Bästa freeride/offpist-åkningen i sverige?

Av ställena jag vart på hittils, Riksgränsen, Abisko är fint också men de har ju lite dåligt med nederbörd.

Ahkkamassivet. Upp till 1500 meters höjdskillnad och ett antal toppar med fantastiska möjligheter. Har med 2 turer bara börjat nosa på massivet, men har tänkt utforska det mer under våren. Dock så får man knata själv.

När väl snön har lagt sig fint på fjällsidor, i skogarna och i ravinerna så är det fan inte många ställen som slår Åre.

SwedishMountain sa:
Kittelfjäll!
Ingen fallhöjd att skryta om men... shit va bra det kan vara där
kan inte göra annat än att hålla med. har inte varit i riksgränsen eller abisko, men i kittelfjäll nästan varje år sen millennieskiftet =)

bästa jag varit med om så länge som det finns nysnö. när det är kartongåkning, skare och 30 sekundmeter är dock inte kittelfjäll optimalt ;)

ett år jag var uppe hade faktiskt storgrova bra med mjuk snö på båda sidor av ravinen, mumma!

Där det snöar är det bäst!
Riksgränsen med omnejd och kittelfjäll är bra enligt min åsikt.
Tar man sig uppför för egen maskin har riksgränsen och nordnorge mycket fint att erbjuda.

Med andra ord, smaken är delad som arslet. Alla tycker olika i princip? Jag gillar björkliden och riksgränsens skidåkning, men riksgränsen är snäppet vassare.

Tänk om de skulle kunna röja lite sly i Kittel! Eller dra liften ändå upp till toppen då skulle det bli mycket bättre än bra... Men Gränsen är i mina ögon bäst med sin lättåtkomliga OP...

LoBoMan sa:
Tänk om de skulle kunna röja lite sly i Kittel! Eller dra liften ändå upp till toppen då skulle det bli mycket bättre än bra... Men Gränsen är i mina ögon bäst med sin lättåtkomliga OP...
vore förjävla najs det alltså, upp hela vägen till riktiga toppen efter "platån" som är ovanför första branten som man inte ser över från liften typ...

tänk en sittlift 2 stols, från hotellet eller så upp som sneddar till mitten av bergets topp, sedan kunde man bara bränna ner över hela fjället. Vilken dröm! :)

Åkte mitt hittils bästa åk i gränsen förra året. Snöade konstant i en vecka och sedan när jag kom dit var det klarblå himmel -10 och sol. Nackdelen var att dom två andra dagarna jag var där var liftarna stängda inkl. vägarna så vi satt fast... Gränsen är bäst ifall man har tur med vädret =)

Av den liftnära offpisten måste ju Norddalsfjäll vara svårslaget.

Men sedan får man inte glömma Sveriges egen bortglömda lössnöhåla uppe i hörnet av nordvästra Jämtland - Stora Blåsjön. Knatar man upp på toppen ett par minuter från liften, så har man ett helt fjäll för sig själv. Till en början är det traditionell svensk fostrande kalfjällsåkning, men sedan tar fjällbjörken vid och man kan börja pumpa i ett par meters snö. Det går även att välja en mycket farlig väg nedför en trappstegsformad bergssida med oändliga möligheter till höga dropp. På slutet får man en härlig åkning mellan stora granar och till sist är man nere på vägen - bara 1,5 mil från liften...

Gränsen: Bra då det finns snö samt inte är flatljus.

Borgafjäll: Inte mkt att skryta med i anläggningen, man kan dock fördriva en stund med skojsig skogsåkning. Men åker du på vesseltur så är läget ett helt annat.

Sen så vet jag inte om nåt här i norden slår Narvik iaf inte om vi snackar i närheten till liftar.

bykan76 sa:
Av den liftnära offpisten måste ju Norddalsfjäll vara svårslaget.

Men sedan får man inte glömma Sveriges egen bortglömda lössnöhåla uppe i hörnet av nordvästra Jämtland - Stora Blåsjön. Knatar man upp på toppen ett par minuter från liften, så har man ett helt fjäll för sig själv. Till en början är det traditionell svensk fostrande kalfjällsåkning, men sedan tar fjällbjörken vid och man kan börja pumpa i ett par meters snö. Det går även att välja en mycket farlig väg nedför en trappstegsformad bergssida med oändliga möligheter till höga dropp. På slutet får man en härlig åkning mellan stora granar och till sist är man nere på vägen - bara 1,5 mil från liften...
Trots uppväxt i kommunen har jag aldrig besökt st blåsjön, tror det måste bli ändring på det denna vinter.

Klark sa:
Gränsen: Bra då det finns snö samt inte är flatljus.

Borgafjäll: Inte mkt att skryta med i anläggningen, man kan dock fördriva en stund med skojsig skogsåkning. Men åker du på vesseltur så är läget ett helt annat.

Sen så vet jag inte om nåt här i norden slår Narvik iaf inte om vi snackar i närheten till liftar.
Nu snackar vi sverige här, inte norge ;)

Björkliden är ju sjukt underskattat. grymt fjäll med massor av lekfulla åk.
Annars är ju abisko episkt om det har snöat...

Tillbaka
Topp