Bästa stället i Alperna för barnfamilj

togge_86

Medlem
Jag skulle tacksamt ta emot tips på vilken destination i Alperna som passar bäst för en familj med barn som är 8 och 11 år? Vi är mest ute efter långa, välplistade backar med en lutning motsvarande blå/rött i de svenska systemen med möjlighet till lite trevlig skogsåkning för barnen. Vill bo nära backen med gångavstånd samt att det ligger högt upp så att det är snösäkert. Tänkte åka på sportlovet.

Jag vill slå ett slag för Alpe d'Huez, Langley kör paketresor dit och på min tid när jag jobbade där fanns även skidskola med svenska skidlärare för barnen.

Frankrike:
Alpe d'Huez
La Plagne
Les Arcs
Valmorel
La Rosiere
Montgenevre
Les Gets (söt liten skidort nära Genève, skogsskidåkning, inte så snösäker)
La Saisies (ganska okänd i Skandinavien, liten ort för familjer, nära Genève, skogsskidåkning)

Italien:
Cervinia

Österrike:
Sölden (välj boende noga, ingen enkel väg hem från Giggijoch) Obergurgl

För följande skidorter ska du vara extra noga med att välja ditt boende så att det har enkel tillgång till liftarna: Les Gets, Cervinia, Alpe d'Huez, Montgenevre, La Rosiere, Sölden.

En av de bättre skidorterna jag har varit på i Alperna med långa och kryssande pister i skogen, förutom Serre Chevalier, är Les Arcs (det ligger i Peisey/Vallandry-sektorn det vil sige att man bör stanna i 1800 eller 1600).

Jag håller med Oscar_B om att Alpe d'Huez har bra nybörjarterräng i form av blå backar, breda och långa, nära orten.

Som Oscar_B också skriver kan det vara avgörande att det finns skidskolepersonal som talar svenska.

Tjek med nogen af paketresor udbyderne om der er skandinavisk skiskole på destinationen.

Ski Welt i Tirol är ett bra system för barnfamiljer. Det ligger inte jättehögt, men alltid snösäkert, otroligt bra pistade backar, moderna liftar och bra restauranger.

Jag skulle tacksamt ta emot tips på vilken destination i Alperna som passar bäst för en familj med barn som är 8 och 11 år? Vi är mest ute efter långa, välplistade backar med en lutning motsvarande blå/rött i de svenska systemen med möjlighet till lite trevlig skogsåkning för barnen. Vill bo nära backen med gångavstånd samt att det ligger högt upp så att det är snösäkert. Tänkte åka på sportlovet.
Börja att kolla när skolorna har sportlov. Undvik de orter som ligger nära områden med skollov. därefter väljer ni. Flera länder delar upp lovperioderna som i Sverige.

Det är en bra poäng som gubbfan gör om att undvika skolornas vinterlov om möjligt.

Här är länkar till de europeiska ländernas skollov 2023-2024:

"Just a reminder that the columns for Germany and France are probably the ones to focus on first, as they are by far the biggest influences on which weeks are busy, with Italy coming in third."

Var åkte ni @togge_86 ? Står inför samma frågeställning inför 2025. Var i Zell Am See förra året och det var bra på många sätt men hade lite promenad till liften vilket jag skulle vilja undvika med familjen och vill testa något annat område/land nästa gång. Åkte Snälltåget då, kanske blir flyget denna gång för att öppna mer möjligheter.

Var åkte ni @togge_86 ? Står inför samma frågeställning inför 2025. Var i Zell Am See förra året och det var bra på många sätt men hade lite promenad till liften vilket jag skulle vilja undvika med familjen och vill testa något annat område/land nästa gång. Åkte Snälltåget då, kanske blir flyget denna gång för att öppna mer möjligheter.
För en barnfamilj skulle jag vilja påstå att Serfaus är ett idealiskt resmål. Bilfri och väldigt vacker och genuin by. Transporter mellan delar av byn och till liften sköts genom en liten minitunnelbana (med fyra stationer om jag minns rätt).
Mycket stort skidområde med allt från lätt till svår skidåkning, finns något för alla. Högt beläget och snösäkert.
1710671758203.png

1710671833245.png

Både Serfaus och grannbyn Fiss som PisteCarver tipsar om är riktigt trevliga för barnfamiljer. Enda nackdelen för min familj som bor lite utanför Innsbruck är att det är lite ”långt” att köra med andra alternativ i närheten. Har varit där över en långhelg och jul denna säsongen för att slippa köra över dagen.

Hochfügen är en helt annan typ av by (mest bara hotell) som annars uppfyller originalkriterierna om lagom lutning, snösäkert och nära till backen.

Tack för era svar! Har ni några specifika boenden att tipsa om på dessa orter? Önskar nära till lift/pist, gärna möjlighet till halv-pension och 5-bäddsrum.

