Dåligt med snö i svenska fjällen till nyår?

Macalon

Medlem
Detta nyår så ska jag och familjen på skidsemester i funäsfjällen över nyår, vilket är lite ovanligt då vi oftast åker alla tillsammans någon gång sent i januari eller tidigt i februari. Jag har haft lite koll på snöläget och jag måste säga att man blir lite smått oroad. Verkar vara dåligt med naturligt snöfall och dessutom ser jag att temperaturen inte ligger jättestabilt under 0:an. Eftersom jag inte brukar åka förän efter nyår så tänkte jag försöka höra med någon som kanske är lite mer erfaren än vad jag är. Är detta vanligt så här års? Brukar det hämta upp sig så att man får en riktigt go åkupplevelse runt nyår eller borde jag förvänta mig att inte allt är öppet eller pistat?

Omöjligt att säga. Kan hända mycket fram till dess. Backarna kommer garanterat vara öppna i Funäsdalen i alla fall

Men nyår brukar ofta bjuda på -25 grader eller snöblandat regn 🤷

Jag och sambon är i just funäsfjällen varje år i mellandagarna, ifjol var det kanon med stabilt snötäcke och 15-20cm puder ovanpå det, året innan var de pisten som gällde, ser tyvärr inte lovandet ut för i år men drömmen lever ju att det börjar kräka snö lagom till jul🤞🏼

Jag bor i Funäsdalen. Allt är definitivt inte öppet och pistat. Stora delar av Ramundberget, Tänndalen är natursnöbackar och vissa andra anläggningar är helt utan konstsnö. Så att allt skulle vara öppet är inte att tala om. Förförra året öppnade natursnöbackarna i Tänndalen först sent Januari om jag minns rätt och förra året var det en meter snö ungefär vid den här tiden. Funäsberget har en backe öppen+parken, Tänndalen har 2. De flesta anläggningar öppnar kring den 20:e och håller minusgraderna i sig så kommer det nog öppna en del. I naturen är det max 5cm snö just nu.

Nu är det inte svenska fjällen, men är i Trysil under julveckan och det är väldigt lite öppna backar tyvärr. Istället för att åka på en anläggning som man hört ska vara stor, känns det som en ganska liten sådan. Få backar att verkligen kunna åka i, massa folk i backen och köerna, speciellt efter juldagen. Känns som att åka i Branäs där det är helt ok i några dagar men man tröttnar fort på få olika backar.
Kollade de andra SkiStar anläggningarna och det är väldigt få backar öppna i Hemsedal, och Vemdalen. Vemdalen har jag varit i Klövsjö och känner till backarna och där finns inget åkbart för tillfället om man inte ska tröttna.

Idre verkar också vara ganska lite öppet, Ja överlag, många pister enligt skidorternas sätt att räkna, men en massa knatte arenor och transportsträckor räknar jag ínte som pist.
Trysil första gången för vår del, men det känns inte som man vill komma tillbaka. För mycket folk, och då är det ändå inte en högsäsongsvecka som nyår eller sportlov.

Är du förvånad; det är väl Skistars kännetecken?
(gäller även massturist-orterna Idre och Branäs)

Det finns ju så många andra trevliga skidanläggningar att välja på i Sverige-Norge
Inte egentligen, men jag har inte upplevt julveckan som så trång någon gång innan. Varit i Klövsjö 2018, fram till 21 tror jag det var. Enda gången et var mycket folk var pandemiåret och Skalet hade ingen snö i sina backar i övre halvan. Sen var vi i Tänndalen i fjor och det var riktigt nice. (Sportlov).
Kompisar som är i Hafjell nu och det är samma sak där nu, hälften av backarna öppna både där och Kittefjell, såd et verkar vara lite ont om snö även utanför SkiStar.

Ps, Branäs har jag nog ansett vara typiskt Ställe som bara bygger ut bostäder och säljer och hyr ut, men anläggningen klarar inte den mängden folk. Med Sksitar tätt efter där man gör likadant, höga liftkortspriser, men snö kan de inte lägga eller bemanna ordentligt så att man kan öppna fler liftar, /nedfarter. Satsar mer på flashiga restauranger än skidåkning eller nåt . Känns det som nu. Men visst, jag kan väl köpa att det är ont om snö, hade det varit lite fler nedfaretrer öppna hade det inte blivit så jäkla trångt.

Även dåligt i Stöten. Öppna backar 23/56.
Dagsrapport (2024-12-27):
"På grund av det töväder som varit kan det förkomma jord/sten samt isfläckar i pisterna, men dessa jobbar vi med att täcka över eller markera med varningskäppar. Utanför pisterna är det brist på snö, så vi rekommenderar att ni håller er inom pistade backar, både för eran egen och er utrustnings skull."

Har hunnit rivstarta säsongen med både Branäs och Stöten. Har varit med om sämre i Branäs - men det är definitivt ingen bra inledning av året. De hann dock spruta upp hyfsat med pister när det var kallt någonstans i mitten av december.

Stöten är också mycket begränsat. I stort sett bara WC-backen och tre blåa backar öppet, utöver några småbackar. Knappt någon snö i terrängen och inga längdspår.

I båda systemet kommer man i alla fall från toppen till dalen.

Tillbaka
Topp