Bedömning - felmonterad Marker Duke?

altorean

Ny medlem

Hej,

Tänkte jag skulle utnyttja kunskapen här på Freeride för en bedömning av en montering av en Marker Duke. Beställde nyligen ett par Ross S7 tillsammans med ett par Marker Duke bindningar från SC. Då jag var lite osäker på monteringen från SC, läst ett par trådar att folk fått halvtaskiga monteringar, tog jag omonterat och valde att lämna in dem för montering här i Stockholm. Vid avhämtning efter montering gjorde jag en snabb översyn och kunde konstatera att det i mina ögon såg rakt och prydligt ut. Tog dem på en provtur i Hammarbybacken och skulle testa gåfunktionen varpå en av bottenplattorna till häldelen spricker. Ska tilläggas att jag läst att folk haft problem just med att det är svårt att flippa över till gåfunktion pga. av skit/snö i skenorna varpå jag försökte vara så försiktig som möjligt, hjälpte ju dock föga. Måttligt road åker jag hem och granskar monteringen och märker att hela plattan sitter upp ett par millimeter på skruvhålen. Jag är nu ingen expert på montering av bindningar och saknar helt erfarenhet av Marker Duke bindningar varpå jag tänkte att folk här kanske har bättre koll. Spontant måste jag dock säga att det ser konstigt ut att bindningarna inte ligger platt mot, ingen av mina andra skidbindningar har en glipa till skidan.

Har kontaktat SC med bilder då jag tycker att bindningen ska klara det i vilket fall. Men är det felmonterat vill jag naturligtvis även dela med mig av min irritation till berörda här i Stockholm också. Varpå man nu givetvis överväger att göra det själv. Gör ju inte saken bättre att man ska till fjällen över kommande två helger och inte kan ta med sig skidorna.

Så vad tycker ni, ser detta korrekt ut? Hoppas bilderna är tydliga nog.

Mvh,

Altorean.

Senast ändrad:
Du kan fixa det själv...väldigt enkelt.
1. Skruva ut skruvarna
2. Skär bort det överflödiga materialet vid hålen (detta skulle SC ha gjort!)
3. Släng i trälim.
4. Skruva i skruvarna igen (var försiktig dock)

Jag lägger till:
1,5. Kontrollera att hålen är tillräckligt djupa och inte innehåller borrester.

En vanlig orsak till att topsheeten släpper och reser sig är att hålen är aningen grunda. Då tvingar skruven topsheeten uppåt istället för att driva sig själv ner i skidan. Det kan också orsakas av att man har valt en för smal borr för skidan. Det allra vanligaste är dock att man inte har dragit tillräckligt hårt skulle jag vilja säga.

MnO sa:
Jag lägger till:
1,5. Kontrollera att hålen är tillräckligt djupa och inte innehåller borrester.

En vanlig orsak till att topsheeten släpper och reser sig är att hålen är aningen grunda. Då tvingar skruven topsheeten uppåt istället för att driva sig själv ner i skidan. Det kan också orsakas av att man har valt en för smal borr för skidan. Det allra vanligaste är dock att man inte har dragit tillräckligt hårt skulle jag vilja säga.
x2!
De stora skidbutikerna monterar allt som oftast väldigt fort när det är dussinmontering och min empiri säger även att de aldrig orkar byta borr. Ofta är det en smalare, kortare borr som gör fina tajta hål för sämre kärnor än 4,1x9 som ofta rekommenderas till "bättre" kärnor. Borrester gör även det skillnad som MnO påpekat.

Det är en lurig reklamation för övrigt. Sport Conrad kan med full rätt hävda att skadan på bindningen beror på monteringen (vilket med största säkerhet stämmer). Marker likaså om du har otur (inte riktigt lika troligt). Det som återstår då är alltså någon form av ansvar av den butik som utförde monteringen, vilket förmodligen är något av det svåraste som finns att få igenom. Är det något som svenska butiker inte gillar så är det att montera tyskimporterade skidor... För mig framstår det dock i det här fallet som att det är butiken som har monterat som bär ansvaret för det hela trots detta.

Jag har för övrigt fortfarande samma snitt när det gäller montering i butik. Genom alla år har jag aldrig någonsin varit med om att det har blivit 100% rätt. Det var ett tag sen som jag lät en butik borra ett par skidor, men med mina nuvarande par så gjorde jag det ändå, eftersom jag inte hade rätt verktyg med mig. Och såklart blev det som vanligt... snett. Så min statistik är numera 47 gånger fel och 0 gånger rätt för diverse blandade skidbutiker runt om i världen :)

Tänker du montera hos S-C nästa gång då? Känns ju lite enklare att bara ha ett ställe att reklamera till så dom inte kan skylla på varandra :P

Det värsta jag varit med om i monteringsväg är när en känd butik skulle montera telisbindningar på mina gamla slalomlagg. Killen som skulle montera på mina befintliga plattor, började med att förstöra plattorna, som han slängde i sopkorgen. Sen monterade han bindningarna enligt längdåknings principen att väga in skidan på fingret för att hitta mittpunkten på skidan. Sen monterar han bindningen med fel skruv och utan lim ca 1dm för långt bak på skidan....

Gissa om jag var nöjd.

PNyberg sa:
1. Skruva ut skruvarna
3. Släng i trälim.
Hur skulle SC kunnat skära bort överflödigt material vid hålen när de inte borrades förrän hemma i Sverige? ;)

Pillard sa:
PNyberg sa:
1. Skruva ut skruvarna
3. Släng i trälim.
Hur skulle SC kunnat skära bort överflödigt material vid hålen när de inte borrades förrän hemma i Sverige? ;)
Haha... Ja jag såg det nu. Var lite snabb på skrivandet ska sägas. :P (ibland sågar man innan man har tänkt klart :P )

Håller för övrigt med tidigare talare om att anledningen att bindningarna sticker upp lite är ofta pga folk inte drar åt skruvarna tillräckligt hårt.

MnO sa:
Jag har för övrigt fortfarande samma snitt när det gäller montering i butik. Genom alla år har jag aldrig någonsin varit med om att det har blivit 100% rätt. Det var ett tag sen som jag lät en butik borra ett par skidor, men med mina nuvarande par så gjorde jag det ändå, eftersom jag inte hade rätt verktyg med mig. Och såklart blev det som vanligt... snett. Så min statistik är numera 47 gånger fel och 0 gånger rätt för diverse blandade skidbutiker runt om i världen :)
Det här är intressant. Undrar om jag bara inte är lika petig eller bara har haft tur. Hittills har jag aldrig råkat ut för några fel. Nu har ju jag något mer modest antal monteringar bakom mig. Mina 7 monteringar har hittills inte varit några fel (som jag märkt av...) Nu när alla prylexperterna är samlade så snor jag tråden en sekund. Hur många ggr skulle ni våga återanvända samma hål i en skida, utan att använda inserts?

Pillars: En gång vågar jag chansa och återanvända för det ser jag som ett "gratisförsök", sen kan man ju iofs se varje gång som just bara ett försök ifall man ändå var beredd att borra nytt...

JL76 sa:
Pillars: En gång vågar jag chansa och återanvända för det ser jag som ett "gratisförsök", sen kan man ju iofs se varje gång som just bara ett försök ifall man ändå var beredd att borra nytt...
Skulle du fylla på med trälim i hålet innan du skruvar i det gamla hålet med?

Pillard sa:
JL76 sa:
Gjorde så på mina gamla EHP193. Skruvade loss bindningen för att flytta den till en annan skida. Pudret kom tidigare än vad jag trodde. Slängde i trälim och skruvade tillbaka bindningen (marker duke) och hade inga problem med det alls.

PNyberg sa:
Pillard sa:
JL76 sa:
Gjorde så på mina gamla EHP193. Skruvade loss bindningen för att flytta den till en annan skida. Pudret kom tidigare än vad jag trodde. Slängde i trälim och skruvade tillbaka bindningen (marker duke) och hade inga problem med det alls.
Ok bra. Jag har nämligen numera två par skidor men bara ett par bindningar. Bägge skidorna är dock borrade för samma. Bra att veta att det rimligtvis går att gå tillbaka ifall jag av nån anledning inte skulle trivas med bibbysarna på hårt underlag...

Ja jag hade använt lim men det finns trälim och trälim, hade ångest vilket lim jag skulle använda sist. Vet inte om det var rätt beslut mer än att det hållit hittills. Använde liquisole som är pu-lim som är väldigt elastiskt då min egen teori var att den typen torde täta bäst mot fukt. Vanligt vitt casco trälim finns ju iaf fyra varianter, "inomhusbruk" lär väl funka sådär...

