Bataleon Evil Twin

Bataleon Evil Twin
Någon som vet om nån butik i Åre sitter och trycker på Bataleon brädor? Sjukt sugen på att testa en nu när jag åker hem efter jul.

Bataleon Evil Twin
Jag fick låna en ny, gratis av Bataleon *en vecka* i Stryn på ett Camp – snacka om service :-) Jag mailade dem, sa att jag skulle till deras land och åka, och undrade om de hade någon demobräda på plats. De skrev typ "Nä, men vi skickar en tills du kommer, hämta ut i receptionen. Lämna tillbaka den när du drar". Den var sprillans. Körde den hela veckan :-)

Försök få Burton att göra det där...

Bataleon Evil Twin
Stryn är grymt – man måste gilla slaskåkning dock. Jag gör det – surfig känsla, och svårt att slå sig. Gött att kunna köra bräda på sommaren, och bada i en fjord efteråt :-) Sjukt hög koncentration av duktiga åkare, det finns knappt vanliga turister där. Ingen idé att åka dit om man inte vill hoppa eller raila, det är det allt handlar om, finns nog bara en vanlig pist. Vallarna kring transportsträckorna var nästan som quarterpipes i somras, så det gick att nöta rotationer på vägen ned. Bra för mig som har en del att jobba på... Andra sidan var ofta som ett drop-down, så även där gick det att snurra lite.

För att ge ett exempel på nivån, så ser man folk göra back/frontflips mest hela tiden vid sidan av transportsträckorna. Kollar man mot största kickern är det nästan alltid någon nisse i luften. Rätt inspirerande!

Bataleon Evil Twin
Tjaa man!

Måste ju säga att jag inte blev alltför taggad när jag läste 7 grader varmt på termometern i morse. Sen har det ju också regnat under dagen så det får bli någon gång efter nyår, kanske på torsdag!

Bataleon Evil Twin
Fett nice man! Men varför två tvillingar?

Idag gjorde jag iaf första dagen med min tvilling i väsjöbacken i stockholm. Inte mkt till väder, 2 grader plus å duggregn och som ni säkert vet, är inte pisten den optimala för att skriva en recension av en bräda men jag kör:

jag stod intill liften och kollade ned på brädan "shit vad kort den är", 155 cm, sen log jag för mig själv och åkte upp i liften. Uppmärksammade att det endast var skidåkare i backen å i liften. Lite fummlig var jag då jag inte åkt på två år pga utlandsresa förra året. Men allt gick bra, knäppte bindningarna och gled nedför backen. Allt verkade reko. Prövade att hoppa runt till switch å swissssch sa det så stod man å åkte switch med nästintill samma känsla som jag åker vanligt (regular åker jag) :D

Nästa åk prövade jag att kräma på lite och visst det gick väl det med, även fast min förra 161 cm långa bräda måste va snabbare. Jag känner inte av att man kan åka rakt nedåt, men den tripple base tech underlättar definitivt när man småtrixar lite! Jag prövade småraila lite och det var en skön känsla. Tog det lite lugnt, den är inte nedslipad än. Testade lite butters och 180 i farten känns kanon! :) Försökte mig på lite manual, då jag föll - hela tiden pga att jag tippade över. Jag fortsatte eftermiddagen med vanlig åkning, mest switch för det är den verkligen gjord för.

I slutet av dagen så prövade jag å hoppa på det så kallade "big-jumpet" i väsjöbacken. Hoppet är ett riktigt skithopp måste jag säga, kicker sög, landningen för tvär, skulle man bränna på lite sitter man fastklistrad i nätet som markerar vart kön till liften går eftersom man helt enkelt inte hinner stanna i tid. Men, snöunderlaget är inte det bästa så vi får se hur det blir med det hoppet om någon månad om vi nu får någon vinter this season.. Själva landningarna kändes dock stabila även fast hoppet var urgrömt i mitten :P

Jag måste nog säga med erfarenheten de små backarna i väsjöbacken gav mig, att jag tycker att evil twinnen är för mjuk. MEN! Jag är van vid en 161 cm lång "allroundbräda/hård som tusan" så att jämföra direkt så är oschysst - jag måste ge henne lite mer tid. Jag tror dock absolut att jag väljer k2an för puderåkningen och att eviltwinnen hör hemma i parken är inget snack. Hittar man balanspunkten så går det nog att leka på bra på rails å dylikt :)

Jag vet inte om en riot hade varit av mer värde pga att den e hårdare för mig. Sitter å tänker lite på den nu såklart ;) Men 155 cm när man är van vid 161 e en enorm skillnad - allt e en enorm skillnad med den här nya vackra saken :P En 159 hade kanske också gjort skillnad. Körde 59 cm i stance (har tidigare kört mindre), tänkte öka det till nästa åkdag å känna på balansen då!

