Bästa sommarskidåkningen enligt åka skidor!

Niiiicke

Medlem
Läste ett gammalt nummer av åka skidor, nämligen nr 2004 och såg att de hade listat världens bästa sommarskidåkning. Men undrar verkligen om det stämmer i den ordningen som de har numrerat dem. Säg vad ni tycker, här kommer orterna:
1. Tignes Frankrike.
2. Zermatt Schweiz.
3. Saas - Fee Schweiz.
4. Sölden Österrike.
5. Hinterux Österrike.
6. Pucon Chile.
7. Portillo Chile.
8. Las Lenas Argentina.
9. Mount hood USA.
10. Mount Hutt Nya zeeland.
11. Riksgränsen Sverige.
12. Stryn Norge.
13. Galdöpiggarna Norge.

Intressant att chile, argentina och nya zeeland kommer så långt ner i rangordningen. Ska själv dra till sommaråkning nästa sommar tror jag så det skulle vara roligt att veta var man ska dra. Chile, argentina, nya zeeland m.fl. Har de stängt och ingen snö när vi har vinter eller?

Over and out!

Inte vet jag vad dom haft för kriterier. Men hur i helvete man kan rangordna glaciäråknig före ställen som erbjuder pudersnö? Artikeln i våras i FriFlyt om Portillio lovade ju ganska glassiga förhållanden både i backe och hotell.
Gränsen kommer före Stryn men Stryn öppnar ungefär när gränsen stänger, hur kan dom då ens spela i samma liga? Men jag har i och för sig bara åkt Gränsen och några ställen av NZ av dom som är aktuella för listan.

Ja, vad jag vet finns det ingen åkning i NZ under våran vinter. Var inte ens snö i dalarna under deras vinter.

I åka skidor funkar det så att när de recenserar en ort eller ställe så betygsätts den enligt följande kriterier:

1. Hur pass ofta vägarna saltas så att man inte riskerar att halka när man går med barnvagnen.
2. Åkkomforten i sittliftarna (orter med släpliftar erkänns inte)
3. Service vid hämtning och lämning av barnen i skidskolan
4. Kvaliten på husets vin till lunchen i backrestaurangerna

Så har det funkat i många år nu, och då är det ju självklart att glaciäråkningen på Hintertux är att föredra framför otaliga puderåk i Las Lenas. Jag menar herregud, den dära Marte-liften har man ju hört att den stannar ibland.

Edit: Kunde inte missa chansen att ge en känga åt Sveriges enda Skid(t)blaska när den gavs såhär uppenbart

Senast ändrad:
Tjena xavier, håller med dig att man börjar skaka på huvudet när man läste det i tidningen. Men hur ser topplistan ut när det gäller sommåkning om vi pratar offpist och puder?

NP_Sweden sa:
Läste ett gammalt nummer av åka skidor, nämligen nr 2004 och såg att de hade listat världens bästa sommarskidåkning. Men undrar verkligen om det stämmer i den ordningen som de har numrerat dem.
Kommer ihåg den där listan och det var ingen rangordning vad jag kan komma på, var inte inblandad själv. Det var nog mer en numrering gjord av en AD för ordningens skull. För inte fasen kan någon frisk person säga att glaciären på Hintertux erbjuder bättre åkning än Marte-facet i Las Leñas. Och att kalla Riksgränsen för sommarskidåkning är väl att ta i, kan jag väl erkänna. Men vill du ha världens bästa skidåkning sommartid är det väl Las Leñas som gäller, eller en lite roadtrip runt i Sydamerika till Bariloche, Portillo, Penitentes, La Hoya m.fl. Eller Nya Zeelands club fields. I alla fall om man är ute efter BM-åkning, parker finns det bättre i Europa och Nordamerika.

George_Hagi sa:
Så har det funkat i många år nu, och då är det ju självklart att glaciäråkningen på Hintertux är att föredra framför otaliga puderåk i Las Lenas. Jag menar herregud, den dära Marte-liften har man ju hört att den stannar ibland.
Kul att du orkar spendera så mycket energi på att smäda en skidtidning :) Men du måste hålla med om att hur bra än Marte-facet är så står den där jäkla harken till lift stilla lite för ofta och länge för att det ska vara kul när man har åkt över halva jorden för att åka skidor. Senast jag var där stod den stilla två veckor i sträck, fick väl tre dagar på Marte under tre veckor. Men när den väl går, goddamn, då är det sjukt bra. Men så är det i Argentina med mañanamentalitet kombinerat med ständiga vindar och skitväder.

George_Hagi sa:
I åka skidor funkar det så att när de recenserar en ort eller ställe så betygsätts den enligt följande kriterier:

1. Hur pass ofta vägarna saltas så att man inte riskerar att halka när man går med barnvagnen.
2. Åkkomforten i sittliftarna (orter med släpliftar erkänns inte)
3. Service vid hämtning och lämning av barnen i skidskolan
4. Kvaliten på husets vin till lunchen i backrestaurangerna
Den här gamla godingen är det ju helt klart värt att påminna om.

5. Om ÅS-"journalister" får VIP-kort till motsvarande Dippan när de hör av sig till den lokala turistbyrån och eklaterar att de ämnar bevärdiga faciliteterna med ett besök.

Väldigt kul att se att något jag skrev för 7 år sedan fortfarande kan ge glädje la_grave! Jag har varit borta från freeride i fem-sex år nu. Men när jag ser att du fortfarande minns detta så var jag tvungen att bli medlem på nytt under alias av en annan gammal fotbollslegend från öst eftersom det inte gick att väcka liv i George Hagi igen :) mvh fredrik

Alltid aktuellt att gnälla på ÅS (är ju så förbenat klent med svenska skidtidningar .., ), alltid aktuellt att lista ...

Men vadå sommarskidåkning? Sommarskidåkning, kan man utöva det mitt i vintern? Åk "ner" till Sydamerika i Januari och kolla hur kul det är. Då är det sommarskidåkning!

/MM

Alltså...
SOMMARskidåking...

1. Det ska vara på en glaciär!
2. Det ska vara minst 3000 möh!
3. Det ska vara sol hela jevvla dagen!
4. Det ska vara vindstilla eller max 2 m/s hela jevvla dagen oxå!
5. Det ska vara stenhårt kl 7.00 och maximalt slushy kl 13!
6. Man ska nästan inte ha några kläder på sig (...nåja, ryggskyddet då kanske)!
7. Man ska ha glaciärsolglasögon på sig jämt (jodå, även i den skuggiga baren nere i dalen)!
8. Man ska ligga vid poolen/ lilla bergssjön/ lilla bäcken fortfarande med väldigt lite kläder kl 13.27!
9. Man ska fortfarande ligga kvar kl 17.27 (...ok man kanske tog n antal vändor till ovan nämnda bar)!
10. F-n vet om man fortfarande inte ska ligga kvar kl 20.27 (baren, ni vet bärs, liten tupplur, etc, etc...)?!
11. Sen ska man ju planera käket, festen, resten, mm, mm, etc, etc...!
12. Sen ska man kanske sova lite runt 03.30!
Å sen ska man börja om...
DET är sommarskidåkning det! ...många "ska", men ack så behagliga!
Las Lenas, Portillo, NZ... det är ju för fasen VINTER där! Brrrr.....

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:

Uppfyller ju inte riktigt, riktigt av ACE:s köra i listan, men sommarskidåkning är det!!!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp