Bästa säsongarorten?

A_n_n_a_B

Ny medlem
Bästa säsongarorten?
Har planerat att förflytta mig till snörikare område nästa vinter, har dock inte bestämt mig för vilket. Så nu vill jag ha bra tips på vilken som är den ultimata skidorten att flytta till! Några önskemål:
- snösäkert
- bra lättillgänglig offpist
- någorlunda billigt boende, mat osv.
- trevligt folk :)

hellre bra skidåkning än bra fest

är lite sugen på någon fransk ort, men är öppen för andra förslag också!
har inget planerat resesällskap än så om du är sugen att hänga på, hör av dig:)

/Anna

Bästa säsongarorten?
Jag är inne på österrike...Men har samma problem. Vilken ort? Ska man satsa på stor eller liten första säsongen?

/ Marika

Bästa säsongarorten?
lätt chamonix...
e en riktig stad så där e billigare än andra skidställen o där e mycke svenskar o bra skidåkning... vatt där tre gånger o min broder har säsongat där... han tyckte de va grymm..t

Bästa säsongarorten?
Hej!

Jag ska också iväg nånstans i vinter.
jag har gjort en säsong i chamonix o jag älskar det. Men cham passar inte alla. Om du är berred att gå ett par timmar och föredrar utmaningar framför smöråkning så är cham ett himmelrike.
Förmodligen kommer ja hamna där i vinter igen, men ja funderar även lite på andermatt. någon med erfarenhet av denna lilla ort???

En annan fördel med chamonix är också att det är en hyfsat stor by, vilket är trevligt om man är skadad/sjuk eller om det är dåligt väder.

Bästa säsongarorten?
Letar du upp en mindre ort med lite party kommer du antagligen att träffa på en bunt människor som älskar skidåkning och är bra på att åka. Upplagt för en bra skidsäsong, men det kan ju bli lite tråkigt på kvällarna. Troligtvis lite billigare boende dock.

Åker du till en större känd ort kommer du att stöta på en massa festnissar och wannabee freeriders, samt med lite tur en och annan hängiven skidåkare. Mer fest på kvällen, men mer turister i backen, stolliga människor på berget och mer uppkört. Troligtvis dyrt boende.

Chamonix faller under kategorin större ort, men med den skillnaden att där förutom alla wannabees finns en sanslös mängd duktiga åkare som kommer att köra upp all offpist innan du hinner hitta den.

Åre faller under kategorin "Ej skidort/Ej lämpligt område för skidåkning". Åk inte dit!

Mitt tips: Kolla orter i Schweiz

Bästa säsongarorten?
Jag håller med om det mesta tobbe säger. Åre är helt enkelt för litet och isigt, finns ingen anledning att åka dit. Chamonix... Är en otrolig skidort, men kanske inte som förstasäsong, om du inte redan är riktigt duktig på skidor. Där är det nog lätt att hamna i soutbar-träsket om man inte tycker det är så kul att åka offpist i lite halvrisiga förhållanden. Inte mycket åkning i orört puder här, även om det förekommer ;). Vill du ha puder får du kämpa för det, eller åka på ställen där inte så många andra åker (= teknisk och/eller exponerad terräng).

Skulle faktiskt vilja tipsa om St Anton i Österrike, vilket med hela Arlbergområdet bildar ett enormt skidsystem med möjlighet att utan alltför stora ansträngningar åka ospårat puder iallafall en vecka efter snöfall. Lagom stora berg för en förstasäsong. Och bra drag på funky, ifall byn är insnöad (och alla andra dagar).

Verbier som ligger i Schweiz, ca en timme från chamonix med bil, är nog också ett riktigt bra val. Var där en dag i år och blev helt fräst. Riktigt fina berg med möjlighet att åka lifburet upp till 3300m. Verkar vara betydligt mindre puderhets här än Chamonix. Vet dock inte hur livat det är nere på byn, men kan tänka mig att det händer en hel del.

Senast ändrad:
Bästa säsongarorten?
Vujic sa:
Förmodligen kommer ja hamna där i vinter igen, men ja funderar även lite på andermatt. någon med erfarenhet av denna lilla ort???
Jag har varit rätt mycket i Chamonix och totalt en lång-helg i Andermatt. Gemsstock i Andermatt påminner väldigt mycket om Grand Montets i Chamonix, både vad gäller åkning och liftar (en kabin upp till toppen en bit över 3000 m). Åkningen är grym på båda ställena. De två största skillnaderna är att det är ungefär en tiondel så mycket folk i Andermatt och att det generellt faller mer snö på en säsong i Andermatt. Att det är en tiondel så mycket folk innebär såklart att risken för lappsjuka är rätt stor i Andermatt, byn är verkligen sömnig. Chamonix är som nån redan skrivit en hel stad och kan därför vara roligare för en hel säsong.

Om du bara är ute efter ospårat puder vågar jag lova att du kommer att åka betydligt mer sånt i Andermatt på en säsong jämfört med en säsong i Chamonix. Som bonus kommer en bild från förra årets åkning där:

imgp1561.jpg

Bästa säsongar-orten blir väldigt individuellt. St:Anton som Fredrik (FFSuper) skrev är ett bra tips. Den gången jag gör säsong tänker jag nog åka till Zermatt (men det uppfyller inte direkt dina önskemål om billigt boende och mat).

Angående Verbier så är det riktigt bra partaj och raj-raj där kvällstid, inga problem på den fronten.

Bästa säsongarorten?
Hej!

Jag heter Annica, är också sugen på att sticka ner mot de riktiga alperna. Har gjort två säsonger i Åre.
Jag har inte heller något planerat ressällskap så hör gärna av dig!

Msn, annica_hoglund@hotmail.com
Eller via telefon är nästan bättre, 0735-06 36 67.

Kram // Annica

Bästa säsongarorten?
kan säga hur gränsen är..

Snösäkert? Japp
lätt tillänglig offpist? japp
billigt? 1000-1500/månad för boende
Trevligt folk? ja det får jag nog säga

mer snösäkert å lätt tillänglig offpist än så får man inte i sverige iallafall.. bara så ni vet, vet att ni vill till frankrike el dylikt.. tänkte bara dela med mig..

Bästa säsongarorten?
hej hej!
Som nästan alla ändra här hade jag tänkt åka ner till alperna och säsonga. hade tänkt mig franska alperna pga av att jag kan språket ganska bra och det är en vääldigt STOR fördel där! :) har varit runt lite i både österrike, Italien men främst Franksrike och tycker de "mellan stora" byarna är bäst. Kombinationen du skrev som "önskemål" är ju verkligen drömmen! men har väl inte riktigt hittat det stället.. inte än i alla fall.. :) Kanske har lust att leta med mig och förhoppningsvis hitta det?? :) har mest pratat med killar som ska ner och det vore ju grymt kul om det blev med några tjejer också! humm du kan väl skriva i min gästbok om vad du har fått för tips eller om du kanske redan bestämt dig.. funderar även på attt söka som guide eller likanande med ett svenskt bolag.. ha d jätte bra! Kram kram

Tillbaka
Topp