Bästa orten att säsonga i?

MelinaDa

Medlem
Hejhej!
Jag har bestämt mig för att göra en kortare säsong i Alperna, fr.o.m. jan/feb till april. Har varit i Cervinia (Zermatt över dagen), Passo del Tonale och Gressoney i Italien med familjen tidigare och ville testa mig på något annat område. Har en förkärlek till franska språket och har varit ganska inställd på att åka till Chamonix, men börjar tvivla efter att ha läst några recensioner här. Mycket klagomål på ett krångligt system och att det finns minst lika bra off piste i andra orter. Planen med säsongandet är att flytta mig från pisten och börja med free ride och förhoppningsvis touring.

Har någon förslag på en trevlig skidort med bra/allsidig off piste och härliga människor som kan passa en 20 åring som ska säsonga för första gången?

Allt är till hjälp :)

Eftersom att du inte har bestämt dig än och säsongen närmar sig skulle jag säga vart som helst där du kan hitta ett ledigt boende. Men vill du ha frankrike och andra säsongare men inte Cham så är det väl Val Thorens eller Tignes som är första att kolla in! Vill du bara foka på att tura och offpist och inte är lika kinkig med bra drag i byn är ju Maurinnedalen en fransk pärla!

Lycka Till

Jeg syntes Val Thorens er det bedste sted der er masser af seasoner og det er ski ind ski out man får en kanon oplevelse som man kan bruge resten af livet

Jag gjorde säsong i Val d’Isere och åkte dit själv utan att känna någon. Det finns mycket säsongare i alla större byar och man får fort vänner. Valdisere och val thorens har bra liftbaserad offpiståkning och ett gäng fwq på våren om man gillar sånt. I valdi rekommenderar jag säsongarskidskolan på TDC, man kör en gång i veckan med skidlärare och får bra guidning av proffs för en billig peng. Bra insteg till topptur, offpist motsvarande. Jag var väldigt nöjd med min säsong och rekommenderar det starkt. Visst kan Chamonix vara lite knöligt men inte så knöligt att man avstår, om du vill ha inspiration läs lite Åka Skidor och deras boka världens 50 bästa skidorter.
/Rasmus

Jag gjorde säsong i Val d’Isere och åkte dit själv utan att känna någon. Det finns mycket säsongare i alla större byar och man får fort vänner. Valdisere och val thorens har bra liftbaserad offpiståkning och ett gäng fwq på våren om man gillar sånt. I valdi rekommenderar jag säsongarskidskolan på TDC, man kör en gång i veckan med skidlärare och får bra guidning av proffs för en billig peng. Bra insteg till topptur, offpist motsvarande. Jag var väldigt nöjd med min säsong och rekommenderar det starkt. Visst kan Chamonix vara lite knöligt men inte så knöligt att man avstår, om du vill ha inspiration läs lite Åka Skidor och deras boka världens 50 bästa skidorter.
/Rasmus
Superbra råd! Verkligen stort tack!!

Tillbaka
Topp