Bästa allmountain skidan?

Antonski

Ny medlem
Hej
Har gjort 5 såsonger och snittat 50 dagar per år tills jag och flickvännen fick barn för 4 år sen. Åkte fram tills dess på Salomon X-scream och märker att de har nu gjort sitt, tyvärr. Jag kör hårt och snabbt med kraft, gillar lika mycket att pumpa puder som att bränna i pisten med långa svängar och hög fart. Men skidan måste även funka i puckeln. Kräver jag för mycket? Finns det en skida som klarar allt detta? ? Jag är 180 lång och väger 75 kg.

tacksam för svar /Andreas

Sök gärna i forumet då det finns ca en miljon trådar om allroundskidor. Annars rekomenderar jag ju såklart Black Crows Navis 186, funkar överallt.

Puder=bred midja
Puckel=smal midja, men det är klart att det funkar med bredare.

Dock, sök på forumet.

Hej, tack för svar- har sökt en del på forumet men blir ej klok på det här med midja samt att skdan ska funka till allt... Är 85 smal midja nu för tiden? Jag har kört på ett par K2 Apache Crossfire som hade 85 i midja, jag tyckte det var grymma men så var det den enda jag kört sedan Xscream tiden. Tacksam för tips trots att forumet finns.

Det där med midjebredden är väldigt relativt. Om du köper en skida som är väldigt lång så behöver du ju inte lika bred skida, och vice versa.

Det finns massvis med enormt bra all-round skidor och du gör dig själv en tjänst genom att inte försöka inkorporera parkåkning också eftersom då får man enligt mig kompromissa för mycket.

Om jag vore du skulle jag leta efter en skida med 95-105mm i midjan, lika lång som du själv och med "bra" pistegenskaper - Vad det är väljer du ju själv såklart men jag skulle säga isgrepp.

Black Crows Navis är verkligen en kompetent skida. Andra bra allround skidor(enligt mig) är Dynastar Legend Pro, Völkl Mantra osv, osv, osv.

Kom ihåg: När du köper allmountainskidor så kompromissar du alltid, är en skida bättre i pudret så är en annan bättre i pisten och variationerna är oändliga.

GNU sa:
Utter sa:
95-115mm hamnar allroundskidorna på nu.
Sant. Sånna skidor som ska föreställa allround, som Völkl AC50, 85mm midja, är ju så jäkla smala att dom sjunker som ubåtar i isig pist till och med!!!
För mig är allt över 85 rena off pist skidor. Riktiga båtar. Har svårt att se att såpass breda skidor skulle funka i puckel. Nån som säger emot?

Antonski sa:
GNU sa:
Utter sa:
Sant. Sånna skidor som ska föreställa allround, som Völkl AC50, 85mm midja, är ju så jäkla smala att dom sjunker som ubåtar i isig pist till och med!!!
För mig är allt över 85 rena off pist skidor. Riktiga båtar. Har svårt att se att såpass breda skidor skulle funka i puckel. Nån som säger emot?
Testa så kommer du aldrig vilja gå tillbaka till under 85 igen. Kör just nu på 103 (Navis) och de funkar riktigt bra i hyfsat puder (svenskt puder alltså), som storslalomlagg i pisten och i puckeln är det bara att dundra på.

Kolla in salomon shogun, 103 mm midja i 191, 101 mm i 182, runt 27 m radie och ganska styva. Har funkat finfint överallt jag har testat dom, och det har varit allt mellan 3 dm puder och isig pist.

som gudrunnator, salomon shogun 182cm 130/101/120. Armada ARV 175cm 125/92/114.
Extreme Patriot 181cm 136/92/122. Det är väl några alternativ, har själv testat alla tre, funkar utmärkt i pist och puder!.

hàller helt klart med Gudrunnator, men om du sk avänta till nästa àr sà kan du nog inte gà fel med Salomon Sentinel! en lyckade klassisk bigmtn/all mtn explorer planka.

Antonski sa:
GNU sa:
Utter sa:
Jag säger emot. :)
Kör 97mm Pro Riders som pist och skräpsnö skida.
Håller fan på och välta när jag provar <80mm- pistskidor..
Okej, sen kör jag iof inte riktig puckelpist.
Men i uppkört är dom oslagbara!

Testade K2 Apache Crossfire och de kändes helt ok. kanske något tunga men annars grymma. Funkade i allt. Härnäst tänkte jag testa Dynastar Legend Sultan och varför inte Shogun, verkar ju heta i den här tråden. Tack för svar och tips!

Åkte en vecka i verbier på ett par K2 Apache Crossfire MX och måste säga att det kändes verkligen att jag kunde åka vart jag ville med dessa trots smal midja, (74) Riktigt bra i pist och puckel, fick dock kämpa mig genom puder ibland x)

DanneFARB sa:
Åkte en vecka i verbier på ett par K2 Apache Crossfire MX och måste säga att det kändes verkligen att jag kunde åka vart jag ville med dessa trots smal midja, (74) Riktigt bra i pist och puckel, fick dock kämpa mig genom puder ibland x)
Du kan åka överallt med ett par snowblades också, det gör inte det hela mer njutbart. 74mm i midjan är i princip pistskida nuförtiden.

Tillbaka
Topp