Bäst med UCPA

Pillard

Aktiv medlem
Bäst med UCPA
Tjena alla!

Så här under sommarens trkigare dagar kan man ju sitta och drömma sig bort till vinterns skidåkning. Vi har varit ett gäng som åkt med UCPA nu i tre vintrar i rad och har väl lite börjat fundera över vart vi vill åka i vinter. Vi har varit i ValT, Valdi och Serre, och alla tre resor har innehållit rejäla dumpar så det känns som att det varit likvärdiga yttre förutsättningar på alla tre ställena men jag skulle nog vilja säga att Serre varit det bästa stället, mycket på grund av att centret ligger mitt i backen och för att anläggningen var väldigt lätt att hitta i och för att det finns mycket bra offpist, väldigt lättillgänligt, även innan snön kom. Sen är det ju en extra bonus att kunna dra endagstur till La Grave.

Vad tycker ni? Skriv gärna vilka ställen ni åkt med UCPA till och vilket som varit bäst och varför. Det vore jättebra att få lite hjälp med valet inför vintern. Självklart behöver man inte varit på flera ställen för att kunna bidra, bara man kan motivera vad som varit bra och dåligt så kan ju läsaren själv avgöra vad som är viktigt.

Bäst med UCPA
Jag har besökt UCPA i chamonix, argentiere och st sorlin:)

Chamonix:
God mat
Bra boende
bäst stämning

Boendet är jäkligt fräsht jämfört med dom andra 2, toalett pâ varje rum har jag för mig och även dusch. har jag för mig. SEn tycker jag att även maten va godare och mer nyttig. Det är nära till centrum ochsâ bara 150 meter. As najs att kunna gâ i affärer elr köpa snacks â annat(: Och sen Är det drag varje eftermiddag pâ terassen med härlig utsikt över bergen och sen även senare vid baren! Dom har en nattklubb ocksâ men jag vet inte om dom frf använder den? mâste tillägga att dom har bra utrustning ocksâ, vet att pâ vissa andra ställen kan det va lite sisâdär med det.
HELA dagen spenderas i backen med matsäck varje dag! grymt tycker jag:D

jag har bara en negativ sak om stället och det är bussresorna. blir ju endâ sâ att man mâste âka buss varje morgon för att ta sig till backarna. det kan handla om ca 40 minuter ibland men det är heeeelt klart värt det. jag själv har aldrig tyckt att det har stört mig men vissa andra gnällde pâ det:)

Argentiere:
Jag kan inte säga sâ mycket om det stället för jag har bara ätit där nâgra fâ gânger, och hängt där nâgra timmar dâ och dâ men det jag hört är att boendet är lite sämre än i cham, tror inte att dom har toalett och dusch pâ rummen? Men maten är helt okej dÄr ocksâ man sitter nästan i nâgon medetiskällare känns det som haha. sen har du ju bar förstâs ocksâ och biljard och allt det som brukar finnas:) Det är ganska litet men därimot är det bara 300 meter typ till backen. Eftersom man âker mycket skidor i Les grands montet som har en glaciär sâ är mânga pâ UCPA bergsguider där. Skidlärare fâr inte ta med folk ut pâ glaciärer men det fâr guiderna.

St Sorlin:
bra nybörjar ställe¨
bra nybörjarställe när det gäller offpist
bra ställe för familjen.

St Sorlin är en liten by med en enda gata nästan:p Centret är icke sâ stort men är mysigt:) aktiviteterna gäller väll mest barnen om man är där med familjen, en massa spel osv. va ej där under nâgon vuxen vecka sâ vet inte vad dom gjorde dâ. btw sâ är det bara 4 vuxenveckor där. Maten är sâdär. ligger Förstâs nära backen bara 300 meter. boendet är inte häller sâ bra gäfört med dom andra ställena men det är ju inte äckligt precis:p dusch och toalett i korridoren. Baren finns i källaren. när barnen är trötta elr om det är dâligt väder sâ brukar dom sätta pâ en film där sâ att föräldrarna kan fortsätta âka:)

Men chamonix är helt klart bäst av dom 3:)

Bäst med UCPA
Fasen vad bra genomgång. Vi har varje år funderat på Cham men det har alltid fallit på bussresorna. Nu när du var så seriös så får ju jag komplettera min beskrivning och om vi har tur kanske vi får en rätt bra smlad guide till de olika ställena.

Val Thorens:
UCPA-centret i ValT ligger både off och jättebra till samtidigt. Skidåkningsmässigt ligger det jättebra till eftersom det går en pist utmed hela byn som ligger i en sluttning så man kan åka skidor från dörr-till-dörr så att säga. När det gäller allt annat ligger centret dock väldigt dåligt till. Eftersom byn lutar så har man en ganska rejäl promenad på cirkus en kvart in till centrum vilket gör att man inte direkt kan springa och handla lite grejer man behöver, och inte heller så smidigt att gå ut och festa. Dock finns det helt ok party om man väl tar sig till centrum. Det varockså ganska bra drag på centret. Centret är runt och alla rummen ligger i ytterkant så på varje våning får man ett ganska stort samlingsrum i mitten och här hänger folk mest hela tiden vilket gör att centret är väldigt socialt. Man delar toa och dusch på tre rum men det var aldrig några problem och allt hade helt ok standard. Gästerna under vår vecka var något yngre, de flesta pendlade från 22 till 30 ungefär.

Nu är det ju svårt att bedöma guiderna eftersom mycket beror på gruppens sammansättning men i ValT fick jag nog den bästa skidåkningen och guiden hittade grym åkning även när det inte snöat på flera veckor. Det verkar som att det är mycket tyskar i ValT och de gillar inte offpist så allt var orört. Gruppen var också på en väldigt hög nivå så det kan ha hjälpt till. Det behövdes inga egentliga hajker men en hel del småklättrande över mindre kammar, annars bara lift. När vi var där så var det för dåligt med snö längre ner så vi åkte bara uppe i ValT så jag vågar inte säga nåt om de andra områdena. Problemet i ValT är bristen på skog vilket gör att det blir jobbigt att åka i snöfall eftersom sikten blir lika med noll. När det har snöat blir det dock riktigt fint och det går enkelt att komma åt orörd puder. ValT är väldigt rikt på sten och ett par stålkanter fick sig rejäla smällar under veckan. Jag kan tillägga att det inte finns några uttalade offpistgrupper i ValT men under den veckan vi var där åkte både snowboard- och ski-expert uteslutande offpist med full utrustning.

Om man ska ta sig till ValT på egen hand (vilket vi alltid gjort) så ligger det lite sämre till än många andra eftersom det ligger så pass högt. De sista milen är extremt smala och krokiga bergvägar så resan tar ganska lång tid. Men i gengäld så kunde man parkera på gården helt utan problem eller kostnader.

Val D'isere:
Centret i Valdi är ganska stort och ger mer hotellkänsla än i ValT eftersom det mer handlar om långa korridorer och inte lika mycket naturliga platser för socialt umgänge i anslutning till rummen, i gengäld så är man nästan aldrig på rummen utan hänger i matsalen eller baren. JAg har inte direkt upplevt nån vidare skillnad mellan centren när det kommer till standard eller matkvalitet utan har tyckt att det varit ganska likvärdigt över lag. I Valdi var de absolut flesta besökarna runt 30 år. Eftersom vi är i denna ålder själva kändes det väldigt lagom men det verkar som att det är mycket slump när det gäller åldern på centrena. Centret ligger väldigt nära till shoppingen i byn och det var bara några minuters promenad både till mataffär och nattklubbar. Dock fick man gå en liten bit till liften varje morgon, eller ta bussen precis utanför centret. Med en liten bit pratar vi kanske om femhundra meter, men i pjäxor och med skidor på axlarna finns det ju roligare saker. Partyt i Valdi är ju mil bättre än de andra två och det var bara här som vi var ute i stort sett varje dag. Det finns även bra afterski väldigt nära centret.

Åkningen blev för oss lite begränsad under veckan eftersom vi åkte en hel del branta korridorer och hade en väldigt blandad grupp. Det snöade de sista fyra dagarna så vi kudne inte riktigt åka på högre höjd utan det blev mycket åkning i skogen, skog som jag upplevde som lite väl trång och snårig (jag är överlag ganska kass på att åka skog så jag skulle inte lägga för mycket vikt vid detta, men jag måste ju säga att den skog vi såg i Serre är nåt helt annat, helt andra avstånd mellan träden.) Åkningen är det dock inga fel egentligen utan man blir ju väldigt beroende av vädret, till skillnad mot ValT så finns ju iaf skogen som alternativ om det nu snöar. Gruppen här var väldigt blandad eftersom vi fick åka med tre äldre fransmän som inte kunde nån som helst engelska vilket drog enr hela intrycket lite grann.

Resan till Valdi var väldigt smidig och bra vägar ända in i byn.

Serre Chevalier:
Centret i Serre ligger verkligen mitt i backen. Man tittar ut genom fönstret på morgonen och ser liftarna och pisterna direkt utanför fönstret. Centret är också nyare än de andra två vilket förstås är trevligt men det gjorde inte så stor skillnad som jag hade trott. Centret har även en uppvärmd pool men den var inte så många av svenskarna som använde. Centret har även en stor terass där man kunde äta lunch eller bara hänga i solen och dricka öl. Serre har, jämfört med de andra två, extremt dåligt med bra fest. Så om man är på jakt efter tokparty så bör man nog ta Valdi istället. Åldern var dessutom lite högre i Serre överlag.

Skidåkningen skiljer sig en hel del med. Liftarna i Serre är överlag ganska gamla och det saknas stora kabiner eller bergbanor som det finns i de andra två. Det är dock ganska lätt att hitta och väldigt bra pister. Eftersom vi åkte i offpistgrupp så fokuserade vi kanske inte på pisterna men de fanns och var bra. Det finns ganska mycket bra offpist inom området och lite charmerande småhajker på 20-30 min, vilket ger en trevlig känsla. Naturen är inte alls lika dramatisk som i många andra orter i alperna eftersom man åker på betydligt lägre höjd. Skogen är väldigt speciell och såg vldigt trevlig ut om inte snön hade varit så kass på den höjden. Under vår vecka fick man bra åkning högt upp medan det var rejäl skare på lägre höjd och att åka skogsåkning i bristande skare är itne riktigt min grej (det var nog ingen som tog sig ner utan att skrota minst ett par ggr) I serre finns också möjligheten till en extra bonus som de andra helt och hållet saknar, La Grave. Vi tog en dagstur med vår guide eftersom vi hade hyrbilar med oss och kunde få med resten av gruppen också. När man klagar på att Serre inte har så höga berg så har Grave det rakt motsatta. Här får man rejält dramatiska berg och en väldigt häftig åkning. Vår Moniteur var itne bergsguide och fick tyvärr inte ta ut oss på glaciären i La Grave men om man åker dit och ordnar en guide över dan kan man nog få extremt fin åkning. Resten av La Grave bjuder också på mycket bra åkning ändå. Nu var det rejält uppkört eftersom vi var där ett par dagar efter det senaste snöfallet men vi fick ändå en hel del minnesvärd åkning. Gruppen här var också ganska bra sammansatt egentligen. Det var många äldre men alla höll en bra nivå och hade åkt skidor på hög nivå tidigare så tekniken fanns även om tempot inte var lika högt som i ValT och "galning"tendenser saknades helt.

Egentligen var det väldigt smidigt att ta sig till Serre med bil från Turin. Vi hade bara otur och hamnade i snöfall och fick hålla på med snökedjor mitt i natten medan det toksnöade.

