BÄSTA alpbyn?

linnylinny

Ny medlem
BÄSTA alpbyn?
Sitter här, studenten ett halvår bort, drömmer om att tillbringa nästa säsong i alperna.
Vilken är det allra bästa resmålet för en säsong, om jag vill ha grym åkning, inte känner så stort behöv av söta hus och liknande, vill festa med sköna människor utan att vara i mitt i turist-smeten?
Vad är era erfarenheter?

BÄSTA alpbyn?
Chamonix e grymt ja, men du säger inget om priser och sånt, vill du betala 1000 eller 1600 euro för liftkort i chamonix så..
Aja nöjd me zillertal än så länge.. 555 euro för Zillertal Superskipass 65 mil pist med Vans Park i penken och Hintertux åknning på 3250 meter..
Tror om man betalar 590 euro får man hela tyrolen vilket e fett stort, men lönt vi orkar inte åka mer än detta.. får puder så de räcker och en av europas bästa parker så....!
good luck

BÄSTA alpbyn?
Hazzilazzi sa:
Chamonix e grymt ja, men du säger inget om priser och sånt, vill du betala 1000 eller 1600 euro för liftkort i chamonix så..
Aja nöjd me zillertal än så länge.. 555 euro för Zillertal Superskipass 65 mil pist med Vans Park i penken och Hintertux åknning på 3250 meter..
Tror om man betalar 590 euro får man hela tyrolen vilket e fett stort, men lönt vi orkar inte åka mer än detta.. får puder så de räcker och en av europas bästa parker så....!
good luck
Herregud early bird passet kostar 770 euro. unlimited det största. Då får du även Verbier och Corma i Italien som bara ligger 30-40 min buss resa ifrån som er gratis. Högsta åkning på 3852 meter

BÄSTA alpbyn?
Vill du ha både party och skidåkning, välj de stora turistställena. Cham, anton, Verbier...
Om du ignorerar bra party finns mkt mkt bättre åkning att få.

Vad är grym skidåkning för dig? Ett enormt stort pistsystem och en fräsch park? En liten sketen kabin upp på toppen av ett ensamt och orört mastodontberg?

Stora orter = stora priser
Små orter = små priser

Jobba stenhårt hemma och bara åka under vintern ger mest skidåkning.
Jobba i alperna ger mindre skidåkning.

BÄSTA alpbyn?
Park är inte riktigt min grej, även om det vore najs att lära sig litegrann. Är väl mer alpin än jibber, om man säger så. Har stått på skidor sedan barnsben och längtar efter långa, utmanande pister samt puder, puder, puder.

Jag har tittat en del på Mayrhofen, om jag förstår det rätt så hänger det ihop med Zillertal och Hintertux? Eller ligger i närheten?
Någon som har koll på Ischgl?
Val Thorens, är det sönderturistat?
Charmonix och St Anton känns inte som min grej. Lite för mycket image och lite för lite skidor, har jag fått bilden av? Har jag fel?

Okej, party var fel uttryckt, jag är inte ute efter att festa sönder, men vill träffa lite skönt folk.

Skidåkningen ligger över festande på prioriteringslistan, för att förtydliga.

Tips?

BÄSTA alpbyn?
tjo linny vi chillar här nere i mayrhofen asgött gött folk goa fester zillertal heter hela området... med zillertal superskipass får du 65 mil pist lägger du till 400 spänn får du för hela tirolen vetifan va som ingår där.. men tror inte du orkar ta dig iväg från zillertal för här e sjukt stort..
maten e mycket billigare än i Sverige.. vi laddar hela frysen med pizzor för 7 spänn styck.. bullar 10 stycken för 6 kronor.. köttfärs 500 gram 20 spänn halva priset jämfört med Sverige.. öl 100 kronor flaket.. sprit 60 spänn för en 70a jeltzin och 1,5 liter energidryck..
zillertal superskipass 555 euro.. hintertux, penken med en av europas bästa parker, hintertux glasiär ja vetifan massa ingår..
jaja billigt och en av de bästa ställena i europa..

BÄSTA alpbyn?
hej, Zermatt, Sasfee, Champoluc, Engelberg, har själv bott i Chamonix och älskar det som mitt andra hem men på vintern är det relativt överskattat ställe. ta en titt på de andra orterna, sjukt bra åkning, bra liv, sköna männsikor, speciellt i Zermatt, Engelberg och Champoluc och gör som jag, slit dem med hälsan=)

BÄSTA alpbyn?
Chamonix är kraftigt överskattat, om man inte håller på med åkning som kräver sele så är det uppåkt på några timmar efter ett dump ....värsta stressen .

Mayerhofen låter ju dreamy! pizzzaa ööööl mmmmm

BÄSTA alpbyn?
Är i Ischgl nu, riktigt nöjd med både byn och backarna, grym park med.. Väldigt lite svenskar vilket jag tycker är najs sen åker 99.9% med pistlagg så pudret kan man njuta av länge efter dump=) priserna är ungefär som hemma men finns en tax free by du kan ta dig till genom systemet..

BÄSTA alpbyn?
Har varit i Chamonix -97 & -99, Badgastein -98 & -08 och Ischgl -09.
För mig är det än så länge Ischgl som får mest poäng när det gäller skidåkning (variation) och Alpgemyt.
Ska känna på Cervinia v.6 och lite Zermatt blir det väl också då systemen går i varandra!
Dock är prisläget något högre i Ischgl, men definitivt också standarden. Dock så är det ändå billigare på plats än exempelvis Sälen.

BÄSTA alpbyn?
Det här med stort system = dyrt tycker jag är lite fel,.. planerar man bara och är ut i god tid kostar det inte mkt mera på de stora ställena...

BÄSTA alpbyn?
Har samma problem, tycker att St Anton, Chamonix, Verbier och de största orterna känns lite väl hypat. Men är sugen på typ Mayrhofen, Champoluc eller Zermatt. Har varit i Mayrhofen och Zermatt förut och både ställena är riktigt bra men man ska ju ha råd att leva också och då känns ju Mayrhofen lite bättre :) vi kanske ses därnere om ett år!

BÄSTA alpbyn?
mmmmm sa:
Har samma problem, tycker att St Anton, Chamonix, Verbier och de största orterna känns lite väl hypat. Men är sugen på typ Mayrhofen, Champoluc eller Zermatt. Har varit i Mayrhofen och Zermatt förut och både ställena är riktigt bra men man ska ju ha råd att leva också och då känns ju Mayrhofen lite bättre :) vi kanske ses därnere om ett år!
Ja, Mayrhofen verkar grymt! Blir det alperna så lutar det ditåt, men nu går planerna på Jorden runt istället ;)

BÄSTA alpbyn?
Les menuires rekommndera skaprt, riktig alpidyll med bra mat och trevliga människor. vacker arktiektur och jättebra liftar!

BÄSTA alpbyn?
Jag kärade ner mig i Monte Rosa när jag var där i vintras. Fantastisk skidåkning om man gillar att köra stort och fritt.
Dock finns det inte mycket till uteliv, tror man kan få en lätt lappsjuka, om man inte åker på säsong för att enbart åka skidor. Men vad annars skulle man göra det för? Det är ju inte Ibiza vi pratar om.

BÄSTA alpbyn?
Eftersom jag tycker det är lite dåligt med information på vad folk hade med sig i budget och ungefär hur långt det räckte vad det tror skulle behövas och hur mycket det festade / köpte mat ute och så vidare så tycker jag man får börja fylla i en "Chart" för att tråden ska fortsätta hålla hög standard!

Utrustning:
Inköp på orten (samt kostnad):
Kostnad för boende:
Kostnad för liftkort:
Ditresa:
Hemresa:
Vad tycker du man bör ha haft koll på innan man drog ned:

Fyll gärna på eller så! Men gärna mer kostnad/runt i kring information!

Senast ändrad:
BÄSTA alpbyn?
KaptenL sa:
Eftersom jag tycker det är lite dåligt med information på vad folk hade med sig i budget och ungefär hur långt det räckte vad det tror skulle behövas och hur mycket det festade / köpte mat ute och så vidare så tycker jag man får börja fylla i en \\\\\\\"Chart\\\\\\\" för att tråden ska fortsätta hålla hög standard!
Boendekostnad säsong (3-3½ månad typ) brukar väl vara från en 14-15 papp per person på de lite billigare orterna, till 20-25 papp i de stora välkända.
Matkostnad brukar bli uppåt 10 000 på en säsong (ca 3000 i månaden) för en normal svensk karl som käkar stadig husmanskost och köper sig en platta öl eller sju då och då och festar måttligt (=inte varje helg).
Liftkort börjar på ca 5000 för de mindre orterna, till uppåt och över 10 000kr för de stora orterna eller kort som täcker en större region.

Sen är det gött att ha åtminstonde en 5-10 K att lägga på lite roliga grejjer. Man kanske behöver ett par nya lagg helt plötsligt, eller en ny jacka. (Själv investerade jag i en ny stekpanna i vintras - sjukt värt)

Prylar kan man lägga hur mkt som helst på. Satsa stora pengar på bra pjäxor - som du köper i en butik som anpassar dem bra åt dig. räkna med 4-6000 på detta. Sekundärt, lägg pengarna på bra skidor/bindningar och kläder. köp bra underställ och se till att du inte har en enda tråd bomull på kroppen. Ull is the shit! (Du kan ha ullkläder i 2 veckor utan att de luktar, även strumpor) Det är dock dyrt som fan, men det kostar att ligga på topp! :cool:

Vad svenska förstasäsongare skulle behöva ta med sig ner till alperna är en lavinutbildning och en stor portion ödmjukhet och respekt för berg. Majoriteten köper lavinpaket och tränar hemma i trädgården i en halvtimme och väl på berget agerar man nån slags lavinprofessor som vet allt om risker och säkra åk.
Gå en lavinutbildning eller åk med nån som är erfaren och du kan lära av, alternativt håll dig inom systemets gränser. (Möjligt att jag börjar bli gammal och bitter...)

För övrigt kan jag tipsa om att göra säsong i Disentis och graubünden med bil: http://blog.freeride.se/disentisbloggen/
Sjukt lite konkurrens om snön i den dalgången!
Jag har bra tips på orter och boende för den som slänger iväg ett PM till mig.

Över och ut!
/N

BÄSTA alpbyn?
chamonix är en väldigt rolig stad om man ska säsonga plus att det är en av världens bästa skidåkning, det som är lite sega med chamoix är att det är väldigt mycekt folk samt många svenskar som säsongar där.

ett annt altenativ är la grave vilket är lite annorlunda men det sjukaste stället jag har varit på! det har enligt proffsåkare som t.ex glen plake o massa andra åkare som att det är klassat som världens bästa skidort. vilket även doug comps (ägde valdez i alaska och tyckte la grave var bättre) sa innan han dog i la grave.
det är dock knappt nå festande men om du är ute efter grym och ball skidåkning med midjedjupt puder så är la grave det rätta stället att vara på.

det finns ju massa andra sställen att säsonga på som val thorens ( bra festmöjligheter men tråkig skidåkning)
val d'isere ( väldigt bra skidåkining med allt från park till puder och bra festmöjligheter men sjuukt mycket folk)

hoppas du har nytta av min egna info!
peeace

BÄSTA alpbyn?
Kerimo sa:
ricric sa:
Hva gjør Les menuires til den beste?
Alltså hela 3 dalarna är ju grymt men just Les menuires känns lite avsides och lite lugnare men ändå i samma dal som fest metropolen Val Thorens vill jag minnas.
Jag har inte gjort säsong där utan bara varit där veckovis. Men från de erfarenheterna var det grymt!
Precis vad TS efterfrågade:
"grym åkning, inte känner så stort behöv av söta hus och liknande, vill festa med sköna människor utan att vara i mitt i turist-smeten?" :)

BÄSTA alpbyn?
Faaaaaast, Les Menuires jämfört med Val Thorens känns ju som ... njaa?
Visst, det är pang på, mitt i pisten, hela "byn" ligger på en solsida och du har sextio mil pist och sjuka mängder offpist som du når utan att klicka ur skidorna mer än i äggliftarna.
LM är, precis som VT en hög fula hus som hamnat där dom är för att passa skidåkningen. Inget fel med det. Jag själv älskar purposebuilt. Grejen är att det ligger lägre = mer slask tidigare, är mer riktat mot familjer (vilket gör att slasket + lite konstiga backar ner mot byn + en ohemul mängd blåbär i backen = jobbigt) och besöks till ca nittio procent av britter och holländare. De är roliga att festa med ett tag, men efter den femtioelfte medelålders mannen i Boratstring du möter kommer du ha tröttnat.

Visst är La Masse ett fantastiskt skidberg, men du tar dig dit nästan lika fort från VT då du inte behöver åka lift, utan bara ta transporten ner i dalen. Däremot tar det ett tag att åka över till Orelle från LM, vilket får ses som en nackdel efter dump.

Alltså.
Det är nästan lika många pantade turister på spritvecka i LM som i VT. Bara det att du inte har svensk/danskmaffian på Tango och SneSko.
Åkningen och läget är grymt på båda, dock lite plus för VT från min sida, eftersom det är närmre till Orelleoffpisten och snön håller bättre på våren.
Båda har pissiga hemvändarbackar med slaskpucklar the size of Folkabubbla.
Båda har fula hus.
Parken i VT är bättre (iaf 07/08) men det är nära över till Moonpark i Meribel om man bor i LM.
Det är inte billigt i någondera byarna.
Jag anar jämnt skägg här. Enda skälet till varför jag väljer VT är för att jag bott där en vinter. Hemma, liksom.

Om du å andra sidan gillar söta hus, fula klätterväggar och lärkträd finns ju allas vårt Serre Che.
Men det är en annan historia.

Tillbaka
Topp