Bästa snöförhållandena i alperna just nu , 251226?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Åker eventuellt till alperna med bil på måndag 29 december. Var är den bästa skidåkningen och snöförhållandena just nu? Någon som har ett tips?

/MM

Tyvärr rejäl torka här på nordsidan. Vet inte vad du är ute efter för åkning, men pisterna rätt ok i Engelberg och iaf vitt utanför. Alla relevanta liftar öppna. Vi har skramlat runt lite offpist för att slippa allt folk, men inget jag rekommenderar just nu. Tyvärr tydligen ganska många liftar som inte går på andra ställen.
Har snöat på ”innerkurvan” i västra italienska Alperna nu, så kan hoppas att det är ok där.

Tänkte lite på det. Vet att vi har pratat om östra delen om alpryggen som en plats där det finns lite snö på ett generellt plan. Den här vintern är den östra delen och ffa de södra alperna platsen att vara på. Flertal orter där som vissa år har svårt att öppna kör fullt blås nu.

En annan plats som för mig, år efter år, upplever allt mer längre torka vintertid är den norra delen om alpryggen. Eftersom det är brist på en fin nordanvind som för nederbördssystemen in mot Österrike och Schweiz. Sista stora snöområdet i det här området var den 21e november. Kyla är påväg in, men var är snön?! Förhoppningsvis tätt i följd när vinden vrider nu i mellandagarna.

Tyvärr rejäl torka här på nordsidan. Vet inte vad du är ute efter för åkning, men pisterna rätt ok i Engelberg och iaf vitt utanför. Alla relevanta liftar öppna. Vi har skramlat runt lite offpist för att slippa allt folk, men inget jag rekommenderar just nu. Tyvärr tydligen ganska många liftar som inte går på andra ställen.
Har snöat på ”innerkurvan” i västra italienska Alperna nu, så kan hoppas att det är ok där.
Vad för åkning … jo … en meter fast bas (eller mer) med 20-40 cm löst (men stabilt) orört varje dag … som medger åkning över hela berget … vore kanon. Engelberg duger bra! 😀

Men just nu känns det som jag får sänka nivån något … så bra skidåkning som möjligt helt enkelt, antagligen pist.

/MM

Limone i södra alperna lär ha fått 1 meter snö i byn och 2 meter längst uppe i backarna. Ingen gigantisk ort men trevlig (har själv bara passerat på sommaren).

Senast ändrad:
Limone i södra Italien lär ha fått 1 meter snö i byn och 2 meter
Södra Italien?
Nä, Limone ligger i södra Alperna, även kallat Alpes Maritimes eller Cuneo Alperna.

Italien är långt och det finns det skidorter i bergskedjan Appiemmern (i höjd med Rom) och även två skidanläggningar på Sicilien

Vi visste att det var relativt hårt bokat i delar av alperna nyårsveckan (vecka 1), men att det skulle vara totalt fullknökat blev en liten överraskning. Men halvvägs genom Tyskland lyckades vi till slut hitta en studio på 16 kvm, 15 våningen i ett 60-talshus som sannolikt skulle vara K-märkt i Sverige. Snöläget på lägre höjd kunde vara bättre … men över 2000 meter var det OK även om det inte snöat på en månad …

Eftersom jag inte kan alla toppar i Alperna och definitivt inte vet namnen på alka lifterna har ”Gissa var bilden är tagen” blivit för svårt för mig. Jag passar därför på nu, i vilken skidort landade vi till slut? Bilden är tagen från högsta punkten man kan nå med lift i systemet (tror jag, högsta alltså) och visar en kanonfin dalgång för turåkning. Så var landade vi till slut? 😉

/MM

Bilagor

• IMG_3972.webp
    IMG_3972.webp
    491.2 KB · Besök: 108
Tillbaka
Topp