Summa:
Man får ta mina reflektioner med en viss nypa salt. Åkningen är svår att säga så mycket om eftersom jg självklart utvecklats en hel del som skidåkare under de här åren så det jag tyckte var häftigt första året i ValT kanske egentligen inte var så häftigt i jämförelse med Serre men så är det ju alltid. Dock tycker jag nog att summan av det trevliga och lättillgängliga centret i Serre i kombination med den halväventyrliga skidåkningen som var både lättillgänglig och lite lagom äventyrlig är en vinnande kombination. Partyt är dock kasst och om man tycker att en skidresa ska innehålla utgång varje kväll så skulle jag säga Valdi. ValT var väldigt bra men där prickade vi en ganska stor dump (vi prickade dumps på alla ställena men jag tror att åkningen var mer beronde av dumpen i ValT än i de andra två) och hade en grupp med mycket jämn och hög nivå och bra stämning vilket gjorde det till en väldigt bra upplevelse så det kan vara så att själva anläggningen inte var riktigt lika bra.

Bäst med UCPA
Jag anvädner min egen tråd lite för att förhoppningsvis få lite fler synpunkter i frågan. Vår senaste plan är att köra två veckor i sträck i vinter och den ena blir då troligtvis ValT eftersom det är klart billigast där. Priset blir ju helt klart en faktor när man ska köra två veckor. Sen vart vi ska åka för andra veckan är väldigt öppet. Är åkningen i Arg/Cham så mycket bättre än vad den är i t.ex. Valdi så att det är värt att åka dit istället? Det som väger över för mig är att Valdi har boende nära backen = inte massa bussåkande och man får äta rejäl lunch på centret de flesta dagarna till skillnad mot Cham. Man kan ju då påpeka att i Arg bor man närmare backen och kanske slipper en del bussåkande, men i gengäld verkar partyt då vara klart sämre än i Valdi. Dock är jag lockad av att åka i Camonixdalen nån gång, men är den lockelsen värd att missa fördelarna i Valdi?

Bäst med UCPA
Har åkt med UCPA i Argentiere, Chamonix och Val d'Isere och enligt min mening är Argentiere bäst av dessa tre:
- Åkning i Chamonixdalen (roligare åkning än Val d'Isere)
- Störst utbud av roliga grupper (bra offpist-grupp och randonnee-grupper)
- Många kunniga bergsguider

Det enda jag saknar i Argentiere är gruppen Branta korridorer, men med rätt guide och grupp får man åka hyffsat brant ändå. Det blir nästan lika mycket bussåkande i Argentiere som i Chamonix (du slipper bara bussarna när ni åker på Grands Montets), rummen är rätt slitna och dusch/toalett ligger i korridoren. Det är lite av ett projekt att ta sig hem på kvällen om man släntrar runt sent i Chamonix (inte bästa centret om man prioriterar party med andra ord). Rejäl lunch på centret kan jag vara utan eftersom det innebär mindre skidåkning :-)

Bäst med UCPA
Har åkt till Chamonix två gånger, en gång ski-expert och andra gången va det offpist-expert. Mycket bra guider båda gångerna och som det är sagt i tråden så ligger centret bra och centralt. Extremt god mat! Vi hade också turen med att tima in två rejäla snödump båda veckorna. Ena gången va det 1m totalt och andra gången va det 1½ m totalt under veckan.

Som även tidigare sagt så är bussresorna inte att leka med. Själva bussresan ner till chamonix från sverige funkar prima, men den till backarna är otroligt seg. Gärna lite bakfylla på det och ta sig upp till le tour, det är prima!

Funderar på att dra en freeride-grupp i Argentiere, vad jag läst om den så ska den ju vara ännu steget vassare än offpist-grupperna.

Iaf så har jag lärt mig grymt mycket och ätit otroligt mycket snö under de två resor jag gjort med UCPA =)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp