Bedömning - felmonterad Marker Duke?

Vilken butik borrar och monterar tyskköpta skidor för 150 kr

Argumentet jag fick var att för det förträffliga priset +4500 i Sverige så ingick även montage. 150-200 var min egen uppskattning vad det borde kosta. Den siffran kan säkert vara fel.

Även om det så kostar 500 pix så motiverar det ju knappast en merkostnad på 4500.

Jag fick skidor borrade för 20chf=150sek förra vintern. Skidorna var iofs. inte tysk-köpta, men inte heller köpta i samma butik eller land där borrningen utfördes.
150sek är dock väldigt billigt om man ska ta konsekvenserna för eventuella fel. Ett grovt fel på var 20e skida ca. så är ju intäkterna uppätna. Men det är ju upp till borrarna/monterarna att sätta rimligt pris.

Verkar som ett fel-borr/montage, så det är väl bara att gå in i butiken och visa upp grejorna så får de fixa dem.

Skiduthyrningen på Idre fjäll tar 150 spänn och grejar det på 20 min. Sist jag lämnade in i svensk butik fick jag pynta närmare 400 spänn och det tog 4 månader (jag använder mig inte av den butiken igen...) Jag har två ggr lämnat in skidor i Idre för montering och det har funkat bra bägge gångerna. Dessutom har jag fått två par ommonterade på Åre Skidsport för under 200. På Åre skidsport hade jag iof precis köpt pjäxor, som jag dessutom fick tryckta utan kostnad. Så vissa butiker tar sunda priser och har bra service. Mitt senaste skidköp fick jag bra montering på köpet, när jag köpte skidorna i svensk butik.

Det ska ju också tilläggas att den som monterar ju bara tar ansvar för att dennes montering är rätt eller fel. Så de tar ju bara ansvar för fel som de själva gör.

Vi har ju vart inne på det förut, men ... men ...

Jag har under de senaste 7-8 åren sammanlagt köpt 6 par skidor från SC, samtliga monterade av SC, och inte haft något som helst problem avseende monteringarna. När det gäller skidor som köpt i lokala sportbutiker har det varit sämre där jag haft fyra uppenbart usla monteringar (av totalt 10-12 par skidor under omkring 20 år). Dvs min erfarenhet är att SC definitivt inte är sämre än den lokala sportbutiken, snarare bättre.

Mitt allmänna råd är därför! Köper du skidor och bindningar från SC, låt dem montera. Skulle det bli fel är det mycket enklare att reklamera och SC sköter sig bra (vad jag har hört) i denna fråga.

Alternativet är annar att montera själv om man har kunskap, verktyg och tid (som MnO), men att betala 500 kr för att en sporhandlare monterar (även Alpingaraget) är osmart (och dyrt).

Thar´s all kids!
MM

PS! Jag har sannolikt något mindre snäva toleranskrav än MnO, vilket påverkar min bedömning av av rätt/fel ... DS!

Senast ändrad:
Enskild firma montering 150 kr. moms 25 % återstår 120 kr, skatt + arbetsgivaravgifter ca 50 % , återstår 60 kr

Aktiebolag montering 150 kr kr. moms 25 % återstår 120 kr, bolagsskatt 28 % återstår 94 kr, löneskatt 30-35 %
rest ca 60 kr

För 60 kr i fickan ska man ta mot skidorna, diskutera med kunden, hålla verktyg.montera , lämna ut skidorna , ta betalt.

Antar att ni som klagar på priset aldrig har varit i närheten av att vara egen företagare.

Senast ändrad:
jjosefsson sa:
Enskild firma montering 150 kr. moms 25 % återstår 120 kr, skatt + arbetsgivaravgifter ca 50 % , återstår 60 kr

Aktiebolag montering 150 kr kr. moms 25 % återstår 120 kr, bolagsskatt 28 % återstår 94 kr, löneskatt 30-35 %
rest ca 60 kr

För 60 kr i fickan ska man ta mot skidorna, diskutera med kunden, hålla verktyg. lämna ut skidorna , ta betalt.
Och hur lång tid tar en normal montering? 10 min? Det betyder att du får in 6 monteringar på en timme. 6 monteringar x 150 kronor = 900 kr/timme. Det är ganska mycket ifall du jämför med andra hantverksyrken...

