J
jjosefsson
Guest
Bedömning - felmonterad Marker Duke?
Vilken butik borrar och monterar tyskköpta skidor för 150 kr
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och hur lång tid tar en normal montering? 10 min? Det betyder att du får in 6 monteringar på en timme. 6 monteringar x 150 kronor = 900 kr/timme. Det är ganska mycket ifall du jämför med andra hantverksyrken...jjosefsson sa:Enskild firma montering 150 kr. moms 25 % återstår 120 kr, skatt + arbetsgivaravgifter ca 50 % , återstår 60 kr
Aktiebolag montering 150 kr kr. moms 25 % återstår 120 kr, bolagsskatt 28 % återstår 94 kr, löneskatt 30-35 %
rest ca 60 kr
För 60 kr i fickan ska man ta mot skidorna, diskutera med kunden, hålla verktyg. lämna ut skidorna , ta betalt.
Fast hade han både köpt och monterat på sport-conrad så hade ju den reklamationen också gått smidigare.Hasse_Lindborg sa:Damn i Iphone och få i hop texten...
Nä men reklamation hade förmodligen gått fortare man kan gå in i butiken som i detta fallet och kunna reklamera på en gång är i alla fall min erfarenhet. Och om du köper en bindning på Skistore så gäller reklamation även i Stockholm eller var som helst i Sverige i vilken butik som som helst då det är samma ansvariga bakom Marker i Sverige. Däremot att börja reklamera från ett annat land är mycket pengar, jobb och kostar butiken en massa bara.
Ganska optimistiskt räknat. Och räknar man med att få ihop 6 monteringar/timme cirka 10 timmar/dag så kan man ju räkna med att där blir några felmonterade par. Det tar helt enkelt längre tid att montera ett par skidor än vad man tror. Det är inte bara att slänga på mallen och börja borra. Det är t.ex. inte alltid monteringsanvisningen som är tryckt på skidorna stämmer vilket gör att man brukar få kontrollmäta så att det stämmer. Och skulle det vara så att man råkar montera fel, vilket givetvis kan hända på grund av den mänskliga faktorn, så får man som butik stå för den kostnaden och jag tror inte att en person med lite vett i skallen skulle ta den risken för 150 kr/par.Pillard sa:Och hur lång tid tar en normal montering? 10 min? Det betyder att du får in 6 monteringar på en timme. 6 monteringar x 150 kronor = 900 kr/timme. Det är ganska mycket ifall du jämför med andra hantverksyrken...jjosefsson sa:Enskild firma montering 150 kr. moms 25 % återstår 120 kr, skatt + arbetsgivaravgifter ca 50 % , återstår 60 kr
Aktiebolag montering 150 kr kr. moms 25 % återstår 120 kr, bolagsskatt 28 % återstår 94 kr, löneskatt 30-35 %
rest ca 60 kr
För 60 kr i fickan ska man ta mot skidorna, diskutera med kunden, hålla verktyg. lämna ut skidorna , ta betalt.
Skulle en butik bara dra in 900 kr i timmen brutto gick den i konkurs efter en månad.Pillard sa:Och hur lång tid tar en normal montering? 10 min? Det betyder att du får in 6 monteringar på en timme. 6 monteringar x 150 kronor = 900 kr/timme. Det är ganska mycket ifall du jämför med andra hantverksyrken...jjosefsson sa:Enskild firma montering 150 kr. moms 25 % återstår 120 kr, skatt + arbetsgivaravgifter ca 50 % , återstår 60 kr
rest ca 60 kr
Men nu pratar vi inte om butiker utan om huruvida någon kan utföra monteringar för 150 spänn eller inte. Och även ifall vi säger att monteringar tog 20 min så snackar vi ändå 450 spänn i timmen. Det är ungefär i storleksordningen av vad en elektriker eller motsvarande kostar i timmen. När jag går nånstans för att få mina skidor monterade så har ju inte jag lust att betala för att de ska kunna hålla ett stort lager med skidor. Om jag däremot vill kunna testa skidor i närheten av butiken så får jag ju ta smällen och betala för att de ska kunna hålla ett testlager. Det anser jag är helt rimligt, men jag förstår inte varför verkstadskunden ska behöva betala för mitt nyttjande av det testlagret. 150 spänn är väldigt billigt, det kan jag hålla med om, men det går. Sen är det klart att butiker får ta hur mycket betalt de vill men jag som kund kommer ju inte gå till en som tar 300 för nåt som alla andra tar 150 för, om inte den so tar 300 är rejält mycket bättre. Min erfarenhet är snarare att den dyraste jag använt varit klart sämst...jjosefsson sa:Skulle en butik bara dra in 900 kr i timmen brutto gick den i konkurs efter en månad.Pillard sa:Och hur lång tid tar en normal montering? 10 min? Det betyder att du får in 6 monteringar på en timme. 6 monteringar x 150 kronor = 900 kr/timme. Det är ganska mycket ifall du jämför med andra hantverksyrken...jjosefsson sa:Enskild firma montering 150 kr. moms 25 % återstår 120 kr, skatt + arbetsgivaravgifter ca 50 % , återstår 60 kr
rest ca 60 kr
Butikshyra större stad 100 kvm 40000-50000 i månaden, revisor, förbrukningsmatrial, kassasystem,lagerkostnad,
invetariekostnad .m.m m.m
Finns väl få branscher som har det så tufft som sportbranschen just nu.
Varenda dag hör man leverantörer och butiker som har det tufft.
Sverige är en väldigt liten marknad ute i stora världen
Finns inte en chans att sälja med den marginalen sportconrad säljer med i en svensk butik med alla kringkostnader, dessutom med en högre moms än i Tyskland
Nu vill jag inte direkt debattera om sportbutiker har det svårt eller inte.jjosefsson sa:Skulle en butik bara dra in 900 kr i timmen brutto gick den i konkurs efter en månad.Pillard sa:Och hur lång tid tar en normal montering? 10 min? Det betyder att du får in 6 monteringar på en timme. 6 monteringar x 150 kronor = 900 kr/timme. Det är ganska mycket ifall du jämför med andra hantverksyrken...jjosefsson sa:Enskild firma montering 150 kr. moms 25 % återstår 120 kr, skatt + arbetsgivaravgifter ca 50 % , återstår 60 kr
rest ca 60 kr
Butikshyra större stad 100 kvm 40000-50000 i månaden, revisor, förbrukningsmatrial, kassasystem,lagerkostnad,
Finns inte en chans att sälja med den marginalen sportconrad säljer med i en svensk butik med alla kringkostnader, dessutom med en högre moms än i Tyskland
Nae, det är ju upp till varje enskild hantverkare att själv avgöra vilka uppdrag de vill ta. Det vi konstaterat här är dock att det finns många som gärna utför monteringsarbeten till bra priser, och skiter fullständigt i var man köpt varorna.jjosefsson sa:Har man valt Sportconrad som sin leverantör kan man inte självklart få service i svensk sportbutik med vare sig montering eller slipning, Sportconrad är trots allt en konkurrent
Skidförsäljning är trots allt en väldigt liten del i sportbutik.
Du kan inte köpa ett avgassystem på Biltema och be en Volvoverkstad montera.
En rörmokare monterar inte delar från Jula
En målare målar inte med färg från Rusta
En Mattläggare lägger inte in mattor från IKea
En frisör permanentar inte med färg köpt på internet
Helt fel skulle jag säga. Resonerar du på samma sätt när det är någon som har växt ur sina skidor och vill montera om bindningen ? "Näe det gör vi inte för du har inte köpt skidan här".jjosefsson sa:Har man valt Sportconrad som sin leverantör kan man inte självklart få service i svensk sportbutik med vare sig montering eller slipning, Sportconrad är trots allt en konkurrent
Nu är det ju inte direkt så att jag går försöker gå till Salomon-verkstaden och få ett par K2 skidor/bindningar monterade utan en bättre jämförelse hade ju varit att få ett avgassystem från Biltema monteras på Kalles bil i Örekelljunga så ska du se att det hade funkat fint.jjosefsson sa:Du kan inte köpa ett avgassystem på Biltema och be en Volvoverkstad montera.
Ähum ...jjosefsson sa:Har man valt Sportconrad som sin leverantör kan man inte självklart få service i svensk sportbutik med vare sig montering eller slipning, Sportconrad är trots allt en konkurrent
Du kan inte köpa ett avgassystem på Biltema och be en Volvoverkstad montera.
Pillard sa:Men nu pratar vi inte om butiker utan om huruvida någon kan utföra monteringar för 150 spänn eller inte. Och även ifall vi säger att monteringar tog 20 min så snackar vi ändå 450 spänn i timmen. Det är ungefär i storleksordningen av vad en elektriker eller motsvarande kostar i timmen. När jag går nånstans för att få mina skidor monterade så har ju inte jag lust att betala för att de ska kunna hålla ett stort lager med skidor. Om jag däremot vill kunna testa skidor i närheten av butiken så får jag ju ta smällen och betala för att de ska kunna hålla ett testlager. Det anser jag är helt rimligt, men jag förstår inte varför verkstadskunden ska behöva betala för mitt nyttjande av det testlagret. 150 spänn är väldigt billigt, det kan jag hålla med om, men det går. Sen är det klart att butiker får ta hur mycket betalt de vill men jag som kund kommer ju inte gå till en som tar 300 för nåt som alla andra tar 150 för, om inte den so tar 300 är rejält mycket bättre. Min erfarenhet är snarare att den dyraste jag använt varit klart sämst...jjosefsson sa:Skulle en butik bara dra in 900 kr i timmen brutto gick den i konkurs efter en månad.Pillard sa:Och hur lång tid tar en normal montering? 10 min? Det betyder att du får in 6 monteringar på en timme. 6 monteringar x 150 kronor = 900 kr/timme. Det är ganska mycket ifall du jämför med andra hantverksyrken...
edit: Och utifrån vad vi sett i den här tråden så verkar ju även 150 spänn vara ganska orimligt för många butiker med tanke på att de inte verkar vara allt för vassa på det de håller på med. (Det gäller alltså de butiker som stått för dessa monteringar. Det finns massa annat folk som vet vad de håller på med.)
