Bästa skidort högst 35 mil från Stockholm?

guitarguru

Ny medlem
Tja!

Jag undrar vilken som är den bästa skidorten med ett avstånd högst 30-35 mil från Stockholm?

Funderar att åka med familjen över en helg och bo på vandrarhem typ v 4-7 nästa år, fast jag har ingen aning om vart den bästa åkningen finns. Är det bjursås, romme eller något annat? Finns det något ställe med lite "fjällkänsla"?

Kungsberget, Romme Alpin och Bjursås ger dig och din familj helt OK åkning för en helg. Fjällkänslan är dock obefintlig!

Mitt förslag är att du istället beger dig till Gesunda. http://www.freeride.nu/resort/resort.php?id=37 30 mil från Stockholm, utmärkta backar och en bra park (säger dom som vet ...). På köpet får du då en fantastisk utsikt från toppstugan utöver Siljan, och man kan säkert se något fjäll om det är klart väder, plus Tomteland för de som inte vill köra skidor hela dagen.

MVH/MM

OK, jag har kollat runt lite på denna sidan nu..

Ska man jämföra romme och bjursås så verkar bjursås ha väldigt slöa och gamla liftar samtidigt som romme har bra liftar. Bjursås har dock nästan ingen kö till liftarna samtidigt som romme brukar vara proppfyllt.
Backarna i romme är något bättre än Bjursås. Funparken är bättre i bjursås.

Utav dom vinner nog bjursås eftersom de andra i min familj knappt bryr sig om rails och sånt shit..=) Dessutom åker jag vartsomhelst bara för att få slippa liftköer, horror!!

Järvsö har skön carving och en trevlig atmosfär....tåget stannar mitt i byn....men om du åker vart som helst bara för att få slippa liftköer kanske det duger med Hammarbybacken och en pannlampa?

Skidmässigt väljer jag Romme.....ta skidbussen från S-holm en veckodag...garanterat mindre köer än på helgen....fallhöjden är som Sälen...

Gesundaberget erbjuder bra piståkning med fina pister med bra lutning , men också mera barnvänliga.
Parken höjer hela gesundabergets status. Mycket bra shapeade hopp och mycket fin rails.
Billiga liftkort också , inga liftköer , fin miljö ... kan det bli bätttre?

Gesunda , grym park bra åkning
Kungsberget, grym park bra åkning
Romme, duglig park bra pister
Järvsö, sugig park så inåthelvete, dugliga backar.
hammarbybacken, fet som fan :D

Suisajd, vad snackar du om?
Det enda Romme hade när jag var där under högsäsong var ett hyperlitet hopp med typ 1, 5 meters platå.

Ja, jag är dum men "parken" var ändå usel när jag var där. Eller det fanns ingen park utan bara det där minihoppet. Pisterna är desto bättre. Dock fullpackat med ovana skolklasser där.

Ska man uppåt Gesunda-området och ska släpa med familjen en weekend kanske Orsa grönklitt är något att satsa på istället? Om du inte har extrem-intresserade tonåringar. Gesunda är väl vad jag har förstått inte jätte-barnvänligt? Orsa däremot är väldigt barninriktade. Nästan fjällkänsla har dom också. Riiktigt bra snö och fina pister. Dom har till och med en pistningsgaranti som säger ungefär att om inte backarna är fina och mycket väl åkbara ska du ha pengarna tillbaka på liftkortet.

Ett ställe att rekommendera för barnfamiljen helt enkelt!

Orsa Grönklitt(a) har jävligt bra fjällkänsla. fina skogar man kan åka hundspann i det är häftigt ;D
jäligt bra backar att åka i barnvänligt som sagt var.
Orsa var första stället jag stog på ett par skidor på.

jag skulle nog säga branäs! bra parkl och bra för snorungar! vet iofs inte hur långt det är från sthlm! men det blir väll runt 35 mil tror jag:S 40 kanske? men det ere juh värt om man ska bjuda på sej själv o styra iordning en fin semester åt familjen!

Branäs är ju iofs inte mycket att hurra för. På tok för mycket danskar och ingen vidare snö eller fjällkänsla. Kanske bra fallhöjd, men inga backar som utnyttjar denna bra. Nej, branäs blir det nog aldrig mer.

Tillbaka
Topp