Tack för era svar! Har ni några specifika boenden att tipsa om på dessa orter? Önskar nära till lift/pist, gärna möjlighet till halv-pension och 5-bäddsrum.
Gå och in på resp. orts turistsida, där hittar du och kan sortera på olika typer av hotell, boenden och prisklasser. I Serfaus räcker det att du bor nära någon av tunnelbanestationerna, den transporterar dig till gondolbanan på några minuter.
Glöm Booking.com etc, de är inte de bästa sökverktygen för österrikiska skidorter. Byns egen turistsida har alltid det bästa utbudet.

För info, Serfaus är inte billigt, Hochfügen som @Henke_K tipsade om är nog något lägre i pris och har också mycket bra och lättillgänglig skidåkning. Inte mycket till bykänsla dock om man gärna vill ta en promenad på kvällen.

Instämmer i allt som skrivits om Serfaus etc ovan, efter ett dagsbesök häromveckan. Förutsatt att era barn är bekväma med blå/röda backar vilket jag gissar. Annars finns andra orter med riktiga nybörjarområden invid byn. Ont om snö i byarna just denna vinter men det visar ju bara hur viktigt det blivit att titta på höjd över havet.

Mitt stalltips är annars området kring Sella Ronda i Dolomiterna. Kan man åka i röda backar så klarar man allt där inklusive ett äventyr upp på Marmoladas glaciär. Området är extremt vackert och inbjuder till ”utflyktsåkning” som familjer gillar. Lika snösäkert som typ Serfaus etc, och excellent pistning, men det snöar mer sällan. Att föredra är byarna i Val Gardena eller Alta Badia, litet ljusare, litet fräschare. I t ex Canazei väntar samma kabin varje morgon vilken jag själv inte gillar. Arabba är litet mörkare.
Val di Siusi är ett snösäkert snällt område i anslutning till Val Gardena som är idealiskt om det finns längdåkare i sällskapet. Samma gäller närbelägna Val Pusteria, där t ex Kronplatz har ett familjevänligt liftsystem.
Alla dessa är nästa lika lätta att nå med bil som orterna i Österrike.

Livigno är ett annat tips. Mycket mysig och snäll by, extremt snösäkert, än så länge mycket bra prisläge. Skidbussen funkar tyvärr dåligt så det är absolut en fördel med gångavstånd till en lift. Kanske att spara i bakfickan tills de byggt den lift som förbinder de båda sidorna i systemet.

PS i hela Val Gardena och Alta Badia är det nära till liftarna från nästan alla boenden. Särskilt lilla Colfosco ligger i en vacker solig dal på 1600 meter över havet med byn mitt i backarna.

1710756204967.png

Senast ändrad:
Inte så ofta det ser sådär ut i dolimiterna? Iaf inte de gångerna jag var där...
Snösäker kan definieras på lite olika vis i alperna. Många system kör mycket konstsnö och är duktiga med pistning. Tex dolimiterna. Så man kan vara rätt säkert på att man kan åker fint i backen. Allt omkring är lite mer tveksamt.
Nyss hemkommen från sellrain. Under 1600 var det barmark. Säkert snö över 2000. Mjuk var det överallt. Nord och västslutningar efter lunch, syd och ost från tidigt morgon.
Det mesta på vägen såg dåligt ut.
Seefeld var barmark. Tyska ställen var de flesta stängda. Garmisch har mjuk snö längst upp. Inget nere, visserligen låg. Allt kring innsbruck hade bara snö längre upp i systemen. Det ända vi såg ( finns säkert fler) som hade snö I byn var kühtai, men där ligger byn på 2020 m.... i lördags var snön mjuk hela vägen upp till 3200m, efter lunch.
Såklart v11 nu, och inte sportlovsvecka.

Ps: med 8 och 11 år behöver barnen ju inte så mycket av "barnfamiljsgrejor", dvs inte så mycket leksaksområden osv. Skulle lägga fokus på hur man kommer dit och hur man kan och vill bo (plus pris). Är fokus "bara" piståkning så är det hur många system som helst som är lämpligt. Som da skrevs här ovan är Serfaus fint men dyrt. När jag kollade förra året var det klart över det jag var villiga att betala för en självhusållslgh till 6 pers.

Senast ändrad:
Inte så ofta det ser sådär ut i dolimiterna? Iaf inte de gångerna jag var där...
Har varit i Dolomiterna ca sex ggr på vintern och det brukar ligga snö i byar och dalar runt Sella Ronda fram till februari utgång. Därefter beror det på snöfall, bas, soldagar, syd/nordsida etc etc. I slutet av mars är det ganska grönt utanför många pister, det är sant, och det är definitivt ingen "puderhåla" någonsin.
Men just nu snöar det lätt och de har snö i byarna även idag den 18/3 trots snöfattig säsong. Bild nedan just nu över Corvara i dalen i mitten som ligger något lägre än Colfosco men alldeles bredvid. Backarna i Edelweisstal där bilden är tagen och upp till vänster ovanför Corvara/La Villa/San Cassiano är perfekta familjebackar.

1710770153967.png

PS ja det var ganska slaskigt långt upp i backarna i Serfaus/Fiss men jag vill inte vara negativ... En riktigt dålig snösäsong där just i år. När vi körde söderut mot Livigno såg vi nästan hur "klimatet" bytte från en dal till nästa - sydvästra alperna fick en snömässig vinstlott denna vårvinter.

Jag föreslår att du använder skiresort.info i research processen.

Gå till skiresort.info
Sök på "Ski resorts"
Klicka på "Photos"

Det ger en mycket bra känsla för platsen. Skidområdet, landskapet.

Du kan också använda Google Maps och Street View för att få en känsla för staden och området runt ditt hotell.

I Italien finns det en trevlig karaktär och atmosfär på de flesta platser - en känsla av att dessa platser existerar för kärleken till bergen och skidåkningen.
Det finns butiker, restauranger och barer.

Du kommer också att få känslan av att kunna resa på skidor till andra byar i andra dalar.

Jag skulle också leta efter:

- Inte för lång transfer från flygplatsen (om du flyger)
- ski in ski out-boende är bra med barnen (eller åtminstone så nära som möjligt till huvudliftarna)

Här är några förslag - alla i Italien
Många av dem har redan nämnts av de andra ;-)

Alpe Lusia/San Pellegrino/Falcade
https://www.skiresort.info/ski-resort/alpe-lusia-moenabellamonte/photos/
Jag skulle förmodligen stanna på Castelir-sidan.
Massor av fina breda blå cruisy pister.

Alleghe
https://www.skiresort.info/ski-resort/civetta-allegheselva-di-cadorepalafaverazoldo/photos/

Alta Badia-dalen
San Cassiano / San Cassiano / La Villa / Corvara
https://www.skiresort.info/ski-resort/alta-badia/

Alpe di Siusi (Seiser Alm)
https://www.skiresort.info/ski-resort/alpe-di-siusi-seiser-alm/photos/

Alpe di Siusi / Seiser Alm skulle enligt min mening vara en bättre bas än Ortisei för nybörjare.
Du kan bo i Siusi/Seis och ta gondolen upp till Compatsch.
Det är en bra bas.
Massor av enkel skidåkning, bra restauranger, härliga soliga alpina "pastures" och en rolig snöpark på ena sidan av Laurin-pisten.

Seis am Schlern
https://www.seiseralm.it/de/urlaub-suedtirol/seis-am-schlern.html

Kig också på Montgenevre.
https://montgenevre.com/

I andra änden av de italienska alperna.
Det ligger på gränsen mellan Italien och Frankrike.
Mycket nära Turins flygplats.

Jag tror att det är lätt att få "decision paralysis".

Alla dessa skidorter är underbara.

Och du kommer att ha det fantastiskt. Oavsett vad du slutligen väljer.

Kom ihåg att det allra viktigaste är att umgås med familj och vänner. Det kommer inte bara att handla om skidområdet, staden, hotellet eller snön. Det du och din familj och dina vänner kommer att minnas är den tid ni har tillsammans - där dina barn ser dig glad och ni har roligt i bergen - i snön.

Min erfarenhet av att resa med mina egna barn är att de inte känner till alla dessa skidorter på samma sätt som vi gör som vuxna. För dem är det viktiga att vara tillsammans, åka skidor tillsammans, äta god italiensk mat tillsammans osv. och att se de vuxna runt omkring dem vara glada och på gott humör.

Det fortsätter trilla in mycket bra tips, stort tack! Och jag håller med @Larhou, stor risk för "decision paralysis" men jag brukar planera alla våra semesterresor rätt noga och tycker det finns en tjusning i att försöka optimera det till en så bra resa som möjligt. Någon hobby ska man ju ha på kvällerna :)
Kort transfer och Ski-In/out är definitivt med på min önskelista! Vi tänker lika.

Finns det några orter av de nämnda som är "risk"-orter från ett snö-perspektiv? Tänker man behöver komma upp i höjd nuförtiden för att slippa oro sig över snö prognoser.

Finns det några orter av de nämnda som är "risk"-orter från ett snö-perspektiv? Tänker man behöver komma upp i höjd nuförtiden för att slippa oro sig över snö prognoser.

Beror litet på om ”snö i byn” och ”ski in/out” är viktigt eller inte. En del trevliga områden som t ex Zillertal/Mayrhofen har nog inte nämnts här av det skälet - backarna är relativt snösäkra men byarna ligger ganska lågt.
Man kan alltid ha otur. Men ju större andel av pisterna som ligger över 2000 m desto bättre. Och för rimlig chans till ”snö i byn” bör den kanske ligga på minst 1500 m. Grovt.

Edit: Sedan finns det ett mellanting som i t ex många av de orter i Dolomiterna som Larhou nämner. Där kan det ofta vara grönt i byn i mars men om pisterna ändå går ner till byn så är de defintivt snöfyllda så det funkar - man får både sol och snö och ski in/out.
Jag gillar själv den där doften av solvarm vår-jord som man kan få på senvintern i alperna flera månader innan man känner det i Sverige. Fru fredw brukar då påpeka att det kanske snarare är varm gödsel som luktar... :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp