Bataleon Evil Twin

HARS

Medlem
haha, "sure, whatever", vilken chickflick-kommentar. jaja, jag drar till med "agree to disagree" då. men kul att "din" teknik också funkar då, bättre kantgrepp till folket! utom de som inte vill ha det då...

Dupa

Ny medlem
Fyfan. Har som sagt fått min tvilling. Idag kom mina Drake DTM bindningar.
OM man säger som så så har jag tagit av och på mig snowboardskorna bara för att stå lite på brädan i min lilla 1:a ca 10 ggr senaste timman.
Är så sjuuuukt sugen på att åka nu så jag vet inte vad jag ska göra.
Som tur är verkar väsjö ha öppet på lördag-söndag. Sweetness!
Ska väl inte säga så mycket innan jag testat kanske men mina 46:or passar bra på twinnen ser det ut som. Har iofs 25/-20 i stance men ser ut som att jag slipper toe/heeldrag :D

Dupa

Ny medlem
jaaaa :P men du vet vad jag menar.
För övrigt:
SVIN!
Jag sitter fast här i stockholm iaf till vecka 10 innan det blir nå riktigt åka av.

Dupa

Ny medlem
Fan. får inte testa tvillingen i helgen. glömde bort att jag har jour för mitt jobb. Funkar inte riktigt att vara i skidbacken då.

JAg kommer ju avliiiida

Stortch

Ny medlem
Har nu läst denna tråd o man blir ju förbannat sugen på en Evil Twin, Det enda som man funderar över är längen!!!. är 190 cm lång så tror ni att en 159 blir för kort?

svarteld

Ny medlem
Jag är 170, kör på 151, vilket de flesta tycker är för kort, men jag gillar att den är nätt och smidig att få runt. Blir ju ca 20 cm mindre än min längd. Din blir 30 cm mindre, så lär bli en nätt bräda - du bör gilla korta brädor om den ska passa. Tänk på att den är rätt mjuk också.

Har dock märkt att en bred stance (60 cm i mitt fall) gör brädan stabilare och uppför sig mer som en längre. Kan vara värt att testa.

svarteld

Ny medlem
...En grej till: när jag skär stora svängar, trycker jag isär knäna för att räta ut radien på min lilla bräda. Då kan man göra warp speed på liten mjuk också :) Men knepet funkar nog bäst med bred stance, annars påverkas mest mitten av brädan, och inte större delen av radien.

Ingoo

Medlem
hmmm... jag är 1,86 o kör på en 159:a det blir 27 cm kortare... o jag har funderat på om jag kanske skulle köpt en 155 istället... haha... nej men jag tror i o med att den är bredare 260 i midjan o triple base kan man lugnt åka lite kortare... jag tror midjemåttet är viktigare än längden i vilket fall... den blir nog bra den =)

frankel

Ny medlem
Nu har jag varit 8 dagar i bad gastein i österike. Varav jag åkt 4 dagar med min tvilling. Fick en fet repa nästan intill stålkanten av ngn skidåkare antar jag så det e ju lite synd men tror inte det pajar funktionen.

Vilken bräda! Switchåkandet gick klockrent. Och när man kunde brassa på rakt ned utan att stå på en kant gick det satans fort!

360 gör man plättlätt över en minikulle. Å inte tala om 180 i hög fart. Och jag vet inte hur många gånger triple base tech räddade mig från att skära.

Sista dagen snöade det galet i sportgastein så vi passade på att pressa puder. Hade inte med mig puderbrädan så fick köra på med tvillingen. Och jag måste säga att det gick superbra! Jag hade inte ens bakmonterat bindningen. Körde +18 / - 15 och 59 i stance - gött! Med andra ord den fungerar helt okej i puder. Men till nästa säsong kanske det blir en puderbataleon också ;)

Snart kommer lite bilder och kanske ngn film också!

yeah for it!

birdie

Ny medlem
tjena grabbar.. ni verkar ha koll på det mesta så tänkte kolla om det är nån som vet hur jag får tag på förra årets evil twin 155.. någon som har ngt förslag? antar att det är samma brälapp som den nya förutom färgen? eller har det gjorts några ändringar?