Hasse_Lindborg sa:
Damn i Iphone och få i hop texten...

Nä men reklamation hade förmodligen gått fortare man kan gå in i butiken som i detta fallet och kunna reklamera på en gång är i alla fall min erfarenhet. Och om du köper en bindning på Skistore så gäller reklamation även i Stockholm eller var som helst i Sverige i vilken butik som som helst då det är samma ansvariga bakom Marker i Sverige. Däremot att börja reklamera från ett annat land är mycket pengar, jobb och kostar butiken en massa bara.
Fast hade han både köpt och monterat på sport-conrad så hade ju den reklamationen också gått smidigare.

Jag som tex bor i skövde kan inte köpa från någon stor svensk butik så som skistore och alpingaraget för att sedan helt magiskt kunna gå in i butiken när det blir fel, då måste jag åka en sådär 15-20 mil vilket är dyrare än att skicka skiten både till tyskland och till sverige.

Pillard sa:
jjosefsson sa:

rest ca 60 kr

För 60 kr i fickan ska man ta mot skidorna, diskutera med kunden, hålla verktyg. lämna ut skidorna , ta betalt.
Och hur lång tid tar en normal montering? 10 min? Det betyder att du får in 6 monteringar på en timme. 6 monteringar x 150 kronor = 900 kr/timme. Det är ganska mycket ifall du jämför med andra hantverksyrken...
Ganska optimistiskt räknat. Och räknar man med att få ihop 6 monteringar/timme cirka 10 timmar/dag så kan man ju räkna med att där blir några felmonterade par. Det tar helt enkelt längre tid att montera ett par skidor än vad man tror. Det är inte bara att slänga på mallen och börja borra. Det är t.ex. inte alltid monteringsanvisningen som är tryckt på skidorna stämmer vilket gör att man brukar få kontrollmäta så att det stämmer. Och skulle det vara så att man råkar montera fel, vilket givetvis kan hända på grund av den mänskliga faktorn, så får man som butik stå för den kostnaden och jag tror inte att en person med lite vett i skallen skulle ta den risken för 150 kr/par.

Pillard sa:
jjosefsson sa:

rest ca 60 kr

Skulle en butik bara dra in 900 kr i timmen brutto gick den i konkurs efter en månad.
Butikshyra större stad 100 kvm 40000-50000 i månaden, revisor, förbrukningsmatrial, kassasystem,lagerkostnad,
invetariekostnad .m.m m.m
Finns väl få branscher som har det så tufft som sportbranschen just nu.
Varenda dag hör man leverantörer och butiker som har det tufft.
Sverige är en väldigt liten marknad ute i stora världen
Finns inte en chans att sälja med den marginalen sportconrad säljer med i en svensk butik med alla kringkostnader, dessutom med en högre moms än i Tyskland

Senast ändrad:
Kan vara så enkelt som att montören har använt skruvdragaren utan att gå igenom skruvarna för hand. Prova att dra skruvarna med mejsel, ska mycket till innan man drar gängpaj.

Självklart är det butiken som monterat skidan som är ansvarig. Man har ju alltid ett val att inte ta emot en montering eller om man är osäker på montering (saknar mall, el måste frimontera) så får man ju väga in det i priset. För att kunna konkurrera som fristående handlare måste du göra kunden nöjd och vara öppen för idéer och förslag samt vara beredd på att göra rätt för dig.

Själv har jag varit med om att sätta mallar fel, använda fel borr, för långa skruvar och dragit gängpaj. Sånt som händer och sånt som ger erfarenhet:)

Gå tillbaka och prata med butiken och be och få en ny platta eller kompensation. Fråga om du får vara med vid monteringen så kanske du kan få ett tips eller två på köpet:)

Lycka till!

jjosefsson sa:
Pillard sa:
jjosefsson sa:

rest ca 60 kr

Skulle en butik bara dra in 900 kr i timmen brutto gick den i konkurs efter en månad.
Butikshyra större stad 100 kvm 40000-50000 i månaden, revisor, förbrukningsmatrial, kassasystem,lagerkostnad,
Finns inte en chans att sälja med den marginalen sportconrad säljer med i en svensk butik med alla kringkostnader, dessutom med en högre moms än i Tyskland
Men nu pratar vi inte om butiker utan om huruvida någon kan utföra monteringar för 150 spänn eller inte. Och även ifall vi säger att monteringar tog 20 min så snackar vi ändå 450 spänn i timmen. Det är ungefär i storleksordningen av vad en elektriker eller motsvarande kostar i timmen. När jag går nånstans för att få mina skidor monterade så har ju inte jag lust att betala för att de ska kunna hålla ett stort lager med skidor. Om jag däremot vill kunna testa skidor i närheten av butiken så får jag ju ta smällen och betala för att de ska kunna hålla ett testlager. Det anser jag är helt rimligt, men jag förstår inte varför verkstadskunden ska behöva betala för mitt nyttjande av det testlagret. 150 spänn är väldigt billigt, det kan jag hålla med om, men det går. Sen är det klart att butiker får ta hur mycket betalt de vill men jag som kund kommer ju inte gå till en som tar 300 för nåt som alla andra tar 150 för, om inte den so tar 300 är rejält mycket bättre. Min erfarenhet är snarare att den dyraste jag använt varit klart sämst...

edit: Och utifrån vad vi sett i den här tråden så verkar ju även 150 spänn vara ganska orimligt för många butiker med tanke på att de inte verkar vara allt för vassa på det de håller på med. (Det gäller alltså de butiker som stått för dessa monteringar. Det finns massa annat folk som vet vad de håller på med.)

Senast ändrad:
jjosefsson sa:
Pillard sa:
jjosefsson sa:

rest ca 60 kr

Nu vill jag inte direkt debattera om sportbutiker har det svårt eller inte.

Men ingen har sagt att en butik bara ska dra in 900 kr i timme. Om du har 10 par skidor som ska monteras under den kommande veckan så ska det nog inte vara omöjligt att hitta luckor att hitta dom 2-3h det borde ta att montera dem. Då har du helt plötsligt en intäkt på 1500 på tid där du inte fått något betalt för annars.
(givetvis vet jag att man kan lägga sin tid på mkt annat också när det är dött i en butik.)

Det jag ville visa på är ju att man kan räkna på det på olika sätt. Varken ditt eller mitt sätt är fel men skulle ju säga att ingen av våra sätt är "Rätt".

Har man valt Sportconrad som sin leverantör kan man inte självklart få service i svensk sportbutik med vare sig montering eller slipning, Sportconrad är trots allt en konkurrent
Skidförsäljning är trots allt en väldigt liten del i sportbutik.

Du kan inte köpa ett avgassystem på Biltema och be en Volvoverkstad montera.
En rörmokare monterar inte delar från Jula
En målare målar inte med färg från Rusta
En Mattläggare lägger inte in mattor från IKea
En frisör permanentar inte med färg köpt på internet

jjosefsson sa:
Har man valt Sportconrad som sin leverantör kan man inte självklart få service i svensk sportbutik med vare sig montering eller slipning, Sportconrad är trots allt en konkurrent

Nae, det är ju upp till varje enskild hantverkare att själv avgöra vilka uppdrag de vill ta. Det vi konstaterat här är dock att det finns många som gärna utför monteringsarbeten till bra priser, och skiter fullständigt i var man köpt varorna.

Att rörmokare, målare och andra hantverkare vägrar att använda varor som de inte själva har köpt in är att de har alldeles för mycket att göra, vilket orsakar en obalans på marknaden. Det blir helt enkelt utförarens marknad. Dessutom har de grymt bra avanser på att köpa in materialet själva och det är förstås något de inte vill gå miste om. Den enda anledningen till att de kan fortsätta är ju att gemene kund inte ifrågasätter.

Nej det finns inte många som slipar skidor längre, Finns rätt så stora städer i södra Sverige som helt saknar kunnig personal och utrustning.
De morderna robotarna som används numera är för dyra i inköp för att de ska löna sig.
Många kedjebutiker har inte mallar för breda skidor i.o.m att de inte säljer sådana .

De där 60-100 kr netto man kan tjäna på att montera Sportconradskidor är inte värt mödan eller risken

Senast ändrad:
jjosefsson sa:
Helt fel skulle jag säga. Resonerar du på samma sätt när det är någon som har växt ur sina skidor och vill montera om bindningen ? "Näe det gör vi inte för du har inte köpt skidan här".

