Bästa forecast för väder- och snö i Alperna?

sirredarre

Ny medlem
Hej!
Vad använder ni för verktyg för att hålla koll på inkommande väder?
Är flexibel med tid och skulle vilja bevaka vädret i Alperna kommande vinter för att på så vis kunna åka ner när bra förutsättningar väntas.

Snow-forecast och Freeride's egen snöguide, vad mer?
Kan tänka mig att det finns en och annan "meteorolog" som hänger runt på det här forumet och i bergen..?
Det finns säkert bättre o sämre väderkartor? Och jag gissar att någon med erfarenhet också vet vilka mönster vädret följer och att man därmed kan förutse goda förhållanden på väg in?

//En nybörjar-meteorolog
Simon

Ett sidospår från utvecklingsavdelningen (= mig)

Vi har ju snödjup från vissa länder och snöprognoser för de flesta skidor. För att slippa bevaka själv går det att sätta upp ett puderlarm, men det baseras på närmsta 72 timmar, längre prognoser har ju en tendens att förändras rätt mycket.
https://www.freeride.se/skidorter/powder-finder.php

Men jag vill så klart att Freeride ska bli ännu bättre, så är det något som du eller någon annan saknar?

@johan

Jag skulle vilja kunna välja en region eller land och få en lista över vilka orter som kommer få snö. Vi kör oftast flygstol och hyrbil för att jaga bästa förhållandena.
Kanske kunna schedulera hur ofta man vill ha mailen. t.ex. 1 gång per vecka och på torsdagar kl. xx.

// johan

wepowder.com har nu utvecklat lite egna modeller för att ta fram prognoser över vädret i alperna. Hittills har de lyckats spå riktigt bra.

Appen Salomon PowderQuest är ju kul och lättöverskådlig. Men jag tror den oftast är lite väl positiv....

Glömde säga att jag också använder appen OnTheSnow
Vore kul att höra om ni andra har några erfarenheter av dessa

Snödjup

Tillbaka
Topp