Ingoo

Medlem
försökte också först få tag på förra årets men det var förgäves... hörde t.o.m med Bataleon själva o dom sa att dom var helt slut överallt...
men det finns begagnade på blocket, kolla
http://www.blocket.se/li?ca=8_s&q=bataleon&w=3&th=1

där o sen har ju rean börjat nu =) kolla på blue tomato där kostar den 3.200:- nu tror jag...

Jag frågade Bataleon också (när jag ändå var igång:P) va det var för skilland till årets o dom svarade att årets modell har en ny "camber" för bättre pop o högre ollies men annars var den exakt detsamma ;)

Dupa

Ny medlem
Testade min i helgen tillsammans med mina DTM bindningar.
Kändes sjukt ovant men som att fdet kommer bli sjukt nice.
Superlätt att leka runt med och studsa.
Dock så fuckade den upp mitt "hurmycketfartbehöverjagsinne" men det kan bero på att jag åkt på ovallad bräda i år och dar :D
Var i Väsjö, första hoppet tvärnitade jag innan kicken och kom kanppt över, andra gick bättre och tredje var snudd på förlångt .
En av boxarna (som det hade regnat ganska friskt på), sög det tag som fan på och blev en ganska ofrivillig nose med en hel del flax. Snyggt som bara den.

Men jag upptcäkte att man kan snurra sjukt slött på marken elelr små gupp. Den e lätt att få runt och du kan ju nästintill landa 90 grader utan att det orsakar problem.
Sååå sugen nu på åre v.10 så man kan få åka lite på riktigt.

frankel

Ny medlem
låter gött dupa!
Själv ska jag till åre v 9. lär ju leka en del i hoppen då om det inte är ngn puder.

lär ju vara en hel del ingooo :)
bataleon for the win!

birdie

Ny medlem
ok grabbar.. vilka bindningar passar bäst till evil twin. ska köpa ett par rackare nu.. tänkte mig cartel??? hörde om några nya jeremy jones utan bottenplatta är det nått att ha eller finns dom än överhuvudtaget? nån som har några förslag kanske???

svarteld

Ny medlem
Gillar mina Salomon Relay XLT. Matchar mina boots i vitt och orange :) Fast tycker inte det är så himla stor skillnad på olika bindningar: är de mjuka, lätta och håller är jag nöjd.

Coldis

Medlem
birdie sa:
ok grabbar.. vilka bindningar passar bäst till evil twin. ska köpa ett par rackare nu.. tänkte mig cartel??? hörde om några nya jeremy jones utan bottenplatta är det nått att ha eller finns dom än överhuvudtaget? nån som har några förslag kanske???
Du kanske tänker på Burton EST, på dom kan man ta av bottenplattan, men funkar bara på Burton brädor med ICS systemet som alla high-end brädor har nästa år...vene om det är någon high end board som kanske inte har de också men...

frankel

Ny medlem
Birdie, jag tror på cartel kör på den om du kör med burtonskor. Har du typ salomonpjux kommer det bli lite stort med cartel förmodligen. Isf lämpar sig en ridebindning eller som svarteld kör, salmonbindning.

Ingoo

Medlem
Jag skulle nog köpa ett paar Union bindningar... dom verkar galet bra!!! har bara hört bra saker om dom o dom går tydligen inte å ha sönder...

Coce

Ny medlem
jag kör på eviltwin.. hade först en 04/05, va den skönaste jag åkt på!
den blev allt mer å mer shleten, så sålde den för å köpa 06/07 på rean, då tog alla slut i hela sverige, å ville inte ha den gröna för den är för grön. så köpte en rome machin 157. den va helt ok! men så hittade jag efter 4veckor just den evil jag ville ha köpte då å bytte bräda på två dagar.. och triplebasen känns! jag märkte klar skillnad. å va mjuk å skön den är!! fy fan vilken bräda. dock skulle jag vilja stå liite bredare.. men jag är helnöjd! roligaste brädan nånsin!

svarteld

Ny medlem
Coce, jag hade en bräda som inte gick att stå brett på, körde ett tag med två skruvar per bindning, så gick de att flytta ut mer. Lär iofs göra att plattorna går sönder till slut, men de är ju billiga och går att byta. Bindningarna känns också mjukare åt nosarna, det gillar jag.