Ta istället betalt för vad det kostar (arbetstid, skatt, verktyg osv) att montera om den, utför ett bra jobb så kanske du har en ny kund när nästa par skidor ska inhandlas.

jjosefsson sa:
Nu är det ju inte direkt så att jag går försöker gå till Salomon-verkstaden och få ett par K2 skidor/bindningar monterade utan en bättre jämförelse hade ju varit att få ett avgassystem från Biltema monteras på Kalles bil i Örekelljunga så ska du se att det hade funkat fint.

Målaren jag tog in pris på att måla om huset till våren hade inget problem med att jag själv fixade färgen. Dock skulle det aldrig falla mig in att köpa rusta-färg. Men det beror ju på dess kvalitet inte på var den är köpt.

Jag tycker dina jämförelser haltar betänkligt faktiskt.

jjosefsson sa:

Ähum ...

Självklart kan man lämna in sina skidor för slipning oavsett var man köpt dem ... har aldrig varit med om någon skidverkstad som bekymrat sig över var jag köpt skidorna. Skulle ju vara extrem märkligt om man bara kunde serva skidorna i den butik man köpt dem.

Självklart kan man få sina bindningar monterade även om skidorna inte är köpta i den butiken. Men vilket framgår av tidigare inlägg, vara beredd att betala upp mot 400-500 kr.

Självklart finn det hantverkare som monterar dina grejor du köpt på Rusta/Jula/Biltema och Ikea. Däremot har jag inte koll på permanentfärg, men det har ju uppenbart du!

/MM

Vilken butik går du till som tar 150 kr för att montera skidor?

Pillard sa:
jjosefsson sa:
Pillard sa:
Men nu pratar vi inte om butiker utan om huruvida någon kan utföra monteringar för 150 spänn eller inte. Och även ifall vi säger att monteringar tog 20 min så snackar vi ändå 450 spänn i timmen. Det är ungefär i storleksordningen av vad en elektriker eller motsvarande kostar i timmen. När jag går nånstans för att få mina skidor monterade så har ju inte jag lust att betala för att de ska kunna hålla ett stort lager med skidor. Om jag däremot vill kunna testa skidor i närheten av butiken så får jag ju ta smällen och betala för att de ska kunna hålla ett testlager. Det anser jag är helt rimligt, men jag förstår inte varför verkstadskunden ska behöva betala för mitt nyttjande av det testlagret. 150 spänn är väldigt billigt, det kan jag hålla med om, men det går. Sen är det klart att butiker får ta hur mycket betalt de vill men jag som kund kommer ju inte gå till en som tar 300 för nåt som alla andra tar 150 för, om inte den so tar 300 är rejält mycket bättre. Min erfarenhet är snarare att den dyraste jag använt varit klart sämst...

edit: Och utifrån vad vi sett i den här tråden så verkar ju även 150 spänn vara ganska orimligt för många butiker med tanke på att de inte verkar vara allt för vassa på det de håller på med. (Det gäller alltså de butiker som stått för dessa monteringar. Det finns massa annat folk som vet vad de håller på med.)

tompelompe sa:
Vilken butik går du till som tar 150 kr för att montera skidor?

Pillard sa:
jjosefsson sa:

Mina senaste två "externa" monteringar är gjorda på Idre fjäll (skiduthyrningsverkstan) och de tog 150 spänn senast. Dessutom kunde de montera direkt så jag hade skidorna klara att åka på direkt när vi bytt om och handlat liftkort, att jämföra med min senaste på hemmaplan som tog 3 månader eller nåt sånt (och kostade betydligt mer). Åre skidsport tog knappt 200 också vill jag minnas. Samma sak där, de löste två par skidor på en knapp timme. (I det fallet hade jag iof köpt nya pjäxor där också. Dock på rejäl rea och dessutom fått dem tryckta så svårt att motivera det låga priset med att de hade massa marginaler på försäljningen)

Kalles bil i Örekelljunga är det huvuduppgiften att laga bilar.på en lite större verkstad skulle det aldrig fungera att komma med egna delar
Målarens yrke är att måla och måla hela dan. det är nog bara småskuttarna som inte kräver att tillhandahålla färgen.

Att montera Sportconradskidor är en otroligt liten del i sportaffärens verksamhet.Den kan man ha eller mista

Sportconrad kunden kommer in och provar en jacka eller ett par pjäxor, går sen hem och beställer från Blue Tomato

Kommer ett barn in med nyköpta pjäxor från en annan butik kan han väl gå dit och få ommonterat.
Köper han pjäxor är det gratis montering

Senast ändrad:
jjosefsson sa:
Kalles bil i Örekelljunga är det huvuduppgiften att laga bilar.på en lite större verkstad skulle det aldrig fungera att komma med egna delar
Målarens yrke är att måla och måla hela dan. det är nog bara småskuttarna som inte kräver att tillhandahålla färgen.

Att montera Sportconradskidor är en otroligt liten del i sportaffärens verksamhet.Den kan man ha eller mista

Sportconrad kunden kommer in och provar en jacka eller ett par pjäxor, går sen hem och beställer från Blue Tomato

Kommer ett barn in med nyköpta pjäxor från en annan butik kan han väl gå dit och få ommonterat.
Köper han pjäxor är det gratis montering
"Att montera Sportconradskidor är en otroligt liten del i sportaffärens verksamhet.Den kan man ha eller mista" Den inställningen till sina kunder och potentiella intäkter är nog den stora förklaringen till varför det går dåligt för många butiker. Adapt to survive...

Problemet med sportconradmänniskor är att de både vill ha och äta upp kakan

Service övermåttan får man om man är helkund.
Har många egna företagare som liksom jag jobbar 60 timmar i veckan.
De betalar lite mer för skidorna å andra sidan har de inte varken tid eller lust att sköta skidorna.
De tycker att det är skönt att ställa in skidorna och få dem servade.
Knappast troligt att sportconrad människor skulle ha någon avgörande effekt på försäljningen i Svensk Sporthandel

Senast ändrad:
Så du påstår att när du köpt ett par skidor i butik till dubbla priset mot "Tysken" så ingår gratis livstidsservice? Om nu inte sportconrad-människor har nån avgörande effekt på försäljningen i svenskt sporthandel så undrar jag lite varför vi ens håller den här diskussionen. Sen kom jag iof på att det var du själv som sa att skidbutikerna går under en efter en...

Har aldrig sagt att skidbutiker går under men har det tufft främst beroende på en dålig start på vintern.
Sportconrad rear men även svenska butiker rear.
Jämför du rea priser på årets modeller är det inte halva priser hos tysken.
Jämförde du priserna i höstas har skillnaden sjunkit mellan Tyskland och Sverige.
Känner inte till hur priserna ser ut i Tyskland till hösten men här hemma är tendensen något lägre priser.
Skidförsäljningen får allt mindre betydelse för svensk sporthandel .Skiduthyrningen däremot växer.
För övrgt gnäller jag inte på sportconrad,men har en person valt den butiken att handla i är det inte självklart att man ställer upp med service

Aja, det här har en tendens att bli väldigt utdraget men priserna hos tysken i höstas var helt sjuka. Rocker2 med bindning låg nånstans på max 5000, svårt att se en svensk butik som slår det.

"Har en person valt den butiken att handla i är det inte självklart att man ställer upp med service" Nae det är klart att butiker inte ska ställa upp med service. De ska självklart ta affärsmässigt betalt för att utföra sin service. Sen ifall butikerna väljer att inkludera viss service i skidköpet är helt ok. Däremot ville jag bara i början påpeka att det är lite konstigt att tjänsten "skidmontering" kan variera så kraftigt i pris mellan olika butiker. Så, nu är jag nöjd och tänkte inte fylla tråden mer.

jjosefsson sa:
Kalles bil i Örekelljunga är det huvuduppgiften att laga bilar.på en märkesverkstad skulle det aldrig fungera att komma med egna delar
Så, rättade till så det ser bättre ut.

Vet många verkstäder som tillåter att man har sina egna delar, stora som små. Doch ingen av märkesverkstäderna som tillåter det vad jag vet.

