bästa puder åkning? *NORGE

lucaskarlsson

Ny medlem
vilken ort har den bästa puder åkningen i norge? dvs oftast bra med snö, branta öppna fällt och skogåknning?
behöver inte ha allt men mycket snö villja alltid ha hehe.

mvh lucas

Har ju sett nån sida så visst finns det ju ställen, en brant ner mot en fjord, det räcker ju ganska långt!? :) Men jag skulle oxo kunna tänka mig lite info i frågan :) Både orter med lift och/eller guidad toptur. Priser? Ta sig dit, bil/tåg/flyg? Pja vad som är värt å veta.

Lyngen!

Tromsö (inkl omnejd) bjuder upp till grymt rolig åkning om du kan tänka dig att knata upp för bergen där.. finns även en lift vid "kroken alpincenter" som drar dig upp för en liten kulle.

Senast ändrad:
Booka sa:
Lyngen!

Tromsö (inkl omnejd) bjuder upp till grymt rolig åkning om du kan tänka dig att knata upp för bergen där.. finns även en lift vid "kroken alpincenter" som drar dig upp för en liten kulle.
Det va en bra bit upp! Hur tar man sig dit på lämpligt sätt? Norwegian till Kiruna eller finns det något smidigare sätt som inte kostar skjortan?

Nu är jag grymt partisk, men jag tror att Sogndal är det stället som har bäst snö generellt i kombination med liftar och topptursfjell som är lätta att ta sig till.
Mycket nederbörd i form av bra snö, bra brant offpist från lift, och brutalt bra topptursterräng. Det finns en anledning till att hälften av Norges bergsguider bor här i området, samt att folk flyttar hit för skidåkningen.

Och på tal om det så ska jag ut efter jobbet idag (och före jobbet i morgon) och köra i 50-80 cm nyfallet puder :)

fransosen sa:
Nu är jag grymt partisk, men jag tror att Sogndal är det stället som har bäst snö generellt i kombination med liftar och topptursfjell som är lätta att ta sig till.
Mycket nederbörd i form av bra snö, bra brant offpist från lift, och brutalt bra topptursterräng. Det finns en anledning till att hälften av Norges bergsguider bor här i området, samt att folk flyttar hit för skidåkningen.

Och på tal om det så ska jag ut efter jobbet idag (och före jobbet i morgon) och köra i 50-80 cm nyfallet puder :)
Jahaja det låter ju lovande! Men den sista meningen kunde du ju ha skippat :P

Snön ansåg localsen var dålig när salomon var här och filmade...
Salomon har filmat här ett par gånger och flera andra är här och filmar med jämna mellanrum. Field Productions har det här som ett standardställe. Det säger lite om vad som finns.

Kolla upp Sunnmörealperna (Stranda och omkringliggande). Oscar Almgren på Uteguiden kan rekommenderas. Sen när det gäller skog så är väl inte Norge mest känt för sin skogsåkning. Active ski kör obekväma sovbussar dit. Annars kan man flyga till Ålesund och hyra bil där. Det går även skidbussar från Ålesund (10mil på norsk vinterväg). Är det bra förhållanden så är åkningen i absoluta världsklass. Gott om snö är det för det mesta, väldigt lite folk och stora ytor. Tyvärr så är ju norskt väder inte riktigt att lita på, så har man otur där så är det kört.

Så hur ser det ut just nu, eller om kanske 1-2 veckor (gissningsvis då förstås). Vi tänkte ta en roadtrip till sunnmörs alperna lr nått åt det hållet inom en snar framtid, så tips om bra snö mottages gärna!

Skulle uppskatta också om den som vet nått bra paket med boende/toppturs guidning under ca 3 dagar i området kunde tipsa.

Eller om man bara packar bilen och åker åt det hållet och följer snön, kan man haffa guide/boende på ett enkelt sätt till rimligt pris på plats?

Senast ändrad:
Åkte till Sogndal i torsdags före jul och fick mycket bra info av fransosen inför resan. Boendet på Sogndal Lodge&Guiding är kanon. Sigrid där ger bra tips och de har även guidning i området. Nu var det lite blött när vi var där, men det fanns gott med snöbas o puder över 700m. Betalade 750 NOK per natt för två pers.

torax sa:
Åkte till Sogndal i torsdags före jul och fick mycket bra info av fransosen inför resan. Boendet på Sogndal Lodge&Guiding är kanon. Sigrid där ger bra tips och de har även guidning i området. Nu var det lite blött när vi var där, men det fanns gott med snöbas o puder över 700m. Betalade 750 NOK per natt för två pers.
Tack för svaret!

Igen annan som sitter på nå go info? :)

Längre norrut går oxo bra, men inte 100mil längre upp.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp