Spännande! Alltid kul att försöka skapa någon form av lista när det gäller liftbaserad skogsåkning.
1.
Kittelfjäll. Ligger både farligt nära och bra nära kusten. Man kan ha det både katastrofdåligt, men också katastrofbra. För de djupaste dagarna hade jag helst haft mer tryck i lutningen.
2.
Vemdalen. Rolig terräng, fick ibland en känsla av Badhofgastein nedför Björnrikes sluttningar.
3.
Hundfjället. Brant, glest och bra. Det Åre alltid drömt om men aldrig fått. Inte ens Duved..
4.
Åre. Stundtals tätt. Finns både gran- och björkskog. Många kubikmeter att åka i.
5.
Stöten. Sälen har två anläggningar topp 5 i Sverige. Stöten har en otippat rolig terräng, oftare mer öppet med sin granskog. Fin fallhöjd och topptursmaterial.
6.
Ramundberget. Stolsliften ger likt Bertolini i Courmayeur branta rännor, mindre branta rännor och skog man inte hinner stanna för. Gå loss med sågen någon!
7.
Klimpfjällsliftarna och
Stora Blåsjön. Ingen åker här och det är alltid positivt. Finns både något brantare och väldigt snälla sidor på båda platserna.
Säkert någon som skulle nämnt Trillevallen och Huså, men eftersom jag tycker Åredalen alltid får uppmärksamhet så skippar vi det. Har för mig att Idre Fjäll egentligen också borde få en plats.
Men.
Borgafjällområdets skogsåkning som man når med stighudar är brutalt bra. För en annan lista