MEN SOM SAGT borde nog inte skriva mer förvirrande text nu då jag lätt tror jag kommer ha kul på min nya planka. Annars blire väl till att byta mot en riot så småningom då. Jag tror dock inte alls det ska bli så stora problem å sätta 720 i år med tvillingen!

Snart blire alperna å då kommer jag såklart pressa henne till max, så då skriver jag mer!

tjohejjjj så länge

Bataleon Evil Twin
Frankel-mannen,

Kul med första åket! Ge henne lite tid, så ska du se att du börjar uppskatta en vig kvinna :-)

Jag tog i för mycket hela tiden de första dagarna efter jag bytt från min hårda 157 till 151-twinnen, eftersom hårdingen behövde så mycket kraft - med samma kraft flexade nosarna all världens väg på tvillingen, som t ex butters på nos/tail, nollie 360 etc. Jag åt snö jämt.

Men sedan började kroppen kalibrera om sig, och nu är det så himla skönt att utan just någon kraft få upp nos/tail någon halvmeter över backen under butters. Med hårdingen fick jag slita som ett djur.

Vet inte vad det kallas att butter-snurra några varv på tailen; är rätt lätt på tvillingen. Klarade det inte på hårdingen. Älskar att den är symmetrisk också, försöker lära mig allt jag kan switch nu.

Åker till Ischgl på fredag, med Burton-fisk + tvillingen. Så nu får det börja snöa!

Bataleon Evil Twin
Eller hur två = twins ;D

Jo men precis, tid e allt :)
Man kan ju vara helt relaxed på tvillingen på ett helt annat sätt precis som du säger. Det krävs inte lika mkt för att göra sköna grejer. Fusk menar burtonfantasterna men jag säger bara go for it !!

Nice man, switch e ju allt tkr jag nästan. Den som inte kan åka det borde ju lätt satsa på det innan massa andra saker. Switch Backside 180 var inga problem heller, har jag inte vågat mig på förut, men inte för att jag gjorde det på ngt biggt hopp direkt men ändå :)

Nice ischgl ska ha bra snö än har jag hört? Bad gastein börjar det tina, hade över 2 m nu ere under 1.5.. så hoppas inte freeride bekräftade snöryktena förgäves..

Är det värt att slipa ned denna skönhet ;) För boardslide? Å behövs den ens slipas ned ngt vid kanterna på tail å nosen där det redan är 3 grader tro?

Har så god lust å åka igen imorn, men får vänta. Ska bygga lite hemma på baksidan som sagt, bara på kul ;)

Bataleon Evil Twin
Fan vad sugen jag blev nu när jag läste.
Känner jag mig själv så kommer det bli ett impulsköp veckan innan löning vilket betyder vatten och bröd de sista dagarna.

Btw vad kör ni för stance? och hur stora skor/bindningar har ni?

Bataleon Evil Twin
Låter som ett klockrent "val" ulath :)
Såg en evil twin på blocket för 3500 skynda fynda, nya modellen!

Jag kör 59 men tänkte höja, samt att jag tänkte öka från + 15 , - 12 till + 18 , - 15.
Kör "45" salomon, 28.5 cm 10.5 us. Fungerar utan problem.

Bataleon Evil Twin
Hmmm ser nice ut. Men vet inte om jag ska köra på en 155:a. e ju trots allt 189cm 87kg och har 45-46(beroende på märke) i skor, dock ganska duktigt med duckstance. Skulle iofs vara kul med lite kortare bräda eftersom det ändå blir mest jibb/rails nu för tiden.
Vad tror ni grabbar?

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
Jag tror definitivt på 159! Jag e 181 och kör på 155, väger 73 kg.
Tror du blir besviken om du köper en 155 - absolut.

Bataleon Evil Twin
Ulath_Ass sa:
Någon som vet om nån butik i Åre sitter och trycker på Bataleon brädor? Sjukt sugen på att testa en nu när jag åker hem efter jul.
Åre skidsport mitt på torget har ett test/hyrpaket där man kan hyra bräda och komma in o byta under dagen, de har även bataleon, jag testade en evil twin (tror jag det var) förra säsongen...

Bataleon Evil Twin

@hallvar:
Var in där och frågade, enligt tjejen i kassan hade de inga bataleon brädor att hyra ut. Dom hade 1 bräda som de sålde...
Skitbra för att annonsera sig själv som testcenter för bataleon.