Senast ändrad:
Kan ju vara så att jag är rätt trögfattad men, vad menar du (jjosefsson) egentligen? Som jag har förstått de, så menar du att om man köpt en skida i Tyskland. Så kan man inte räkna med service när man går till en svensk butik, fast man betalar för det? Du säger att endel egenföretagare måste jobba 60h eller mer i veckan, men de är väl ändå upp till dom om vill ta på sig jobbet, eller hur?

Jag ska ge ett exempel, om jag importerar en Mercedes från Tyskland, bör inte jag kunna serva den på en Mercedes verkstad, i Sverige då? Eller måste jag skicka bilen till tyska butiken som sålde den när det är dags för service?

Om jag skulle gå in i en skidbutik och be om att få mina skidor, som är köpta från tysken, monterade. Och skulle dom i butiken säga nej, vi tar inte på oss det för att det kostar mer för oss en vad i kan ta betalt för, så skulle jag acceptera det. Faktiskt hänt mig några gånger, inte med skidor dock. Och då går man till en butik som kan ta på sig arbetet. Så enkelt är det.

Hoppas jag har kunna förklara mina funderingar med detta tjorviga inlägg, och javisst jag förstår din tanke, men inte vad försöker uppnå. Förklara gärna!

MVH

Tancoll sa:
jjosefsson sa:
Kalles bil i Örekelljunga är det huvuduppgiften att laga bilar.på en märkesverkstad skulle det aldrig fungera att komma med egna delar
Så, rättade till så det ser bättre ut.

Vet många verkstäder som tillåter att man har sina egna delar, stora som små. Doch ingen av märkesverkstäderna som tillåter det vad jag vet.
Vanligt att köpa en bildel från en skrotad bil, ett kombiinstrument t ex och sedan låta en märkesverkstad (Audi) montera.

Visst får du service hos Mercedes,Mercedesagenturen har avtal med Mercedes internationellt
En fristående sporthandlare i Sverige har inget som helst avtal med något skidföretag.
Försök att sälja eller byta in din Tysklandsköpta Mercedes privat eller till en Mercedeshandlare i Sverige så ska du få se på prisavdrag för att den är köpt i Tyskland.
För övrigt är det väl upp till alla hantverkare att ta de jobben de vill.

Sen har jag inte påstått att jag måste jobba 60 timmar i veckan, jag gör det för jag vill.
Så ser verkligheten ut för de flesta företagare

Senast ändrad:
Oj här hade det varit aktivitet. Alltid kul att det blir lite diskussion i ämnet, även om det driftat en del från topic.

Tänkte jag slänger in en uppdatering. Har varit iväg och åkt skidor varpå lite sent svar. Har pratat med SC som kan skicka nya plattor, så verkar inte vara några krusiduller där. Det var för övrigt Alpingaraget som utförde monteringen. Tänker svänga förbi där och dela med mig av vad jag tycker om deras montering. Får vi se vad dem svarar. Vettefan om jag vill att de pillar med grejorna något mer efter detta. Var ju just med anledning av att jag saknade verktyg och tidigare erfarenhet som jag tyckte att det kunde vara värt pengarna att låta "proffsen" göra detta. Synd bara att resultatet blev allt annat än proffsigt.

Lite funderingar om man skulle göra detta själv:
1. Vad göra om hålen visar sig vara grunda? Känns ju som svårt att vid detta laget göra dem djupare utan att skada gängorna och befintliga hål.

2. Räcker det med trälim? Instruktionsfilmer på internet verkar föreslå 2komponentsexpoy.

För övrig diskussion gällande internetbeställningar, montering och service kan jag inte förstå problematiken folk ser med att folk beställer från internet. Det är väl en fri marknad varpå marknaden köper det som marknaden finner mest prisvärt. Visar det sig att man har svårt att konkurrera med priser från man väl som lokal butik - som många innan mig redan påpekat - erbjuda annat. All form av protektionism är dålig, och den försäljare som försöker bestraffa kunden, skylla på kunden, för att denna väljer det som är bäst offer för kunden själv är ute på hal is. Vad gäller Alpingaraget har man då rikligt med personal och, vad verkar, ett ordentligt lager. Man hade även fullproppad med monteringsjobb, så så dåligt verkar det inte gå.

1. Fila av skruven lite. Du har ju redan gängorna. Så fel kan dom ju inte ha borrat :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp