Bästa bootfitter ni har varit hos

Bara fixat ny innersko och fått en punkt tryckt på skalet där, men lär boka tid när det blir dags för (mardrömmen) projekt nya pjäxor.
Michael Rieble i Buochs, NW. Han är ortopeditekniker och utbildad skidlärare. Duger det åt de lokala olympia- och världsmästarna så duger det åt mig. ;)

Bara fixat ny innersko och fått en punkt tryckt på skalet där, men lär boka tid när det blir dags för (mardrömmen) projekt nya pjäxor.
Michael Rieble i Buochs, NW. Han är ortopeditekniker och utbildad skidlärare. Duger det åt de lokala olympia- och världsmästarna så duger det åt mig. ;)
Lät riktigt smutt. Hur sitter dina pjäxor idag? (antar som foten i skon)

Höjdmeter i Kiruna. Sjukt duktiga på att plocka fram vilka pjäxor som är den bästa utgångspunkten och sen justera det som krävs. Ingen erfarenhet av dem för att totalt bygga om en pjäxa för att passa min fot dock - har aldrig behövt det. Också trevligt att jag inte upplever ett behov att få tag på rätt person där inne, de har alltid någon pjäxmagiker som kan hjälpa till och hänvisar till rätt person om det behövs. Någon gång har de behövt ringa in korrekt person när jag varit där, det tog säkert 5 minuter för den att dyka upp :)

Höjdmeter i Kiruna. Sjukt duktiga på att plocka fram vilka pjäxor som är den bästa utgångspunkten och sen justera det som krävs. Ingen erfarenhet av dem för att totalt bygga om en pjäxa för att passa min fot dock - har aldrig behövt det. Också trevligt att jag inte upplever ett behov att få tag på rätt person där inne, de har alltid någon pjäxmagiker som kan hjälpa till och hänvisar till rätt person om det behövs. Någon gång har de behövt ringa in korrekt person när jag varit där, det tog säkert 5 minuter för den att dyka upp :)
Låter superbt! Verkar som att mindre kedjor/butiker har den mest kompetenta personalen till skillnad från stora etablerade företag som mestadels är ute efter att tjäna pengar som till exempel Stadium.

Utan inbördes rangordning går jag any given day till Ola på Gå och Löp i Östersund, Johan på Vemdalens Skldshop eller Chrilla på Åre Skidsport. Proffs alla tre.

Har sjukt stort förtroende för Sole bootlab i Chamonix, efter att jag av svenske killen som jobbade där för några år sedan fått höra "tyvärr, vi har inte några pjäxor som passar din fot i lager" :cool:

Har sjukt stort förtroende för Sole bootlab i Chamonix, efter att jag av svenske killen som jobbade där för några år sedan fått höra "tyvärr, vi har inte några pjäxor som passar din fot i lager" :cool:
Den kombinationen av ord i en mening visar på att man vet vad man snackar om som pjäxmagiker.

Om man är i Funäsfjällen och har behov av bootfitter kan jag rekommendera Hamra sportshop i Tänndalen som har ett djupt kunnande och är väldigt serviceinriktade 👍 Sen avgörande för bra bootfitting är att du har pjäxor från grunden som överhuvudtaget kommer att vara möjliga att anpassa utifrån dina behov. Det lär finnas gränser för vad som är möjligt att fixa för en bootfitter så därav blir den bästa helhetslösningen om man redan från början har fått hjälp att välja rätt pjäxor utifrån din fots anatomi ✔

Om man är i Funäsfjällen och har behov av bootfitter kan jag rekommendera Hamra sportshop i Tänndalen som har ett djupt kunnande och är väldigt serviceinriktade 👍 Sen avgörande för bra bootfitting är att du har pjäxor från grunden som överhuvudtaget kommer att vara möjliga att anpassa utifrån dina behov. Det lär finnas gränser för vad som är möjligt att fixa för en bootfitter så därav blir den bästa helhetslösningen om man redan från början har fått hjälp att välja rätt pjäxor utifrån din fots anatomi ✔
Tack för tipset!

Jennewein St Anton, nya pjäxor och innerskor med skum. efter tre modifikationer blev det riktigt bra. Allt gjordes med omsorg och gott humör.

Om du befinner dig i Sälen så kan jag varmt rekommendera Kaisers Skidbod på Sälfjällstorget (Lindvallen). Köpte nya pjäxor och gjorde bootfitting i somras, senare i december var jag in och fick ett par tryckpunkter justerade. Kostnadsfritt så klart. Kunnig och serviceminded personal. Kaisers finns även uppe i Stöten.

Om du befinner dig i Sälen så kan jag varmt rekommendera Kaisers Skidbod på Sälfjällstorget (Lindvallen). Köpte nya pjäxor och gjorde bootfitting i somras, senare i december var jag in och fick ett par tryckpunkter justerade. Kostnadsfritt så klart. Kunnig och serviceminded personal. Kaisers finns även uppe i Stöten.
Är inte Dalskidan grymma på det oxå?

Om man passerar genom Oslo kan jag högt rekommendera Surefoot på Skøyen i Oslo.
Du passerar Skøyen (E18) innan du svänger av mot E16 när du ska til Norefjell/Gol/Hemsedal/Geilo.
Köpte ett par Lange Banshee Pro där som jag fikk specialanpassade, hadde dem i 12 år ca, sjukt nöjd med dem.
Sedan hadde de inte min storlek inne när jag köpte ett par Lange XT3, så jag köpte dem på nätet, men det var inga problem, det var bara att komma innom så hjälpte de mig med sulor och anpassning. De sparar också skanningen av dina fötter i sin databas, så du kan få hjälp i alla Surefoot-butiker, t ex Chamonix.

Surefoot i Verbier. Sjukt dyr historia men var värt det, då mina nya boots är helt perfekta och äntlingen ingen mer smärta vid långa dagar.

Jag är så glad över att Åre Skidsport ligger just i Åre (därav namnet kanske?).
För där jobbar mina favoriter, säger inga namn ni vet vilka 😍
Fast Chrille är värdelös på att spruta BD liners med Sidas skum.😂
OBS! Internt skämt det där sista.
Helt och hållet mitt fel, en eloge till att du ställde upp och testade 🙏

Putte Gottlieb som har Skibua i Hafjell.
Denna mannen har otrolig kunskap och delar med sig av sina tips blandat mer sköna storries inget lämnas åt slumpen. Nästa pjäxköp kommer att bli hos Putte.

Mange på Alpingaraget har mer än en gång gjort underverk. Alltid otroligt bra service vid både pjäxköp och mod/justering efteråt.

Mange på Alpingaraget har mer än en gång gjort underverk. Alltid otroligt bra service vid både pjäxköp och mod/justering efteråt.
Synd bara att det är (har varit) så ojämn nivå på Garaget. Har själv erfarenhet av det, men det är några år sedan.
Nuförtiden åker jag ju inte till Sth för att köpa pjäxor.

Alpingaraget i Stockholm har väldigt kunniga personer, men kanske inte för normalkunden som kliver in från gatan, osäker. Har bara haft med dom att göra via klubb. Det var några år sedan men det var högsta nivå--dvs moddningar åt tävlingsåkande upp till WC. Har även bra erfarenhet av Johan på Skistar i Vemdalen.

Tillbaka
Topp