KaptenL sa:
Eftersom jag tycker det är lite dåligt med information på vad folk hade med sig i budget och ungefär hur långt det räckte vad det tror skulle behövas och hur mycket det festade / köpte mat ute och så vidare så tycker jag man får börja fylla i en \\\\\\\"Chart\\\\\\\" för att tråden ska fortsätta hålla hög standard!
Boendekostnad säsong (3-3½ månad typ) brukar väl vara från en 14-15 papp per person på de lite billigare orterna, till 20-25 papp i de stora välkända.
Matkostnad brukar bli uppåt 10 000 på en säsong (ca 3000 i månaden) för en normal svensk karl som käkar stadig husmanskost och köper sig en platta öl eller sju då och då och festar måttligt (=inte varje helg).
Liftkort börjar på ca 5000 för de mindre orterna, till uppåt och över 10 000kr för de stora orterna eller kort som täcker en större region.
Sen är det gött att ha åtminstonde en 5-10 K att lägga på lite roliga grejjer. Man kanske behöver ett par nya lagg helt plötsligt, eller en ny jacka. (Själv investerade jag i en ny stekpanna i vintras - sjukt värt)
Prylar kan man lägga hur mkt som helst på. Satsa stora pengar på bra pjäxor - som du köper i en butik som anpassar dem bra åt dig. räkna med 4-6000 på detta. Sekundärt, lägg pengarna på bra skidor/bindningar och kläder. köp bra underställ och se till att du inte har en enda tråd bomull på kroppen. Ull is the shit! (Du kan ha ullkläder i 2 veckor utan att de luktar, även strumpor) Det är dock dyrt som fan, men det kostar att ligga på topp!
Vad svenska förstasäsongare skulle behöva ta med sig ner till alperna är en lavinutbildning och en stor portion ödmjukhet och respekt för berg. Majoriteten köper lavinpaket och tränar hemma i trädgården i en halvtimme och väl på berget agerar man nån slags lavinprofessor som vet allt om risker och säkra åk.
Gå en lavinutbildning eller åk med nån som är erfaren och du kan lära av, alternativt håll dig inom systemets gränser. (Möjligt att jag börjar bli gammal och bitter...)
För övrigt kan jag tipsa om att göra säsong i Disentis och graubünden med bil:
http://blog.freeride.se/disentisbloggen/
Sjukt lite konkurrens om snön i den dalgången!
Jag har bra tips på orter och boende för den som slänger iväg ett PM till mig.
Över och ut!
/N