Bästa skogsåkningen i Alperna?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Var hittar vi alpernas bästa skogsåkning?
Här kommer några kända och mindre kända:
🌲Bruson i Verbier: snösäkert, brant, 500m fallhöjd och hyfsat gles granskog (om jag minns rätt)?
🌲Fornet i Val´d Isere, 400m fallhöjd, gles lärkskog. Blir dock uppkörd direkt efter snöfall
🌲Crevacol, baksidan. Brant gles skog med blandning av stora lärkträd- och granar, 4-500m fallhöjd i skogen. Nordsida och snösäkert.
🌲Prali, brant fin skog med enorma lärkträd. 7-800m fallhöjd i skogen. Vid Retour ´d Est är det paradiset (när snön kommer från öst)

fyll på med fler!

Senast ändrad:
Finns någon legendarisk skog i Cham också? Nedanför Grands Montets?

Annars är det väl på utdöende, för lite snö så långt ner. Så måste vara rejält öppet och mest gräs så det räcker med några dm just när det dumpar?
De flesta ställen jag varit på i Schweiz är skogen för tät och/eller djurskyddsområde och tillträde förbjudet. Såg ut att finnas lite möjligheter i Lenzerheide West.

Ja, Schweiz är ju ett sorgebarn när det gäller skogsåkning. Främst med naturskyddsområden i åtanke. Och inte bara skyddsområden, man straffar felåkande skidåkare därefter.

Kul tråd!
Bästa skogsåkningen jag upplevt i Alperna är i Stuben (Arlberg) med både laps under liftarna ner till byn och Langenskogen där man får gå lite uppför och buss tillbaka.
Jag tycker Le Monêtier-les-Bains i Serre ligger högt upp på listan.
Håller med Ivo om Bruson, men början högst upp är så pass utsatt för laviner (men kan se beskedligt ut) att jag knappt vill rekommendera.
För övrigt är det i januari jag har haft bra skogsåkning i Alperna.

Jag tycker Le Monêtier-les-Bains i Serre ligger högt upp på listan.
Serres skogsåkning ska ju vara legendarisk. Tyvärr aldrig varit där. vad är det för fallhjöjd på skogsdelen?

För övrigt är det i januari jag har haft bra skogsåkning i Alperna.
Januari brukar vara bäst för riktig skogsåkning ;)

Jolanda/Seehorn/Gabiet i Gressoney är prima fin skogsskidåkning.
Tänk om man fick uppleva Jolandaskogen under ett riktigt dump.. måste vara en av alpernas bästa skogar. Men skogen är rejält brant och kräver mycke snö

Finns någon legendarisk skog i Cham också? Nedanför Grands Montets?

Annars är det väl på utdöende, för lite snö så långt ner. Så måste vara rejält öppet och mest gräs så det räcker med några dm just när det dumpar?
De flesta ställen jag varit på i Schweiz är skogen för tät och/eller djurskyddsområde och tillträde förbjudet. Såg ut att finnas lite möjligheter i Lenzerheide West.
Det finns mycket fin skogsåkning i Cham, både i Drömskogen på Grand Montets och från den hela vägen ner till dalen om man har riktig tur med snön. Även ner mot dalen från Lavancher finns en del skog att åka även om det mest är rännor i skogen som åks.
Skogen som vetter mot Vallorcine är grymt bra när det snöat ordentligt.

Bäst skogsåk är nog ändå Montgenèvre ner mot La Vachette!

Absolut Serre och området runt omkring. Det är svårt för nån annan skog att mäta sig med lärkträden där. Gott om utrymme att svänga. Det absolut bästa jag haft är i Montgenevre på vägen tillbaka till Serre. La Vachette. Man behöver bilhämtning i slutet men det är ett grymt åk på totalt drygt 1000fhm.

🌲Crevacol, baksidan. Brant gles skog med blandning av stora lärkträd- och granar, 4-500m fallhöjd i skogen. Nordsida och snösäkert.
Antar att det är typ den här vägen? Tar man sig tillbaka eller behöver man hämtas med bil?

1789716634826.webp

Kan man blocka alla AI sökningar från tråden? :) Claviere hade varit roligt att se mer på från det korta jag såg när jag var där sist. Södra alperna generellt är starkt med fina avstånd mellan träden. Snösäker skog finns uppe vid Sestriere eller Pragelato.

Ska försöka ta mig in mot La Norma och Val Cenis någon vacker marsdag för skogsåkning.

Antar att det är typ den här vägen? Tar man sig tillbaka eller behöver man hämtas med bil?

Visa bilaga 46547
jajjamen!
men man kan även åka betydligt mer åt höger än din pil.
Man kommer alltid ner till taket på biltunneln där man glider några km tillbaka till liften (om du är först och behöver spåra så får du rejäl stakträning :devilish:

jag ser inga Ai sökningar i tråden..?
Hehe, tänkte nog mer när ain letar igenom internet för folks googlingar :)

Men kul med fler tips på åk. Hade kunnat starta en alppodd med enbart fokus på skogskidåkning, 10 avsnitt ;)

För lite nordligare orter är Bad Hofgastein och Courmayeur också bra ställen för skogsåkning. Eller åkermarkerna kring Skiamade, där man åker mer kring träden.

Hehe, tänkte nog mer när ain letar igenom internet för folks googlingar :)

Men kul med fler tips på åk. Hade kunnat starta en alppodd med enbart fokus på skogskidåkning, 10 avsnitt ;)

För lite nordligare orter är Bad Hofgastein och Courmayeur också bra ställen för skogsåkning. Eller åkermarkerna kring Skiamade, där man åker mer kring träden.
Courmayeur har nåt grymt bra åk där man börjar vid toppen av Arp, här är det naturligtvis inte skog, och sedan tar sikte på Dolonne och sista biten är det rolig skogsåkning. Sent på säsongen får man vara uppmärksam på en rejäl bäck som måste korsas.

Courmayeur har nåt grymt bra åk där man börjar vid toppen av Arp, här är det naturligtvis inte skog, och sedan tar sikte på Dolonne och sista biten är det rolig skogsåkning. Sent på säsongen får man vara uppmärksam på en rejäl bäck som måste korsas.
Kommer ihåg trycket över den ravinen ner den sista sträckan första gången där. Måste vara den skidort i europa med brantast terräng runtom.

Andra hållet från Arp, ner skogsrännorna mot La Visaille är bra, lavinutsatt.

Är det där man kommer ut vid campingplatsen? Minns ett grymt åk där för några år sedan och väldigt bra käk vid nån av restaurangerna. Hade bokat bord så de ordnade med skoter att tolka efter så vi slapp staka...
Stämmer! Pizza pasta :) Juste av stället att hjälpa till.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp