Behålla båda?

Vilka skidor ska jag behålla?

• Antal röster
    5

Herrmelinryd

Aktiv medlem
Behålla båda?
Jag sitter i situationen att jag har köpt två par skidor men inte vet om jag ska behålla båda.

Ett par Völkl Deacon 80 (helt nya) och ett par Kästle MX83 (bättre begagnade)
Jag har inte åkt på någon av dem än men gissar att MX83 passar mig bättre då de liknar en klassisk pistskida med camber och metall (är avdankad tävlingsåkare och skidlärare). Vill kunna stå på ordentligt men också kunna köra lugnare med familjen. Har tidigare kört på ett par gamla Fischer RC4 Worldcup RC.

Är det värt att sälja Deacon 80 redan nu eller ska jag testa dom först? Tappar skidor mycket andrahandsvärde efter att man åker några åk?
Är skidorna så pass olika att man ska behålla båda? Alternativet är att skaffa en mer offpistbetonad skida istället för Deacon. Vad tycker ni?

Behålla båda?
Tycker du ska testa dina Deacon80. Det är det värt. Sen vet du. Kombinationen av metall och styv glasfiber ger dem en särskild spänst. Och ”3D-radien” är också ett plus - tycker jag. Som äger D80 men ej åkt på MX83.

Tror inte att en dag eller två i backen bör minska värdet jättemycket. De är svåra att hitta på rea.

Oavsett vilka du behåller (inte båda) så behöver du komplettera med ett bredare par! :-)

Behålla båda?
Är det värt att sälja Deacon 80 redan nu eller ska jag testa dom först? Tappar skidor mycket andrahandsvärde efter att man åker några åk?

De förlorade i värde i samma ögonblick som du köpte dem. Finns ingen som kommer att tro på dig när du försöker säga att du inte har kört en endaste dag på dem så vida de inte är omonterade.

Behålla båda?
De förlorade i värde i samma ögonblick som du köpte dem. Finns ingen som kommer att tro på dig när du försöker säga att du inte har kört en endaste dag på dem så vida de inte är omonterade.

D80 har dessutom fabriksmonterade bindningar som passar alla pjäxor. Instämmer.

Behålla båda?
Uppdaterar lite efter att jag testat båda ett par dagar.

Två fantastiskt bra skidor, fast på olika sätt.

Deacon 80 känns lättsvängd, livlig och kul! Mycket respons ut ur sväng, lite som en slalomskida fast mycket mer förlåtande. Har en hastighetsbegränsning, men den är hög. Förvånansvärt bra isgrepp för en mjukare skida, men å andra sidan var kanterna ruggigt vassa från fabrik. Kan inte säga att jag märkt av de tre olika radierna, men det är nog en vanesak. Kul att köra utan titanal i skidan, tror ärligt talat att jag skulle tycka den metallförsedda Deacon 84 förtar mycket av vad som gör Deacon 80 bra.

MX83 är hur lugna och stabila som helst, man kan lita på den i alla lägen.
Ena svängen på is och andra över en snöhög? Den går som tåget över båda utan att det märks och beter sig hela tiden på samma sätt. Ingen hastighetsbegränsning, men vill ha mer fart för att trivas. Kräver bättre teknik och mer av benen än Deacon men känns mer allsidig. Dom fick mig också att inse att mina gamla pjäxor kanske inte hänger med längre och att jag behöver göra mer benböj.

På det stora hela så har jag svårt att känna att jag vill göra mig av med något av paren. Dom är så pass olika även om de har lite samma användningsområden (främst pist). Om jag behövde välja tar jag MX83, mest för att de känns en smula mer allsidiga och stämmer mer överens med vad jag kört tidigare.

Deacon 80 skulle jag ta med till en mindre svensk skidort, MX83 tar jag med till alperna.

Behålla båda?
Så det slutade med två one-ski quivers. Jag har faktiskt funderat på det också, men inte hunnit engagera mig i det än. Kul att du blev nöjd med båda. Vassa kanter gör mer än man först tror.

Behålla båda?
Så det slutade med två one-ski quivers. Jag har faktiskt funderat på det också, men inte hunnit engagera mig i det än. Kul att du blev nöjd med båda. Vassa kanter gör mer än man först tror.
Så kan man se det, eller så är det ett two-ski quiver där skidvalet inte beror på snöförhållanden eller användningsområde utan på sinnesstämnning.

Tillbaka
Topp