Bästa vägen att köra Uppsala-Åre

ak84

Ny medlem
Hej!
Skall köra till Åre från Uppsala veckan 10 och undrar vilken väg jag skall köra? Är ifrån Göteborg och vet inte vilka vägar som är bra att köra på från Uppsala.
//Anders

Kör E4 till Sundsvall och sen E14 hela vägen. Nån mil längre än inlandsvägen, men om du inte heter Vatanen i efternamn så är det knappast nån tidsvinst innervägen.

Du har två val eg.

Antingen åker du E4 och sen E14 från sundsvall.
E4-E14

Eller så kör du inlandsvägen och då svänger du av E4an vid Bollnäs och passerar väster om storsjön.
Inlandsvägen

Vilken som går snabbast beror på dagens förutsättningar. Den över Bollnäs är lite kortare men är å andra sidan på mindre vägar samt att den inte har lika mkt viltstängsel. Kanske inte att rekomendera om det är dåligt väder. Dock brukar det vara mindre trafik på denna.
För att krångla till det ännu mer så kan man numera svänga av från E4an mot Ljusdal också och hamna på inlandsvägen.

E4an söder om Sundsvall ta hur lång tid som helst om du kommer dit i "rusningstrafik" när alla ska hemmåt mellan 15-18 kanske.

Jag åker Gävle-Östersund/Åre 1-2ggr i månaden och har fortfarande inte bestämt mig vilken väg som går snabbast.

Hoppas det hjälpte något i alla fall.

Senast ändrad:
Efter att motorvägen blev klar norr om Noran, där man tidigare tog av mot Bollnäs, är det numera snabbare och bättre väg att fortsätta E 4 och ta av mot Ljusdal. Sen inlandsvägen via Ytterhogdal , Svenstavik och väster om Storsjön. Att åka via Sundsvall är längre och sämre väg med betydligt mer trafik. Och tätt mellan fartkamerorna . Inlandsvägen mer älgar och renar.

Senast ändrad:
Tack för svaren!

Hade tänkt åka Inlandsvägen då dom vi skall åka upp med kommer från Göteborg och kör E45 upp, så kan man möta upp dom någonstans på vägen. Hur lång tid tar det att köra ifrån Uppsala? Om man kollar på eniro och google så säger dom väldigt olika. Vill inte vara uppe för tidigt då vi inte får stugan förrän kl 15.

Om man kör inlandsvägen finns det några på rastställen efter vägen, framför allt något bra lunchställe? Har två småbarn med en på 3 och en på 6 månader.

Vi brukar åka innervägen till vår lägenhet i Tegefjäll från Sollentuna. Dvs ca 30 minuter längre bort än er.
Beroende på väder tar det, för oss, 7-9 timmar på vintern. Jag är ingen fartdåre...

Vi brukar stanna på grillen i Järvsö. Bäst Kebab..Men den börjar bli lite sunkig.
Ganska dåligt med bra lunchställen på den vägen. Enkelt men helt ok i Kårböle: http://www.farila.se/index.php/kultur-historia/karbole/pilgrimen
Är ni där vid 12 så är ni i Åre strax efter 15 om det flyter på.

Vill ni äta tidigt så finns Tönnebro ungefär där ni svänger av E4an. Vill ni äta lite senare finns ett bra ställe i Åsarna (kanske 2h från Åre), precis intill vägen.

Åsarna=asgott vissa dagar i veckan fyfan!
Men jag vill ha inlandsvägen för mig själv. Hejdå

Säkrast är nog ljusdal, senast jag käkade i åsarna höll jag på att skita ner mig strax innan jag nådde Östersund..

Det var ju iofs inte på skidcentret när jag tänker efter men av ren princip så äter jag aldrig mer i åsarna, stannar inte heller för den delen och kör gärna så fort som väglaget tillåter genom den gudsförgätna hålan..

Senast ändrad:
E4 till Hudiksvall, sedan Ilsbo-Bergsjö-Hassela. I Hassela tar du antingen vägen mot Ljungaverk eller den mot Stöde (Svårbedömt vilken som är bäst). Sedan E14 resten av vägen.

Detta alternativ är klart bättre än att åka över Sundsvall, om det är bättre än Hudiksvall-Ljusdal eller någon annan inlandsvariant låter jag vara osagt.

två plus på den, klockrent. på nervägen bör man dock passa sig för påfarten vid Tönnebro, är det kö på motorvägen, ta rondellen tillbaka och åk över Ockelbo. Längre, men är det köer på motorvägen blir man sittandes i timmar.

Senast ändrad:
Vad ni än gör, kör inte vägen som går via bräcke.. Om ni inte vill köra i hål och andra jävelskap som skadar bilen

Tillbaka
Topp