Bästa veckan i alperna frågas???

titan_linkan

Ny medlem
Jag och några till skid och snowboardåkare tänkte åka till alperna nästa år. Men vilken vecka brukar ger bäst med snö.
Vi är alla galna i att åka i lössnö. Så vi vill helst åka dit när det är som värst med snö. Det är Frankrike i första hand vi tänker på.
Hoppas ni som vart där kan säga vilken vecka ni vart där och vilken erfarenhet ni har. Alla Synpunkter vill vi ha. Berätta om eran vecka då ni var i alperna. Så kanske man kan lista ut vilken vecka som är bäst.

Linkan

går inte att säga.
Va i Valdisere v5 förra året, nytt puder varje morgon. I år var vi i 2alpes v6, hur dåligt med snö som helst.
Men åk precis innan sportloven så borde det normalt ha kommit rejält med snö och man slipper allt för många svenskar.

Det är ju en omöjlig fråga... Men generellt kan man väl säga att snökvalitén är bättre när det är kallt, typ jan-feb än senare i mar-apr när det är soligare och varmare. Men om man bara åker en vecka kan en januarivecka vara helt mulen, dåligt väder och dålig sikt om man har otur medan en marsvecka ofta innebär sol. Jag skulle ge det åtminstone 2 veckor för att kunna pricka in kombinationen nysnö och fint väder. Men det är också annat som spelar in - höjd (hög höjd = kallare = bättre snö), vädersträck (sydsluttning = varmt = sämre snö) etc.
Om ni är riktiga puderfreaks kan jag rekomendera Iran som omväxling. Spenderade 2 januariveckor där i år och har aldrig åkt i så bra snö! Sämre fallhöjd än man är van vid från alperna och lite enformigt att systemen är förhållandevis små. After skin ska vi inte tala om... Men grymt torr fin puder upp till knäna de flesta dagarna! Det snöade i omgångar med i snitt 1-2 snödagar med riktigt dåligt väder och sedan 4-5 dagar med sol och bästa tänkbara underlag med 50 cm nysnö. Av andras rapporter att döma verkar denna cykel mellan snöfall och fint väder ha hållt i sig hela säsongen.

Det är som rikars skriver det är omöjligt att svara på. Jag va en säsong i valdisere och fick den absolut bästa snön i slutet på Mars. Men sedan va det bra med snö hela säsongen men det är klart att i april så va det kanske inte så spännande...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp