Båt

Båt
Själv tycker jag att det ska vara en sjöräddningsgummibåt me 2st 450hk´s motorer... Då går det som bara fan!

Båt
va fan ni vet inte vad ni pratar om.. 80-90 knp med en båt!!?
det är inte så att man drömmer om att åka så fort... det är samma ska som 160 km/h!!! vi har en båt, inte sån värsting, men den duger. den gör 30 knop.. aldeles lagomt... men jag har åkt med i 50 knop. och vill inte göra det igen....
åker man däremot i 90 knop.. ja då är det inte mycket att säga till om, om det dyker upp en våg eller någonting... det är ju som att ha en bil som gör 400.. den är till stor nytta... det går att åka 250-300.. men vem vill upp i 400 på en väg????

Båt
båtars toppfart är lika diskuterbart som en skidors bredd eller längd.

om jag nu inte skulle köpa ett Wally sett (skidor, segel- och motorbåt) skulle jag också kunna nöja mig med en open60 (segelbåt) och antingen en VC RIB 45 R (victory challenge`s tenderbåt) eller två Stormway/hydrolift en F-29 och en X-17...

/ebbot

Båt
Saken e den att om man köper en 135 fotare så har man ju råd med att ha besättning på den som hjälper dig. Men problemet är ju att det går inte att ha dom i sverige. Det e för grunt i Skärgården. Du kan ju inte gå in i några trevliga hamnar utan får i sånna fall lägga ankare ute i typ nån farled där du riskerar att bli påkörd av en annan båt på natten när det e mörkt. Dröm båten för mig är en Princess 56. Älskar det där runda bordet där fram bredvid förarsätet. Sen e det ju klart att jag skulle inte tacka nej tilla att han e typ 150 fotare med besättning nere i medelhavet så man kan flyga ner dit ibland och åka med den.

/Jocke

Båt
Men det finns ett problem med båtar som är över en viss längd. Jag tror att om en båt är över typ 20-25m så måste man ha kapten.

Båt
Jag skulle gärna ha ett hangarfartyg. Man skulle kunna glida ut på kryssning i östersjön med polarna och ha värsta festerna.
Hur rymligt som helst. Det ultimata skulle vara att ha en Jas och komma flygandes i den, skjuta ut sig och hoppa fallskärm ner på båten. Vilken entré! Storslaget, action.
Eftersom man kan bestycka Jas med alla möjliga roliga vapen så är den samtidigt ett smidigt sätt att göra sig av med ovälkomna festdeltagare.

Toppfarten får ge vika för andra egenskaper så som vågtagning, rymlighet och impfaktor.

Båt
Rantzow: jo så sant.. men att köa i en stor eller liten våg i 260 km/h gör inte så stor skillnad. det är bara höjden på hoppet som skiljer. jag vet att det finns f1 käror som klarar av värre hastigheter, men dom kör också på spegelblankt hav. att ha en båt som går i 260 i en sjö skulle inte vara någon ide, då det finns land, andra båtar och saker ivägen. jag ser då ingen ide att åka så snabbt med en båt, om det inte vore på ett spegelblankt hav, och man vill uppleva lite hastigheter.....

Båt
Om man lyckats komma över en båt som gör 90 knop är man antingen racerbåtsförare eller väldigt rik.

är man racerbåtsförare så klarar man köra en båt i dessa hastigheter och är man väldigt rik så klarar man inte att få upp båten i så hög fart utan att skita i byxan.
Jag har åkt i ca 75 knop i en R.I.B. och tyckte inte det var så jätte farligt (även om det var lite).

har nu själv en båt som gör 53 knop. Det är inte ofta jag kör så fort men när man gör det så går det förvånansvärt stabilt. Vågor är inte den stora faran du vill försöka få det att framstå som. Klart man måste planera framåt, men det måste man när man seglar jolle också....

mycket handlar om hur duktig man är på att hantera trimmingen.

/ebbot

Båt
Själv ligger jag inne med en strb 90 HS av 2002 års modell. Toppfarten ligger på blyga 42 knop men så är den bestyckad med en 12,7 mm tung kulspruta och väger 20 ton också...
Tänkte cruisa runt med den på västkusten i sommar.
Skepp & Hoj

Båt
Jag blir alldeles stum av förundran över allas båt kunskaper! Ett gott skratt har jag verkligen fått mig iaf.... HAHAHAHAHA * L 0 L * (självklart i tysthet eftersom överväldigandet gjorde mig kroniskt stum)

Ps om man nu skulle vara intreserad av att ha en båt över 20 meter går det ju alldeles utmärkt att vara sin egen "kapten" redan vid över 12 meters längd erfodras av de flesta försäkrignsbolag samt uthyrningsfirmor ett innehav av "förarbevis" detta är ingen erkänd "examen" utan oftast bara en kurs man genomgår för att sedan skriva ett "prov" innehållandes både teoretiska och praktiska detaljer man bör tänka på och veta om vid vistelse på sjön. Efter att erfoderlig examen avlagts bör man för att minimera risken för att både bryta internationella sjölagar samt kollision när man ligger på redden råder jag att alla intresenter av ALLA båtar ser till att skaffa lanternor.. =) bestyckningen varierar beroende på fartygets storlek (självklart har yrkessjöfartens olika delar sina specifika ljussignaler)

Efter att ni skaffat er sjövett och tillräcklig kunskap för att överhuvudtaget befinna er närmare vatten än kranen hemma i köket hälsar jag alla er ägare av 100 fots yachter välkomna till västkusten då vi här i de flesta hamnar (inklusive naturhamnar) har mycket goda förutsättnignar för båtar med de fjuttiga meters djup en 100 fots yacht eller dyl båtar kräver!!

Och sedan till alla er som tidigare skickat svar på detta forum.. innan ni utvecklar erat båtintresse läs: http://www.sjofartsverket.se/tabla-c/htm/c18/sjotermer.htm

Bayliner är ingen båt, det är en amerikansk insjö variant av drabant! Ds.

Båt
Niklas, du får det att framstå som att skepparexamen inte är ett krav för att få köra båt över 12 x 4 meter. Men om man ska framföra en båt över 12 x 4 i svenskt farvatten måste man enligt lag ha skepparexamen!

Båt
Lite av nöjet att ha en båt som gör 90 knop är väl även att den kan göra 90 knop, det är ju inte direkt nån hastighet som är farbar i farlederna ändå, det är ju tjocksmockt med andra båtar att cruisa mellan och även finns det div. saker som kan vara otrevliga att stöta mot, även på en segelbåt kan det vara svårt att hinna både segla å kolla efter andra sjöfarare och kolla sjökortet, många bollar i luften...
Är det däremot en fin kväll, med ganska liten sjögång är det ju bara att slå på lanternorna och bränna över till skagen i ett nafs, hur gött som helst, där är det ingen ovanlig syn med yachter med flydeck i 100 fots klassen, men där tillhörande korpulent tysk på flydeck...

Båt
Det är skepparexamen man behöver för att få köra båtar över 12*4 meter. Förarbevis är mig veterligen ingen speciell licens eller liknande, det är bara ett intyg om baskunskaper som kan vara trevligt at visa upp om man tex hyr en båt. Själv har jag bara förarbevis men skippade skepparexamenskursen. Ändå var det inga problem att hämta ut eller framföra den 40-fotare vi hyrde härom sommaren.

Båt
Denna 40-fotarn som du snackar om behöver ju inte varit mer än 4 meter bred. Och om den skule vart de så är det ju olagligt att framföra den, inte för att jag bryr mig men ändå.....

Båt
Givetvis erkänner även en besserwisser som jag mina fel och briuster ibland! Förarbevis är ju självklart endast något sorts test för att förbättra sin premie hos försäkringsbolaget samt för att visa sina grundläggande kunskaper vid hyra av båt, vid framförande av "fritidsbåt" över 12 meter måste "kustskeppar examen" ha avlagts.. (detta avklarade jag givetvis innan jag gick hur grundskolan, ca 13-14 års ålder) och vill man dessutom ha betalande passagerare ombord så gällde vid den tiden jag tog mina examen något vid namn skeppare b, elerl som det idag heter fartygsbefäls examen klass A (rätta mig om jag har fel)

Trevlig bögsommar i Stockholms pissvatten!!!

Båt
Givetvis erkänner även en besserwisser som jag mina fel och briuster ibland! Förarbevis är ju självklart endast något sorts test för att förbättra sin premie hos försäkringsbolaget samt för att visa sina grundläggande kunskaper vid hyra av båt, vid framförande av "fritidsbåt" över 12 meter måste "kustskeppar examen" ha avlagts.. (detta avklarade jag givetvis innan jag gick hur grundskolan, ca 13-14 års ålder) och vill man dessutom ha betalande passagerare ombord så gällde vid den tiden jag tog mina examen något vid namn skeppare b, elerl som det idag heter fartygsbefäls examen klass A (rätta mig om jag har fel) Vilken jag avklarade samma dag.. (för att denna skall vara giltig måste man först ha XX antal registrerade dagar till sjöss inom handels eller passagerar trafiken....

Allt jag säger som är fel kan ändå tolkas som rätt då det kommer från mig!

Trevlig bögsommar i Stockholms pissvatten!!!

Båt
Jag har kommit över en mastercraft -97 fint skick
175 000:- ska dom ha för den. är det värt det av
den årsmodellen. Åkte efter en sådan i fjol men har
aldrig åkt i den. så vad tycker ni..

eller ska jag också satsa på en fritidsbåt som gör drygt 80-90 knop med reservsnurran??

får smygsälja farsansbåt...

Båt
Jag har kommit över en mastercraft -97 fint skick
175 000:- ska dom ha för den. är det värt det av
den årsmodellen. Åkte efter en sådan i fjol men har
aldrig åkt i den. så vad tycker ni..

eller ska jag också satsa på en fritidsbåt som gör drygt 80-90 knop med reservsnurran??

får smygsälja farsansbåt...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp