Bäst offpist och snö runt nyår?

Jag tänkte åka upp någonstans i norden kring nyår.. Finns det bra med snö någonstans redan då? Hur är det uppe i riksgränsen så tidigt på säsongen?

Senast ändrad:
Kolla prognosen någon dag innan och dra sen iväg där det har snöat :)

Men norden bara... ? Norge?

Alperna är inte så långt borta !

Bah jag måste planera in mitt liv mer än kunna åka så fort det snöar! =)

Runt nyår tänkte jag bara åka ett par dagar så alperna får vänta till våren!

Har norge bättre offpist än riksgränsen?

Riksgränsen öppnar normalt sett nån gång i Februari har jag för mig. Detta på grund av att det är mörkt i stort sett dygnet runt där uppe vid nyår.

Nyår är alltid en chansning vad gäller skidresor enligt min erfarenhet. I mitt tycke bör man knappt åka till de nordiska skidorterna innan mars. Vill man åka i norden tidigare på säsongen så gissar jag att de Norska orterna har bäst förutsättningar att bjuda på bra förhållanden.

/JN

Norge är bättre på allt som har med berg att göra, mer snö, högre berg, bättre åkning.

många av de norska orterna som får mycket snö då, samt riksgränsen, öppnar ju inte förrän senare... men hemsedal brukar väl ha ganska mycket snö då? i sverige har vi ju björkliden och ramundberget som är snösäkra.

Kanske skulle prova på lite Norge då! Finns det någon särskild ort i Norge som passar in på att kunna ha bra med snö tidigt samt möjlighet till offpiståkning?

Edit: Hemsedal låter vettigt..

Senast ändrad:
ja, hemsedal är nog som sagt ett bra alternativ. tror inte att voss öppnat liftarna då, annars är det också bra. riktigt mycket snö senare på våren framför allt

Ramundberget brukar alltid leverera kring jul och nyår. Kan vara lite kallt bara :(

//H

Skulle satsa på härjedalen. Vemdalsskalet eller Ramund brukar vara bra. Längre norrut är det inte ljust många timmar vid den tiden på året.

Jo Hemsedal brukar vara bra vid nyår, men det kan vara rejält kallt där med. Det finns klart mer/bättre åkning i Hemsedal än i Ramund/Vemdalen

Ramund har sjukt sjukt bra åkning. Kanske bäst i Sverige. Absoult i klass med Hemsedal...

//H

Jag skulle sätta mig på flyget till Hemavan/Tärnaby om jag var du. Kan vara kallt, men snösäkert och stora möjligheter till såväl toppturer (offpist), park och piståkning.

Fäbodvallen, La Puta, Stockholmsrännan. Skogsåkningen. Ingen jättefallhöjd men det får du ju bara i Narvik i Norden. Har åkte orört 45 cm puder i 4 vänners sällskap en heldag i Ramundberget.

//H

Det är väl Fäbodvallen jag inte vet vilket det är av åken du räknar upp där.

På reidarskaret får du ju nästan 1000 fallhöjd (säg 800 effektiv) mestadels i fallinjen med varierad åkning i rännor och skog. Gummiskogen 600 fallhöjd skogsåkning. Skogen skiers left om mittenliften är ca 400 fallhöjd jämnbrant åkning. Det här slår åkningen på Ramundberget med hästlängder iaf enligt mig. Ramis är ju ett ganska ok berg med bra snö men åken är ganska korta.

Jag skulle tro att Ramis är den bästa och mest snösäkra skidanläggningen i Sverige så tidigt på säsongen, den slår också de flesta norska skidorter vad det gäller snösäkerhet.

Hemsedal är defintivt en bra skianläggning men är den lika snösäker runt nyår?

När det gäller snön runt nyår (hela året egentligen) så är nog Ramis ett lite säkrare kort än Hemsedal. Jag har tillbringat ett antal nyårsaftnar i Hemsedal och har fått åka i allt från regn till det finaste puder.

Om dom inte har fått igång toppliftarna till Rögjin och totten kan Hemsedal vara ett ganska trist ställe, jag kan inte säga hur ofta det är så runt nyår. Men åtminstone en gång de senaste åren.

Hösten förra året när vi fick stänga Lindvallen pga snöbrist besökte vi istället Ramundberget och Hemsedal. Hela Ramis var öppet men inte puder direkt. Nästan hela Hemsedal var öppet veckan efter och vi fick riktigt trevligt åkning både i och utanför pisten.

jag va i hemsedal vecka 50 förra året och då var det puder i offpisten, men vi hade extrem tur det snöade som fan den natten vi kom dit.

Tillbaka
Topp