Bästa brädan för snabb, stor friåkning

J_ojje

Ny medlem
Har åkt snowboard i snart tjugo år och har de senaste 7 åren envist hävdat att ingen bräda någonsin kommer att slå Burton Johan O på fingrarna när det gäller snabb hård friåkning i stora berg. Därför åker jag fortfarande runt på en tre kronor (-05) eftersom jag köpte upp mig på några när jag han slutade åka för Burton. Måste dock ompröva min inställning efter att flera trovärdiga kamrater påstår att rocker (reverse camber) med magnetraction är "the shit". Eftersom man är gammal freestylare i grunden är det ju onekligen lockande att kunna centrera stansen även i puder och landa baklänges OCH sen flina hela vägen ner :). Det jag undrar är om rocker brädor verkligen håller måttet när det gäller styvhet och stabilitet vid teknisk, snabb (läs lägga etta i branta korridorer) åkning där det nödvändigtvis inte är puder utan kanske uppkört, lite isigt, sönderblåst på sina ställen? Nån som har erfarenhet av ovanstående åkning med rocker-bräda? Har fått för mig att Burtons rocker brädor är rätt mjuka (typ Malolo) och att libtech har styvare grejjer (TRS, dark series), nån som vet? Ska man dessutom kapa lite på längden med en rocker? Är 171 cm och 68 kg och har kört Johan O 163 sen -02.

Jag tror att en Dark Series 161 C2 BTX skulle passa dig utmärkt. Jag vet inte varför du ska gå ner mer i längd men en 158 skulle säkert funka också.

En TRS är för mjuk för dig.

Var nere i Engelberg och körde lite i december och de jag snackade med där tyckte att man gott kunde köra lite kortare sticka pga den ökade framkomligheten i puder som rocker ger. Så du tror att TRS kommer att vara för mjuk och Dark series är bättre. Hur är C2 BTX kontra BTX då? visst betyder C2 att det är camber i nos och tail och rocker mellan fötterna medan BTX är "rak" i nos och tail. Det jag undrar är om C2 ger det extra lyftet i puder som BTX uppenbarligen ska ge eller om den mer fungerar som en mer traditionell camber bräda, typ en Johan O?. Jobbar du som återförsäljare eller liknande, jag tänkte att du var väldigt precis i dina omdömen och verkar ha bra koll.

Jag har jobbat som svensk distributör för Gnu och Lib-Tech fram till för ett år sedan, men har inget med dem att göra nu.

Klart man kan gå ner lite i längd. Jag brukar tänka så att man kan gå ner i längd ungefär så mycket som man brukar ha sina bindningar bakmonterade på en traditionell bräda. Jag har kört mycket på Lib-Tech Litigator 172 innan Magne Taction och Banana Tech kom och brukar köra den ca 4 cm bakmonterat. Jag tycker att en Lib-Tech Skunk Ape 167 BTX flyter klart bättre i puder och då kör jag den ca 1 cm bakmonterat.

Min personliga åsikt är att en Lib-Tech med BTX fungerar precis lika bra för hård friåkning på alla underlag som en traditionell bräda med camber. Om jag var du skulle jag dock testa först för jag vet en del som är tveksamma.

Du har helt rätt när det gäller skillnaden mellan C2 och BTX. Jag har aldrig kört en C2 bräda så jag kan inte uttala mig, men jag tror helt klart att du behåller flytet i puder för cambern i nos och tail är inte så kraftig, bara tillräcklig för att ge det lilla extra skjutet ut ur svängarna när du kör piståkning.

Senast ändrad:
Tjena Jojje!

Jag har precis som du åkt snowboard en jäkla massa år. Förra vintern jobbade jag i alperna och bestämde mig för att hitta en BRA freeride bräda. Var trött på att stå tungt på bakbenet i pudret och ha dåligt grepp när det var hårt och isigt.

Jag provade Malolo, Burton Fish, Dupraz, Libtec banana och Völkl Selecta 2010. Jag tycker directional brädor passar bäst "på berget" och min favorit är absolut Dupraz med Selectan som god tvåa.

Duprazen har noserocker med lite mjukare nos och hård tail. Den funkar superbra i puder och spårad, svår snö. Ska du "lägga ettor branta korridorer" är det nog en av de bästa du kan hitta. Dessutom carvar den i pisten som ingen annan! Den finns också i 3 olika flex så man kan alltid hitta en som passar efter vikt och åkstil. Självklart är den inte lika bra till baklängeslandningar men det är inte viktigt för mig. Prova gärna lite längre brädor, längden är bra att ha när det går fort.

Libtech var den största besvikelsen och efter den dagen tror jag inte alls på rocker mellan fötterna på annat än rena freestylebrädor.
Fishen var ok i tät skog men för kort när det går fort. Malolon har för lite lyft i nosen för min smak, om man inte bakmonterar bindningarna rejält men det känns också fel.

Kul att fler vill åka freeride på bräda! Hoppas du hittar nåt som passar!

Senast ändrad:
Vi friåkare är sannerligen inte många idag.

Om vi lämnar Gnu och Lib för ett tag och forstätter utforska möjligheterna att byta ut din Burton så tycker jag att följande brädor (både camber och rocker) definitivt borde finns med i beräkningen:

Unity Dominion, http://www.unitysnowboards.com/site/boards/board/dominion/
Unity Reverse, http://www.unitysnowboards.com/site/boards/board/09_10_reverse/
Never Summer Titan, http://neversummer.com/snow/titan.html
Never Summer Heritage-R, http://neversummer.com/snow/heritage.html
Never Summer Premier F1-R, http://neversummer.com/snow/premier.html
Smokin KT-22, http://smokinsnowboards.com/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=13
Smokin Mike Basich, http://smokinsnowboards.com/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=12

Alla är USA tillverkade av märken med egen fabrik och av märken med mycket hög kvalitet. Smokin och NS är såvitt jag vet marknadens enda märken med 3 års garanti och Unity har 2 år.

Kommer jag på några fler så återkommer jag.

Senast ändrad:
Jag körde länge på supermodel 68 och sen 81-an. Johans bräda utvecklades väl utifrån dem om jag inte minns fel. Jag gillade båda två men förra året köpte jag en Rad Air Tanker 200 och blev glatt överraskad, den var både stabilare och smidigare än min gamla 81-a.

Min har inte rocker så det kan jag tyvärr inte uttala mig om, årets modeller har dock det. Det finns kortare Tankers om du inte vill gå hela vägen...

Kort sagt: Rad Air Tanker 200 slår Burton Johan O på fingrarna när det gäller snabb hård friåkning i stora berg.

Ta en titt på Rossignol The experience (Jeremy Jones pro model før han sluttet for de, skulle hete Jones i år...)

Kjøpte den i år i 168, har hatt seks dager i engelberg på den over jul og er godt fornøyd. Stabil og bra i oppkjørt, hardt, preppet løype og god flyt i pudder. Synes kanskje min Lib tech snow mullet 172 har litt mer flyt i dyp pow da den har en enorm nose, men rossi fungerte utmerket i 50 cm lett pow.

Har kun kjørt den i seks dager, men fikk prøvd den i en del varierende føre og er fornøyd så langt. Er et ganske stivt brett. Usikker på om det er å få kjøpt i skandinavia, jeg bestilte fra Usa. Vet de har den i sveits/frankrike, men ikke mange igjen visstnok.

the experience är nog ett bra val, däremot skulle jag hålla mig borta från brädor med rocker som bygger på libtechs design om man vill ha stabilitet.

jag köpte en GNU billy goat och åkte med den tre veckor under jul/nyår i alperna, medans den är väldigt surfig så är den inte så stabil. det kan i ochförsig bero på brädan men om jag skulle köpa en ny rockerbräda för stora berg så skulle jag satsa på den typ av rocker som nidecker och rossignol har. alltså vanlig camber mellan bindningarna och rocker utanför, ungefär så som skidor ser ut.

kolla in venture storm också (http://www.venturesnowboards.com/index.php?inc=storm_r.html) den kan nog vara riktigt bra...

Jag skall inte säga att jag e grymm på vilka brädor som e bra o vilka som inte e det .. men jag köpte nyss en K2 slayblade vilket jag hört bra om vilken med hjälp av sin flatline teknologi är lite bättre i puder en en camber bräda , den är även hård till skillnad från de flesta rockerbrädorna som finns vilket hjälper stabilisera .. det e för visso en freeride freestyle bräda med 3/4 setback .
Men värd o kolla på om du e lite små skeptisk till att gå fullt ut på rockerbräda.

Innan du byter ut din gamla hederliga Johan O så tycker jag att du borde kolla in denna bräda från Bataleon

http://www.bataleon.com/en/boards_undisputed

Själv kör jag på en Bataleon Fun kink som är typ en "jibb/frestyle" bräda och har även en Bataleon Hero. Båda är väldigt allround och om en ren frestylebräda har så bra åkegenskaper som dessa skulle jag bli förvånad om Undisputed inte är en riktigt bra bräda för friåkning. Jag är själv väldigt sugen på att testa den då jag mer och mer mest surfar runt utan att hoppa så mycket.

Kan tillägga att jag åkt snowboard c:a 15 år och provat en del brädor men aldrig någon Lib TEch eller annan bräda med rocker.

Kolla upp Salomon - Sick Stick. Där har du en bräda du kan landa switch i puder.

jeez sa:
the experience är nog ett bra val, däremot skulle jag hålla mig borta från brädor med rocker som bygger på libtechs design om man vill ha stabilitet.

jag köpte en GNU billy goat och åkte med den tre veckor under jul/nyår i alperna, medans den är väldigt surfig så är den inte så stabil. det kan i ochförsig bero på brädan men om jag skulle köpa en ny rockerbräda för stora berg så skulle jag satsa på den typ av rocker som nidecker och rossignol har. alltså vanlig camber mellan bindningarna och rocker utanför, ungefär så som skidor ser ut.

kolla in venture storm också (http://www.venturesnowboards.com/index.php?inc=storm_r.html) den kan nog vara riktigt bra...
Jag håller med till 100% Rocker mellan fötterna är för freestyle.

Senast ändrad:
Jag åker på en 178cm Dynastar-4807 som tyvärr inte tillverkas längre. När det blir nödvändigt att ersätta den, så skall jag definitivt provköra Dupraz i samma längd. Jag har lust på något som är ännu mera lättkört i skogspuder än 4807'n. En Dupraz med tail-rocker tror jag vore optimalt för det.

Snödjup

Tillbaka
Topp