Bästa alternativet för skidåkning 2024/2025?

togge_86

Medlem
Jag skulle vara tacksam på tips gällande bästa alternativ för en veckas skidåkning nästa säsong enligt nedan förutsättningar:

- Max ca 8 timmars bilresa från Eskilstunaområdet
- Resan måste ske ett skollov, dvs v1, v8 eller v17 (påsken är sen nästa år)
- Familjen uppskattar långa blåa/röda carving backar, lätt tillgängig ofarlig offpist samt skogsskidåkning
- Bra om det finns någon annan aktivitet att bryta av med någon eftermiddag som bad, bowling, spa eller liknande.
- Skulle gärna testa något annat än Sälen, Vemdalen, Lofsdalen eller Trysil (även om Trysil var grymt är jag tveksam till om det är så bra någon av ovan veckor)
- Bra om stället inte är så väderkänsligt
- Bra om stället klarar av att svälja stora mängder folk alternativt inte är så välbesökt under skolloven

Tar tacksamt emot tips!!

Norge har sportlov v8/9 (men det brukar inte vara knökfullt bortsett från Skistar resorts)

Du har 6,5 Tim till Norefjell, 6 Tim till Lofsdalen, knappt 8 Tim till Bydalen.
Eller varför inte skippa bilen och ta nattåget till Björkliden?

Fina anläggningar men klent med Spa, bowling 🤷

Nu är jag partisk, men Funäsdalen kanske kan vara ett alternativ för er. Tänndalen och Ramundberget är utsatta för vind, men då finns Funäsberget :)

Norefjell v8 känns som det kan bli överfullt tyvärr. Hur ser det ut med köer i Funäsdalen någon av veckorna jag nämnde?

Norefjell v8 känns som det kan bli överfullt tyvärr. Hur ser det ut med köer i Funäsdalen någon av veckorna jag nämnde?
Tror knappast att Norefjell skulle vara överfullt v8. Brukar vara lugnt där (förutom helgerna med tanke på närheten till Oslo).

Vad jag läst här, så klagar många på trängsel/köer i Funäs- anläggningarna (men det går nog inte att jämföra med Skistar resorts)

Tror knappast att Norefjell skulle vara överfullt v8. Brukar vara lugnt där (förutom helgerna med tanke på närheten till Oslo).

Vad jag läst här, så klagar många på trängsel/köer i Funäs- anläggningarna (men det går nog inte att jämföra med Skistar resorts)
Vem klagar på trängsel v.8 i Funäsdalen? Och uppenbart var det lugnare v.9 i Funäs än vecka 8. :) Jag har skrivit att det var liftköer.(10 min på en dag) v.8….

Gaustablikk kanske? Det finns iaf ett badhus i Rjukan som jag besökte en gång i tiden :-) Matchar dina önskemål ganska bra. Vecka 8 borde det inte vara alltför många Göteborgare.

Funderar på Ramundberget v8. Vad tror ni om det jämfört med Trysil samma vecka? Trysil känns överlägset när det är lite folk, men om man jämför just dom veckorna kanske Ramis är bättre?

Tillbaka
Topp