Senast ändrad:
MnO sa:
Så min statistik är numera 47 gånger fel och 0 gånger rätt för diverse blandade skidbutiker runt om i världen :)
Man tycker ju att en normalintelligent person borde ha lärt sig att det inte fungerar efter att det blir fel 45 gånger i rad. Vad var det nu Einstein sa om att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat? :P

Om du hade tänk att skruva bort för att sedan göra om allt ( så som PNyberg sa) så använd inte trälim när du limmar utan kör med PL400. Skillnaden på trälim och PL400 är som dag och natt! :)

imperiet sa:
Om du hade tänk att skruva bort för att sedan göra om allt ( så som PNyberg sa) så använd inte trälim när du limmar utan kör med PL400. Skillnaden på trälim och PL400 är som dag och natt! :)
Tyvärr har jag inte en aning om vad PL400 är? ;) Var hittar man det och kommer man nånsin få loss dem sen?

Pillard sa:
imperiet sa:
Tyvärr har jag inte en aning om vad PL400 är? ;) Var hittar man det och kommer man nånsin få loss dem sen?
PL400 är ett lim helt enkelt. Finns på i princip alla byggvaruhus och liknande gubbdagis, tex JULA.
Att lossa bindningen sen går nog, men det blir svårt och det är inte säkert att du kan återanvända vare sig hålen eller skruvarna.

PNyberg sa:
1. Skruva ut skruvarna
3. Släng i trälim.
fan också! fick hem mina bent chetler med dukes idag, monterade av SPORT CONRAD och det ser likadant ut, ser ut som det ligger tunna brickor runt skruvhålen :(

Vad ska man göra? Antar att det bara är att följa ovanstående råd?

Skruvade loss skruven som kändes minst viktig (längst bak i tådelen) och tog några halvdassiga mobilfoton på eländet, bara att skruva loss resten också antar jag.

Det där ser ju ut att vara nåt skit som sticker upp från skidan snarare än något som petar ner från bindningen, hur gick det till? :S

Skicka tillbaka och låt dem göra om det.Tror att de använt för liten borr, då kan ovansidan resa sig runt borrhålet.
Du blir väl utan skidor i ca två veckor men det kan det vara värt att få det omgjort.
Alltid en chansning att köpa på internet.
Inte säkert att en svensk butik vill ta tag i problemet.
Ta bort överskjutande material runt hålet är inte heller bra , en försvagning runt hålet på ovansidan kan ha skett .
Skickar du tillbaka dem och får det åtgärdat kan de inte skylla på någon annan part om det blir fel i framtiden.
Har monterat säkert 1000 bindningar genom åren och aldrig haft en reklamation.
Möjligt att det har gått snett någon gång men ingen har hört av sig.

Motto (gör rätt från början)

jjosefsson sa:
Skicka tillbaka och låt dem göra om det.Tror att de använt för liten borr, då kan ovansidan resa sig runt borrhålet.
Du blir väl utan skidor i ca två veckor men det kan det vara värt att få det omgjort.
Ta bort överskjutande material runt hålet är inte heller bra , en försvagning runt hålet på ovansidan kan ha skett .
Skickar du tillbaka dem och får det åtgärdat kan de inte skylla på någon annan part om det blir fel i framtiden.

Hade gärna gjort det, om det inte vore så att jag ska iväg och åka nu på fredag... så enda alternativet är att fixa det själv tyvärr.

Storleken på borr beror ju på skruven till bindningen...
Ex look p18 duger utmärkt med 3,7mm,

3,6 och 4,1 mm är vanligast i min värld.
Metallskikt borrar jag med 4,1

Hoppas att du kan släppa det och inte åker omkring och tänker på att de är felmonterade

Senast ändrad:
Ytterligare ett alternativ är ju att borra ur hela hålet och sätta in inserts istället. Då vet du ju att insertsen fäster i "frisk" skida.

Tar du dig till Gävle skulle jag kunna hjälpa dig med det om det känns aktuellt.

Hmm göteborg, då blev det jobbigare.

Senast ändrad:
Ser inget behov av inserts, inte på grund av den felaktiga monteringen. Hållfastheten sitter inte i ytbeläggningen utan i kärnan och är inte den frisk så är det fel från fabrik. För visst hade du bara gjort några åk på dem innan det gick sönder?

Tompan14 sa:
Ser inget behov av inserts, inte på grund av den felaktiga monteringen. Hållfastheten sitter inte i ytbeläggningen utan i kärnan och är inte den frisk så är det fel från fabrik. För visst hade du bara gjort några åk på dem innan det gick sönder?
Om det ärt titanium, tintanal, magnesium eller liknande i toppskiktet och balsaträ i kärnan, var tror du hållfastheten sitter

p0w sa:
jjosefsson sa:

Hade gärna gjort det, om det inte vore så att jag ska iväg och åka nu på fredag... så enda alternativet är att fixa det själv tyvärr.
Skrev du SPORTCONRAD.mmmmmchadebdu köpten i Sverigensånhade detnju varit klart på 10 min typ....

Hasse_Lindborg sa:
Skrev du SPORTCONRAD.mmmmmchadebdu köpten i Sverigensånhade detnju varit klart på 10 min typ....
Jepp det är ju en risk man tar när man beställer på nätet... dock var det så stor prisskillnad så jag skulle i princip kunna beställa ett par nya, montera om och ändå hamna på samma pris som att köpa ett par med dukes i sverige... sjukt att det kan skilja så mycket.

Hasse_Lindborg sa:
Och precis samma problem skulle han haft om han köpt dem på Alpingaraget eller liknande och bott i GBG. Eller varit i Åre och köpt på alpingaraget, bott i Stockholm och köpt skidorna i Åre.

Var vill du komma ? Att man bara kan köpa skidor precis där man ska åka ? Nu har inte alla det så lyxigt att det finns en BRA skidbutik runt hörnet där man faktiskt kan få hjälp/tips/råd osv.

Intersport/stadium där jag bor brukar ju sällan vara ett alternativ när jag ska göra något med mina skidor. Möjligen för en planslipning men allt annat har jag insett att jag får göra själv för att få det gjort på rätt sätt. Sorgligt men sant.

Piglet55 sa:
Och precis samma problem skulle han haft om han köpt dem på Alpingaraget eller liknande och bott i GBG. Eller varit i Åre och köpt på alpingaraget, bott i Stockholm och köpt skidorna i Åre.

Var vill du komma ? Att man bara kan köpa skidor precis där man ska åka ? Nu har inte alla det så lyxigt att det finns en BRA skidbutik runt hörnet där man faktiskt kan få hjälp/tips/råd osv.

Intersport/stadium där jag bor brukar ju sällan vara ett alternativ när jag ska göra något med mina skidor. Möjligen för en planslipning men allt annat har jag insett att jag får göra själv för att få det gjort på rätt sätt. Sorgligt men sant.
Du har nog missat det här helt! Om du köper skidorna i Sverige så bistår Hasse själv med personlig service! Det är världens grej, spelar ingen roll märke, butik eller något, så länge skidorna är köpta i Sverige kommer Hasse själv och fixar dem direkt :)

Men, tänker du då, om Hasse råkar vara i Revelstoke och jag har min skidor i Säffle? Du skulle bara se Hasse springa! Inte bara kommer han till dig på under dessa 10 minuter, han hinner fixa skidorna också! Dessutom gör han sjukt gott kaffe som bjuds på och om du har tur får du en Toblerone också. Det är verkligen skidservice det, men bara om du kör köpt skidorna i sverige. Annars tar han Tobleronen själv och springer inte en meter.

Damn i Iphone och få i hop texten...

Nä men reklamation hade förmodligen gått fortare man kan gå in i butiken som i detta fallet och kunna reklamera på en gång är i alla fall min erfarenhet. Och om du köper en bindning på Skistore så gäller reklamation även i Stockholm eller var som helst i Sverige i vilken butik som som helst då det är samma ansvariga bakom Marker i Sverige. Däremot att börja reklamera från ett annat land är mycket pengar, jobb och kostar butiken en massa bara.

Vattendroppe:Finns något som heter garanti. Och det gäller i det landet produkten är köpt i i detta fallet.

josh: Om det hade varit så väl.....

Senast ändrad:
Vad vi har sett / kommit fram till är väl att det är ett felmontage? Inte att det är fel på själva bindningen.

Skulle ju vara lite skoj att försöka reklamera en felmontering hos Marker och få dem att lösa det snabbt och smidigt innan fredagen.

Visst finns det fördelar med att köpa saker och ting i butik i Sverige. Dock så börjar det nästan bli löjligt när man anser att en montering för 150-200 ska vara skäl att betala några tusen mer för samma skida/bindning.

Sist jag kollade på en hel utrustning (visste exakt vad jag ville ha) så skilde det 4500 mellan att handla de sakerna i Sverige och Tyskland. Dock tog det 3 dagar längre att få grejerna från Tyskland.

Tillbaka
Topp