Begagnad bräda+ nya boots

Nisset

Ny medlem
Hejsan!

Ny på forumet, hittat mycket nyttigt men nu dags för frågor. :)

Har gått igenom blocket.se efter begagnande snowboards och hittat en "ny" oanvänd bräda till bra pris
inklusive bindningar som jag fastnat för.
Det är en Nitro Voltage 163w, finns lite info på nätet så frågar här vad det e för bräda.

Jag själv är 186cm lång ca:105-110kg, 44-45 i skostorlek.
Gör comeback efter många års frånvaro från pisten = nybörjare igen. :)
Körde endast med hyrda saker tidigare.

Blir nog mest att åka i pist och senare när jag lärt mig lite mer blir det nog
offpist, tolka bakom snöskoter kan nog också förekomma då det är mitt största
fritidsintresse just nu. Vill tillbaks till backen.

Till bootsen kommer det ett annat bekymmer. Min vänsterfot är 5-8mm längre än högra.
Åkte på hyrda boots förra helgen med 44:or och högra satt som gjutet medans vänstra skrek av smärta första 30-45min.
Extrasula i högerskon för att balansera skillnaden som gäller eller finns det andra sätt?

Vad gäller brädan så låter det som om den kommer bli utmärkt för dig, kul att du är på G igen.
Till bootsen så ska du ju självklart prova många olika. Mitt tips är att leta efter boots som har neopren i tårna och alltså inte är gjutna hela vägen. Det gör att själva tådelen blir mer flexibel och man kan därför ha tightare boots utan att döda tårna.
Jag tror att om du hittar ett par sådana boots som sitter bra på dina fötter så kommer det ordna sig. Annars kan det kanske vara ett alternativ att göra så som du nämner med extrasula men jag tycker det ska vara ett andrahandsalternativ.
Jag själv kör på Vans-boots som har neomprentå och jag är supernöjd. Har aldrig haft problem med ont i tårna trots tight passform och breda fötte :)

Lycka till med letandet och hoppas att du hittar rätt.

Tack för svaret. Speciellt gällande skorna, ska ta en genomkörare på de butiker som jag har på hemorten.
De borde ha inne några exemplar att testa, inte så mycket i hyllorna då det e försäsong än så länge.

Sitter den bra så tycker jag att du ska slå till.
Just nu har ju tillexempel Hollywood.se riktigt bra priser på alla snowboardprylar, men har du inte möjlighet att testa så kanske inte det är någon idé. Det absolut viktigaste är att bootsen sitter bra på foten och att du trivs med dem.

Annars finns det både Nike-boots och Nitro-boots på Hollywood.se som har neopren i tån på innerskon som jag beskrev tidigare. Du kan ju alltid ta dig en titt.

Jo fina reor, men vill som testa skon innan det blir köp. Tyckte hälen satt riktigt bra i skon jag testade. Ont om online butiker som har den bara.:-(
Ska kika på märkena du föreslog, bra skor för halva pengen.

Måste ner till Luleå om jag ska pröva dem, bara 2,5tim dit. :-\

Hur är Burton ION i storlek jämfört med Nike Zoom Kaiju?
Min högra fot är ~27,7cm och vänstra ~28,3cm.
Beställde ett par Nike Kaiju i storlek 10.5 = 28,5cm, och det tar i tårna även för den högra foten så fort jag sätter i foten. Även om den vänstra är lite längre så är det i den högra det gör ondast då skon trycker på något konstigt ställe i hålfoten/stortån. (Smalt för tårna kanske) Hade hoppats att det skulle bli lite mittemellan med storleken. Kanske är som resten av Nike´s skor lite små i storleken?

Funderar på att ta en testdag i backen med skorna om de går till sig, gått här hemma med dem i någon timme/suttit bakom datorn.

Finns såklart inte kvar några strl11/29cm i butikerna med rea så då funderar jag på Burtons ION. Är de i samma storlek eller är Burton större så det kommer att räcka med en 10,5 från dem?

Finns inte i butik på hemmaplan så endast webben med retur om misslyckat köp.

Okej. Vet inte om trycket mot tårna är nog för att ge blånagel, gjorde inte ont efter ca 1tim inomhus och sedan en liten joggingrunda till brevlådan, bara "tryck" värk. Kanske för att hålfotsstödet är anpassat för en lite längre fot och pressar mer på stortån.
Skall ta en sväng i backen innan jag bestämmer mig. Fick bootsen i onsdags så är ju 11 dagar kvar på det öppna köpet.

Tillbaka
Topp