Mina senaste två "externa" monteringar är gjorda på Idre fjäll (skiduthyrningsverkstan) och de tog 150 spänn senast. Dessutom kunde de montera direkt så jag hade skidorna klara att åka på direkt när vi bytt om och handlat liftkort, att jämföra med min senaste på hemmaplan som tog 3 månader eller nåt sånt (och kostade betydligt mer). Åre skidsport tog knappt 200 också vill jag minnas. Samma sak där, de löste två par skidor på en knapp timme. (I det fallet hade jag iof köpt nya pjäxor där också. Dock på rejäl rea och dessutom fått dem tryckta så svårt att motivera det låga priset med att de hade massa marginaler på försäljningen)tompelompe sa:Vilken butik går du till som tar 150 kr för att montera skidor?
Pillard sa:Men nu pratar vi inte om butiker utan om huruvida någon kan utföra monteringar för 150 spänn eller inte. Och även ifall vi säger att monteringar tog 20 min så snackar vi ändå 450 spänn i timmen. Det är ungefär i storleksordningen av vad en elektriker eller motsvarande kostar i timmen. När jag går nånstans för att få mina skidor monterade så har ju inte jag lust att betala för att de ska kunna hålla ett stort lager med skidor. Om jag däremot vill kunna testa skidor i närheten av butiken så får jag ju ta smällen och betala för att de ska kunna hålla ett testlager. Det anser jag är helt rimligt, men jag förstår inte varför verkstadskunden ska behöva betala för mitt nyttjande av det testlagret. 150 spänn är väldigt billigt, det kan jag hålla med om, men det går. Sen är det klart att butiker får ta hur mycket betalt de vill men jag som kund kommer ju inte gå till en som tar 300 för nåt som alla andra tar 150 för, om inte den so tar 300 är rejält mycket bättre. Min erfarenhet är snarare att den dyraste jag använt varit klart sämst...jjosefsson sa:Skulle en butik bara dra in 900 kr i timmen brutto gick den i konkurs efter en månad.
edit: Och utifrån vad vi sett i den här tråden så verkar ju även 150 spänn vara ganska orimligt för många butiker med tanke på att de inte verkar vara allt för vassa på det de håller på med. (Det gäller alltså de butiker som stått för dessa monteringar. Det finns massa annat folk som vet vad de håller på med.)
"Att montera Sportconradskidor är en otroligt liten del i sportaffärens verksamhet.Den kan man ha eller mista" Den inställningen till sina kunder och potentiella intäkter är nog den stora förklaringen till varför det går dåligt för många butiker. Adapt to survive...jjosefsson sa:Kalles bil i Örekelljunga är det huvuduppgiften att laga bilar.på en lite större verkstad skulle det aldrig fungera att komma med egna delar
Målarens yrke är att måla och måla hela dan. det är nog bara småskuttarna som inte kräver att tillhandahålla färgen.
Att montera Sportconradskidor är en otroligt liten del i sportaffärens verksamhet.Den kan man ha eller mista
Sportconrad kunden kommer in och provar en jacka eller ett par pjäxor, går sen hem och beställer från Blue Tomato
Kommer ett barn in med nyköpta pjäxor från en annan butik kan han väl gå dit och få ommonterat.
Köper han pjäxor är det gratis montering
fel!jjosefsson sa:Kalles bil i Örekelljunga är det huvuduppgiften att laga bilar.på en lite större verkstad skulle det aldrig fungera att komma med egna delar
Så, rättade till så det ser bättre ut.jjosefsson sa:Kalles bil i Örekelljunga är det huvuduppgiften att laga bilar.på en märkesverkstad skulle det aldrig fungera att komma med egna delar
Vanligt att köpa en bildel från en skrotad bil, ett kombiinstrument t ex och sedan låta en märkesverkstad (Audi) montera.Tancoll sa:Så, rättade till så det ser bättre ut.jjosefsson sa:Kalles bil i Örekelljunga är det huvuduppgiften att laga bilar.på en märkesverkstad skulle det aldrig fungera att komma med egna delar
Vet många verkstäder som tillåter att man har sina egna delar, stora som små. Doch ingen av märkesverkstäderna som tillåter det vad jag vet.