Bataleon Evil Twin
Ja, kanonservice...suck. Önskar det vore som i t ex St Anton där man får prova vilken bräda som helst i sortimentet närsomhelst på säsongen innan man köper den, vilket vore naturligt innan man bränner iväg 5-6000 kr...

Bataleon Evil Twin
Ulath_Ass jag har nästan samma mått som dig och kör 159, kom precis hem efter en vecka i fjällen och måste säga att jag haft enormt skoj med min tvilling, park osv fungerade såklart extremt bra, men blev även överaskad över hur väl den fungerade i högre hastigheter i pisten.

Bataleon Evil Twin
Fan...
nu beställda jag en twin + ett par Drake DTM bindningar.
Slut på alla mina pengar. Wooooooh!
Och en vecka innan löning precis som jag sa. Att det ska vara så jävla svårt att hålla sig

Senast ändrad:
Bataleon Evil Twin
Ulath_Ass sa:
Fan...
nu beställda jag en twin + ett par Drake DTM bindningar.
Slut på alla mina pengar. Wooooooh!
Och en vecka innan löning precis som jag sa. Att det ska vara så jävla svårt att hålla sig
Hehe :) Många kör tyldigen drakebindningar. Kör hårt.

Coldis, usa räknas inte i shoppingen - det börjar bli löjligt :) åk dit å shoppa gärnet istället

Bataleon Evil Twin
Tänkte dra till väsjöbacken på lör igen för att nöta lite. Men vet inte om jag vågar slipa ned den i mitten, och hur mkt behövs? Drar till alperna nästa fre, kmr dock ha båda brädorna med då såklart för pudern. Men hur mkt försämras åkningen om man slipar lite i mitten? Hur brett slipar ni?

:)

Bataleon Evil Twin
HAHAHA snygg den är, med men tycker nog bättre om årets o förra årets färg men man blir jo glad av den..... va tycker ni? ska dom göra boots till nästa år också?

Bataleon Evil Twin
Fick min bräda i förrgår.
Grryyyymt sugen att åka nu, dock får jag mina bindningar först imorgon så har suttit hemma och kladdat på brädan i två dagar nu.
Får se om jag orkar åka till vässjö i helgen. Eller har flottsbro fått upp något?

Bataleon Evil Twin
Hello folks,

Är hemma från Ischgl efter åtta dagar på tvillingen och fisken (hmm, jag låter ju astrologisk). Flera puderdagar, och knappt några alls som jagar puderåk på den orten :-) Perfekt. Det ordet passar också bra på österrikarnas pistning, de är galet seriösa. Ibland lite för seriösa – kommer det nysnö på natten efter de pistat, så rycker de ut på morgonen och pistar om så mycket de kan... de är så jäkla seriösa – perfekta pister, perfekt snabbt nytt liftsystem.

Å andra sidan har det blivit sjuk carving med tvillingen :-) Har låtit de slipa in det där "Ultimate Grip" på den, passade på eftersom tekniken kommer från Österrike.

http://www.ultimate-grip.ch/
http://www.ultimategrip.se/

I princip samma idé som Lib tech har på de flesta av sina brädor.

Så nu carvar den lilla mjuka 51:an ännu hårdare :-) Helt sjukt. Man känner sig som värsta hard-boot-nissen – det finns för övrigt rätt många sådana i Ischgl. Lyckades för första gången göra de där helvarven, att carva en hel cirkel på platta partier, så man typ ligger på pisten med kroppen. Det går :-)

Pudret var skönt, dock ej bottenlöst. Fisken har fått simma flera dagar :-) Perfekt resa, om än lite dyrt ställe. Lär återvända!

Bataleon Evil Twin
svarteld sa:
Å andra sidan har det blivit sjuk carving med tvillingen :-) Har låtit de slipa in det där "Ultimate Grip" på den, passade på eftersom tekniken kommer från Österrike.

http://www.ultimate-grip.ch/
http://www.ultimategrip.se/

I princip samma idé som Lib tech har på de flesta av sina brädor.
Det där har ju disikuterats tidigare å då kom vi fram till att det var ganska stora skillnader. Ulitemate grip = hack på ca 0.3 mm i befintlig stålkant. Magnetraction = 7 vågor på ca 3 mm som är inbyggda i konstruktionen av brädan.

Bataleon Evil Twin
Sure HARS, whatever. Idén är samma i mina ögon, sedan blir det ju olika om man får slipa in det i efterhand, eller om det görs i konstruktionen. I båda fallen blir det mer kantgrepp mellan bindningarna. Ville bidra till communityn med en kommentar om att detta funkar i praktiken.

Tillbaka
Topp