Kan kanske vara ett tips när det dumpat, om du vill flytta bak på din twin redigt mycket :)

Och på tal om bindningar (tillägg): hade sönder mina Salomon Relay efter drygt ett år, men Salomon gav mig språjlans nya, trots ingen garanti. Bra. Men de verkar kunna gå sönder.

Hallvar

Ny medlem
Hur känns det att göra nosepress och 5-0 med Evil Twin jämfört med en vanlig plan bräda? Kontaktytan minskar ju lite eftersom den är konkav...

Provkörde Evil Twin förra säsongen o tyckte att den var lite sketchy på hårda/isiga partier...borde märkas ännu mer när kanterna blir slöa av railande, nån som känner igen detta?

frankel

Ny medlem
Coce sa:
den blev allt mer å mer shleten, så sålde den för å köpa 06/07 på rean, då tog alla slut i hela sverige, å ville inte ha den gröna för den är för grön. så köpte en rome machin 157. den va helt ok! men så hittade jag efter 4veckor just den evil jag ville ha köpte då å bytte bräda på två dagar.. och triplebasen känns! jag märkte klar skillnad. å va mjuk å skön den är!! fy fan vilken bräda. dock skulle jag vilja stå liite bredare.. men jag är helnöjd! roligaste brädan nånsin!
bredare?
max är 64 vad kör du? ^^

frankel

Ny medlem
Den e galen på is. Men såklart så isåkningen stryk av railandet - men det e inte is vi e ute efter, right ? :P

Eizalajjza

Ny medlem
Jag har just köpt en Evil Twin 151a. Nu är det bara bindningar som fattas att köpa.

Kompis tipsade om sina Union Force, vilka han var grymt nöjd med.

Antingen dessa, Burton Mission eller ett par Flux.

Har liksom beslutsångest =P

Coce

Ny medlem
frankel sa:
Coce sa:
bredare?
max är 64 vad kör du? ^^
jag kör på 64 men skulle allt vilja ha 4-5cm till.. lurar på köpa flux så man kan stå extrabrett tack vare deras diskar.

Eizalajjza

Ny medlem
Har kommit till 2 olika alternativ för bindningar nu

1. Union "Force - Orange" - H07
2. Rome The 390 Bindning w08 Green

Vilken ska jag välja!? ;D

isak_bergwall

Ny medlem
Detta kanske var en gammal tråd men jag lyfter den lite :)

Är sjukt sugen på en Evil Twin men jag undrar hur den är i pisten? Funkar den bra för er där? Har inte åkt på 5 år så jag är inte så insatt i hur allt funkar med park brädor osv haha!

Vad tror ni om en 159a till 182 cm lång snubbe?

tack på förhand!

krilleee

Ny medlem
jag kör på en 159, är 191... Jag blev väldigt positivt överaskad första gången jag körde den i pist. Klart den är lite för mjuk men kantgreppet med tripple base är asnajs. Nu har jag iofs inte slipat mina kanter sen förra säsongen så nu är det väldigt kasigt, men med slipade kanter är den absolut över okej.
/kristofer

isak_bergwall

Ny medlem
skulle en riot/goliat/the jam vara bättre eller förlorar man mycket av lekfullheten och jibb/ollie egenskaperna som tvillingen har?

krilleee

Ny medlem
rioten är ju lite hårdare. annars är det precis som twinen. Om du är orolig för att ET blir för mjuk så ska du köra på den.

Ringostar

Ny medlem
har en evil twin och en the jam, de kompletterar varandra riktigt bra, men the jam är inte en lekbräda utan mer till för att köra hårt i pist/off pist/större hopp. Testade polarens riot, bra mellanting.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp