J_ojje
Ny medlem
Bästa brädan för snabb, stor friåkning
Har åkt snowboard i snart tjugo år och har de senaste 7 åren envist hävdat att ingen bräda någonsin kommer att slå Burton Johan O på fingrarna när det gäller snabb hård friåkning i stora berg. Därför åker jag fortfarande runt på en tre kronor (-05) eftersom jag köpte upp mig på några när jag han slutade åka för Burton. Måste dock ompröva min inställning efter att flera trovärdiga kamrater påstår att rocker (reverse camber) med magnetraction är "the shit". Eftersom man är gammal freestylare i grunden är det ju onekligen lockande att kunna centrera stansen även i puder och landa baklänges OCH sen flina hela vägen ner
. Det jag undrar är om rocker brädor verkligen håller måttet när det gäller styvhet och stabilitet vid teknisk, snabb (läs lägga etta i branta korridorer) åkning där det nödvändigtvis inte är puder utan kanske uppkört, lite isigt, sönderblåst på sina ställen? Nån som har erfarenhet av ovanstående åkning med rocker-bräda? Har fått för mig att Burtons rocker brädor är rätt mjuka (typ Malolo) och att libtech har styvare grejjer (TRS, dark series), nån som vet? Ska man dessutom kapa lite på längden med en rocker? Är 171 cm och 68 kg och har kört Johan O 163 sen -02.