Bästa snowboardupplevelse för nybörjare - Val d'Isère eller Val Thorens?

wessozi

Medlem
Tjena!
Surfat omkring och kollat i olika forum. Finns ju en hel uppsjö av olika skiresorts att ta sig till, men det verkar som att det ligger mellan Val d'Isère eller Val Thorrens när man tar pris, tid osv i åtanke för vecka 14.

Oavsett, vi är alla typ nybörjare, så jag undrar vilket av ställena som ger en mest? Vilket har finaste utsikterna? Bästa backarna, åkning? Finns skog? Vilka aspekter ska man ens tänka på för att avgöra vilket som är "bäst"?

Vore väl uppskattat om någon som varit på bägge ställena kunde göra en för/nackdelar-lista eller bara säga vilket ni föredrog.

Ha det bäst!

Senast ändrad:
De är väldigt lika åknings- och terrängmässigt - Val Thorens är dock ett lite större system med fler dalar och olika byar att åka till vilket kan vara kul om man inte varit så mycket i alperna tidigare.

Val D'isére tycker jag dock är trevligare som by då själva Val Thorens är rätt konstgjord. Men åkningsmässigt hade jag gått på Val Thorens - mer variation och maffigare system. Även om ni knappast kommer behöva åka samma backe många gånger under veckan oavsett vilket ni väljer.

Jag har varit flertalet gågner på båda orterna och föredrar helt klart Val d'isere.

bägge systemen är stora och snösäkra då dom ligger högt.

Jag tycker att val d är bättre planerat och det är lättare att ta sig mellan dom olika delarna då det inte är så utspritt som val T. Liftarna i Val D är över lag mycket moderna och effektiva. Vidare har Val D en betydligt trevligare by än Val T.

Val D'isere är nog min absoluta favoritort i alperna om man räknar in alla aspekter. Den enda nackdelen jag kan komma på för er som nybörjare på snowboard är att "la face de bellevarde", pisten man oftast tar på väg hem, blir hyggligt uppkört och svåråkt på eftermiddagen

Är snön och vädret bra blir man knappast besviken vad man än väljer. Litet plus för liftarna och bykänsla i Val-d'Isère.
Båda är värda att besöka så ta den ena först och den andra nästa gång.

Båda systemen är som redan sagts stora, effektiva och snösäkra. Men den pittoreska bykänslan i Valdi till trots hade jag nog ändå slagit ett slag för Val Thorens den här gången. Eller möjligen Val d'Iseres mindre charmiga granne Tignes.

Varför då?

Jo, för att i Valdi ligger merparten av de böljande cruisingbackarna (vilket jag antar är vad ert gäng söker, baserat på beskrivningen typ nybörjare) uppe på kalfjällen på respektive skidberg. Valdi-delen av Espace Killy kan delas in i tre bitar – Fornet, Solaise och Bellevarde, och nervägarna på eftermiddagen (eller tidigare om man bytar berg under dagens lopp) är branta, uppkörda och ofta väldigt mycket folk i, särskilt de backar som leder rakt ner till själva byn. Alternativen är att ta liften ner, eller ta snällare backar till utkanten av byn och sedan skidbuss in till centrum. Helt okej alternativ, men lite meckigt, särskilt om man vill från Solaise till Bellevarde eller tvärtom under själva åkdagen.

I Val Thorens (och Tignes) går det att åka snälla backar i princip ända hem till dörren, och en av fördelarna med skidorter som ligger i grytor uppe på kalfjället är att varenda kotte i byn inte måste ta precis samma liftar på morgonen för att ta sig upp i systemet heller, utan att folket sprids ut ganska direkt, vilket är trevligt.
Nackdelen med kalfjäll är å andra sidan att sikten blir lidande när det snöar, men så sent på säsongen brukar solen skina ganska ihärdigt, oftast.
Och ja, jag är lite partisk (3,5 säsonger i Val Thorens och en i Val d'Isère), men skulle någon av mina mindre åkvana polare be mig välja åt dem hade jag sagt Val Thorens av den enkla anledningen att det kryllar av åkning som passar nybörjare/medelgoda åkare (om möjligt ännu mer än i Espace Killy, och det går att ta sig runt precis hela Tre Dalarna utan att åka brantare än blåa backar om man skulle vilja), att liftsystemet är snäppet mer effektivt och att byn till skillnad från Val d'Isere inte ligger i en skuggig dal utan på en sydsida med kvällssol. (Viktigt argument när det kommer till förtärandet av efter-backen-ölen.)

Ja, vid en första anblick är Val d'Isères system mer lättöverskådligt, och byn är mysig, men det finns mer av den åkning jag tror att ni söker i Val Thorens med omnejd.

TL;DR – Båda är bra, men jag skulle säga att Val Thorens är bättre i detta fallet. :D

Hojta om du vill ha mer info eller undrar nåt mer.

PS. När det gäller väder och snötillgång ligger orterna så nära varandra att de nästan alltid har samma. Snöar det på det ena stället snöar det på det andra också osv.

Tillbaka
Topp