begreppet freeride?

Claar

Ny medlem
begreppet freeride?
God kväll Freeride.se

Jag har fått i uppdrag i skolan (svenska skidlärarlinjen) att skriva en artikel om ämnet "vad är freeride?" Under detta ämne skulle det ingå följande: Slopestyle, big air, Big Mountain, jibbing och BC jibbing. Men det första jag frågade mig, ingår ens allt detta under ordet/begreppet Freeride? kallar sig jibbers för freeriders? och vad är i så fall Freeskiing? är det samma sak?

Är lite intresserad om vad ni tycker.

väldigt tacksam för svar.

Jonte.

begreppet freeride?
från börjar var väl allt nyskapande inom skidåkning freeride, sen blev de mer åt freestyle när folk började hoppa och göra flips och tillsist övergick freestylarna till jibbers!

freeride åkare finns ju självklart kvar, men de är domdär skäggiga säsongarna nere i alperna som har över 100 skiddagar nysnö om året!

så tror jag det är.. haha
men riktigt svår fråga, har funderat på samma sak själv, men blev inte mycke klokare

begreppet freeride?
Glöm inte de stackars frirajdarna inom cykelsporten!

Jeffa

Fast riktigt vad begreppet betyder vet jag inte så det är ju bra att någon reder ut det!

begreppet freeride?
freeride är väl ett samlings bergrep för alternativa typer av skidåkning. dvs det som av viker från "vanlig" skidåknign med portar och fart dräkt!?
Ingen fakta, en tanke bara!

begreppet freeride?
jag tycker aron har rätt. Allt som inte är piståkning är freeride. Se på oss här på <trumpetfanfar> Freeride. Vi pysslar med allt möjligt, några kör bara puder, några kör bara park, några ägnar sig mest åt handrails i ngn svensk förort, och några kör allt. Allt är friåkning, att åka fritt efter eget huvud, inte bara ta pisten ner och liften upp.

begreppet freeride?
Slopestyle: Nej
Big Air: Nej
Big Mountain: Ja
Jibbing: Nej
BC Jib: Ja
Rails i förort: Ja (med reservation, det är freestyle definitivt men också fritt dvs utanför pist och system till skillnad från park som är lika mkt fritt som piståkning)

Freeride är inte ett det enda samlingsbegreppet, freeestyle fanns ju också annars är väl hotdogs eller nåt liknande det ursprungliga begreppet. Jibbing är freestyle och man kan såklart vara jibber och freerider på samma gång men det är inte samma sak.

Alltså är det här forumet "feldöpt", det borde heta typ free-ride/style.nu.

begreppet freeride?
Jag tycker begreppet freeskiing klingar mer åt jibbhållet, dvs inkluderar slopestyle, big air, jibbing, bc jibb, urban osv. Har nog att göra med att det används i till exempel US Freeskiing Open och i andra liknande tävlingar.

Begreppet Freeride tycker jag däremot klingar mer Big Mountain, eller bara off-pist åkning över huvud taget.

Tycker inte Freeride låter jibb alls. Dock känns det som Freeskiing kan inkludera även Big Moutain. Slutsatsen från min sida är att Freeride känns som ett lite föråldrat begrepp, Freeskiing är mer passande/aktuellt.

begreppet freeride?
Freeride är precis som aron och carled och Jekub. Freeride är alla former av "utförsåkning" som inte handlar om att ta de vanliga snängarna i pisten. Utan köra fritt (free på engelska)

begreppet freeride?
aronjansson sa:
freeride är väl ett samlings bergrep för alternativa typer av skidåkning. dvs det som av viker från "vanlig" skidåknign med portar och fart dräkt!?
Ingen fakta, en tanke bara!
Tycker också att den mesta form av jibbing.. med coola näsdukar, uppbyggda hopp, rails och parker osv också "viker av" från vanlig skidåkning.
Om vi nu skall skilja bort vad som inte är freeride.
Om jag inte minns fel så var det just all form av offpiståkning som folk tidigare började kalla för Freeride. Nu borde också där självklart BC-jibbing också ingå.

/Math

begreppet freeride?
jag skulle säga att freeride är enbart offpist. Tycker även att BC Jibbing kan ingå i freeride begreppet.

Det finns nog många olika åsikter om detta, många tycker och säger att Jon m.fl är freeride åkare. Min åsikt är att dessa snubbar är freestyle åkarna.
Tror ändå i grund och botten att freeride är riktigt lössnö i alla dess former. Vandra upp, Betala dyra pengar för helikopter. Vad som hellst för att få åka i lite orört puder.

Tillbaka
Topp