Bättre åkare!

fripppe

Ny medlem
Bättre åkare!
Halloj!
Söker tips och råd om att bli att bli bättre åkare och särskilt i offpisten! Gjorde säsong 15/16 ca 5 mån i Frankrike, och fick mersmak efter att ha testat på riktigt puder! Men det var mkt i kompisällskap o liknande, för att testa på lixom! Men för att verkligen bli bra vill jag ha nån slags instruktör o mer professionella tips. I år är jag tyvärr fast i plugg men vill gärna komma iväg nån vecka iaf, så funderar på UCPA! Vilka erfarenheter har ni? Vilken nivå tror ni passar? vilka resemål har ni erfarenhet av? Alla typer av tips mottages tacksamt!

Bättre åkare!
Tjenare!
Kul att du är taggad på att bli bättre!
Jag skulle rekommendera att anlita en skidskola oavsett om du tänker att du ska åka i Sverige eller utomlands!
Det du kan ha i åtanke om du väljer att åka i skidskola i Sverige, för att få en duktig instruktör är att du ska kräva att få en examinerad skidlärare.
Läraren ska ha klarat av svenska skidlärarexamen. Utomlands så kan du för att säkerställa kompetensen på din instruktör kräva att få en ISIA certifierad instruktör.
Underskatta verkligen inte skidskolor då dem har en otrolig kompetens och speciellt utomlands anlitar många alpina klubbar skidlärare för att träna de aktiva.
Detta börjar även bli mer och mer vanligt i Sverige.
Hoppas du får en riktigt grym vinter och att mitt förslag kanske iallafall gav dig några idéer!
Lycka till!

Bättre åkare!
Har du kört säsong så ska du definitivt välja off pist expert om du kör ucpa. Nivån är inte jättehög. Och iofs handlar det mera om guidning på berget än om att utveckla tekniken. Vissa guider ger mer tips.

Val disere är deras bästa resmål enligt mig. Grymt läge på centret, som visserligen är sunkigt. Bra åkning! Sen har jag testat och gillat val Thorens, Cham och serre också. Alla har sina för och nackdelar. I år ska jag testa les arcs v6. Åker antagligen själv.

Senast ändrad:
Bättre åkare!
Utifrån det du efterfrågar blir det lite märkligt med UCPA. Det är nämligen så att det är ganska vanligt att offpistguiderna man får när man väljer offpistgrupp säger ungefär "Im guide, not teacher". Om du däremot väljer vanlig grupp, fast expert, så får du en "lärare" istället. Kruxet är ju dock att du vill åka offpist och det kommer du att få göra mer i en offpistgrupp förstås. Dock ska sägas att en normal expertgrupp kommer att åka en hel del offpist också vid tillfälle

När det gäller center skulle jag starkt avråda från Argentiere/Chamonix ifall du tänker välja offpistgrupp. Sannolikheten att du får en bergsguide som är helt ointresserad av att lära ut åkteknik är ganska stor just här. Dock måste jag erkänna att jag själv haft väldigt teknikutvecklande åkning just i Chamonix med UCPA men det var mer att jag just då råkade befinna mig i ett utvecklingsskede som passade de rådande förutsättningarna rätt bra.

Tillbaka
Topp