Bästa stället för offpist i USA,planerar resa.

Johan555

Ny medlem
Tjena!
Jag och 3 polare vill dra till USA nu kommande vinter i Januari i ca 10 dagar. Vi har ju hört om många legendariska ställen och massa snö i Jackson hole, Kicking horse mm.Vad finns de för andra coola ställen? Vi kommer inte att åka runt med bil utan hålla oss på en ort.Jag har lite frågor om resa, priser osv. OM någon varit på plats eller har bra koll på USA är jag tacksam för svar.
Finns de någon resebyrå som anordnar resor hit eller är det bättre fixa själv?
Guide i 10 dagar va kostar de?
Heliiski pris för 1 heldag?(vet att de beror på antal lyft och likande men ungefär)
Boende,kan man komma undan med nåt vandrarhem?

Tack för svar

Funderar på samma resa med ett par polare fast kanske 2 veckor istället... Börjar planera nu med. Återkommer om jag hittar bra info.

Snor tråden i en fråga till alla er som varit over there, vilken månad "brukar" vara bäst? Självklart vet jag ju att detta är väldigt beroende på en miljon faktorer... Men på ett ungefär? Januari eller Mars? Motsvarande...

Tjong ballong

Ska inte hävda att mina förslag är bäst för har inte varit runt tillräckligt. Men kika på Silverton, Colorado har dock ej åkt där själv. Om Breckenridge får upp en lift till peak 6 i sommar kommer det öppna upp en hel del offpist terräng inbounds och då har du också gratis buss ca 30 min till A-basin som kanske inte är stort men väldigt kul.

Tack för svar!
Hålla kontakten lite Adamcleason om vi hittar nåt vettigt.
Kolla lite på jackson hole nu i morse, ser jävligt bra ut asså!

Colorado är trevligt vi körde två veckor och började i Breckenridge, Vail, sedan Silverton och åkte sen där de hade mest nysnö, dvs wolf Creek, Monash. Turade nån dag vid ett skysst pass. Mitt råd är att planera in nått startberg för uppvärmning. Sedan Silverton (måste ofta bokas i tid) och sen åker ni dit det är bäst för stunden!

Boka resa själv, hyrbil och bo på motell... Februari är inte så dumt.

Senast ändrad:
Kan bara genom egen erfarenhet vilket inte är så mycket men ändå lite.

Vi var i Lake Tahoe i vinter och åkte i Squaw Valley och i Alpine Meadows. Där är det 9 gånger av 10 mars som är den bästa månaden. Det som var bra med Squaw var att det var mycket terräng och allt är tillgängligt med liften. Så om ni inte vill gå på tur så mycket så kan jag rekommendera Squaw och deras bästa åk är "Silverado", "Granite Chief" och "KT22"

Vad säger ni om Utah? Jag har snöat in på det med sikte för vintern 12/13 men vill gärna få lite koll på alternativ. För min del kan även Kanada vara ett alternativ. Söker puder, men gärna med möjlighet till lite piståkning.

Utah låter bra tycker jag.Är inte Canada väldigt dyrt?
Tänkte på den fördelaktiga dollarkursen...
Jag är bara ute efter puder,en hur man än gör så blir de ju alltid lite pist åkning.

Snödjup

Tillbaka
Topp