfjället i bakgrunden)
Barnvänligt
Till säsongen 2012-2013 ska man kunna åka sovvagn från Malmö Göteborg med en kort transfer
med buss från Rätan

_ Inga toppturer
Offpisten kunde vara mer.
Något mindre natursnö än Västra Härjedalen
Mycket konstsnö.
Avsträngda backar p.g.a träning tävling
Inget badhus
Natursnön försvinner fort i Björnrike, söderläge
Rätt så dyra hus och tomter om man vill bo i backen

Litet färgat kanske men det lär väl Hasse berätta i så fall

Senast ändrad:
Bäst i sverige
Hemsedal då? Längre resa men där finns väl en del i alla kategorier du önskade? plus rejäl fallhöjd. Inte Sverige iofs, men Trysil är ju redan nämnt...

Bäst i sverige
Tack alla. Mycket synpunkter men ingen har nämnt ngt om skillnad åre- trysil. Har flera som tycker att trysil är bättre när inte toppen är öppen i åre. Vad tycker ni?

Bäst i sverige
Åre är bara skit alltid dåligt väder och dålig snö iallafall när jag har varit där. vill man ha bra skid åkning åk norrut! Kittelfjäll, Tärnaby/Hemmavan, Dundret, Riksgränsen Björkliden det är där man hittar den bästa åkningen. nere i söder får man bara trängas med massa blåbärs, sad but true!

Bäst i sverige
Daweee sa:
Åre är bara skit alltid dåligt väder och dålig snö iallafall när jag har varit där. vill man ha bra skid åkning åk norrut! Kittelfjäll, Tärnaby/Hemmavan, Dundret, Riksgränsen Björkliden det är där man hittar den bästa åkningen. nere i söder får man bara trängas med massa blåbärs, sad but true!
Hoppas du skojar... Åre är fan grymt bra. Och dåligt med snö känns som du har varit där en extrem dålig vecka. Sjukta puderbilder från Åre de senaste veckorna...

Bäst i sverige
Klart att Åre och området runtomkring är bäst i Sverige om man ska spendera en längre tid någonstans och vill få mycket åkning.

För en veckas åkning tycker jag dock inte att man kan komma ifrån att Ramundberget i stor sett alltid levererar mycket snö och lite folk. Jag tycker dessutom att den liftnära offpiståkningen i Ramis är riktigt bra. Jag har spenderat minst en vecka i Ramundberget varje vinter de senaste 10 åren och jag har i princip alla de veckorna haft bra puderåkning (förutom sena påskveckor) och aldrig behövt köa några längre stunder.

Snöosäkerheten är väl det som fäller de flesta svenska skidorter om man bara ska boka en vecka.

Skidorter jag spenderat veckor i och varit missnöjd på grund av snömängden är:

Tandådalen/Hundfjället
Lindvallen
Tärnaby
Åre (aldrig haft riktigt bra snöförhållanden trots 8 resor dit)
Kittelfjäll
Vemdalen/Björnrike
Dundret
Riksgränsen (faktiskt!)
Idre
Bydalen

Det ska kanske sägas att jag är snowboardåkare vilket förmodligen påverkar min upplevelse av Ramundbergets offpist.

Senast ändrad:
Bäst i sverige
Lite personliga reflekteringar kring fjällen i Härjedalen.

Funäsfjällen:
Och då menar jag alltså Tänndalen, Ramis, Funäsdalsberget (hoppar över Kappruet och Krökarna).
Rent generellt känns det mer som fjällen, lite mer bergskänsla. Det är lite toppar överallt, och det finns ju även riktigt höga toppar här, Storvigeln, Helags, Skars och Anåfjället. Det ligger även högt upp, och detta borgar för riktigt bra snötillgång, och då främst i Tänndalen och Ramis. När Vemdalen/Björnrike/Lofsdalen har bart runt omkring backarna, ligger snön oftast fortfarande djup här.
Vad gäller backarna är de fina och trevliga, det finns brant och det finns puckligt, och det finns lätta. Ramis har ju bara natursnö, och den skillnaden känns, bra. Men tyvärr räcker inte fallhöjden riktigt till tycker jag. Det roliga tar slut lite för snabbt, och liftarna är inte av trevligaste kvalisort. Det finns en bra sittlift i Tänndalen, men resten är gammalt och segt. Sittliften i Ramis vette tusan vad de gjort med, det skulle nästan gå snabbare att tura upp.
På tal om turandet finns det en del fin åkning. Men problemet är precis som i liftanläggningarna att fallhöjden är för snålt tilltagen, och att anmarschen ofta är lång till topparna. Det finns undantag förstås, Hamra är jättefint, och på Anåfjället kan du få ut ca 500 höjdmeter utan anmarsch. Men då hamnar du mitt ute i obygden, och får knata tillbaks upp igen för att komma tillbaks. Storvigeln har en sjukt lång anmarsch, men det går att hyra skoter för att komma fram till foten av berget, och även här kan du få ut ca 500 höjdmeter.

Vemdalen/Björnrike:
Lite kalfjäll som nätt och jämt kravlar sig upp ovanför trädgränsen. Sonfjället syns fint från Björrike, men annars är det ganska tomt på "riktiga" fjäll. Men det är snösäkert, och fallhöjden är riktigt bra. Sjysta backar av alla kulörer, och Skistar har investerat en del i nya fina liftar senaste åren. Verkar ju även fortsätta med det framöver i och med Örndalen.
Vad gäller turandet är det väl lite si och så med det. Men Sonfjället ligger nära till hands, och från Nyvallen har du mäktiga Sonfjällsbranten rakt upp. 500 riktigt branta höjdmetrar, som jag för övrigt skall klämma nu i maj.

Lofsdalen:
Skön liten, med betoning på liten, fjällby med fina fjäll på respektive sida om sjön. På toppen Hovärken finns det branta, och nedanför ligger det flacka. I princip. Och ca 250 höjdmetrar av vardera, alltså totalt nästan 500. Även om det är ett litet system finns det en del skoj att göra på just Hovärken. Baksidan ner mot Tvären-liften (Vita hissen) kan vid rätt förhållanden vara sjukt bra. Men allt som oftast är det duktigt vindpinat.
Här är det söderläge för hela slanten, och det är som bekant inte så bra för snön. En sjyst sittlift har dem, och resten är lite seeegt.
Topptur... Mjoo, Sömlingshågna på andra sidan sjön kan vara trevligt, brant och fint. Men utan skoter är det väldigt lång anmarsch.

Mina åsikter.....

Senast ändrad:
Bäst i sverige
Klabb sa:
Tack alla. Mycket synpunkter men ingen har nämnt ngt om skillnad åre- trysil. Har flera som tycker att trysil är bättre när inte toppen är öppen i åre. Vad tycker ni?
Trysil är riktigt bra, har åkt i Hemsedal många många gånger men blev riktigt överraskad hur bra sammansatt hela berget är. Finns lite av varje! Så om jag ska till Norge igen blir det definitivt Trysil.

Sälen känns inte värt det, när det är 5 mil drygt till mer snö, mer fallhöjd, längre pister och större variation.

Funäsbergen är också jättebra, dock lite fallhöjd men naturen är gudabenådad!
Läs STORPOTATENs ovan.

Tillbaka
Topp