Behov av att ändra stanceangle, analysera?

sCaz

Ny medlem
Hej, jag välkomnar mig själv till forumet!

Är ny på bräda, började åka sent i år på hyrbräda/skor och köpte i förra veckan en egen bräda. Jag kan för mitt liv inte förstå varför jag inte började med det här för 10 år sedan!? Jag köpte en Ride Analog 147 med Burton Freestyle Large bindningar. Har lite för stora boots för både mig och brädan egentligen (size 11) har jag kommit fram till men det får fungera i år. Kliver ner på 10/10.5 nya nästa år.

Nu till saken, jag funderar på om det är en vana eller om man ska börja mecka med bindingarnas vinklar. När jag kommer åkandes med ordentlig fart så känns det mycket lättare/naturligare att svänga vänster (åker regular). Samma sak när jag småhoppar lite både med måttlig fart och långsamt.

Är det någon självklar sak för att vinklarna inte är naturliga för mig eller är det bara för att jag är ny på snowboard? Jag har inga generella problem att svänga åt något håll. Jag är för övrigt en tungviktare som förmodligen borde köpt en betydligt styvare och längre bräda. 172 lång, 100 kg.

Har provat +15/0, +18/+3 på hyrbrädor och kör nu +21/0. Jag tänkte inför helgen flytta isär bindingarna ett hål i plattan samt testa +18/0. Har mittmonterad stance.

Är det som sagt något man kan lära sig av att jag lättare drivs åt vänster snarare än lika åt båda håll. Inställningar eller är det bara en vana?

Mvh
Peter

Senast ändrad:
För mig tog det X antal åkdagar att ens lära mig svänga höger. X i det här fallet är någonstans mellan 10-20, uppdelat på kanske tre år... Berodde mest på att jag var riktigt feg och inte tog i dock. Poängen är hursomhelst att det kommer mycket naturligare för mig att svänga vänster. Jag kör också regular. Dock så tycker jag att man får finare skär när man svänger höger, medan jag oftast kanske svänger lite för mycket åt vänster.

Den där brädan lär ju vara duktigt svåråkt om du väger 100kg!

Det är alltid ett håll som känns mer naturligt att svänga åt, det är bara att öva och öva som gäller.

Ta med dig ett eget litet verktyg i fickan när du åker så kan du laborera med stance så mycket du vill. Det tar ett tag att hitta rätt. Var försiktig med duck, det kan vara ganska elakt mot knä-, höft- och fotleder.

Jag har ett bekymmer här i livet och det är att jag skrattar när jag gör illa mig :-) Första åkdagen var i 30cm puder också så rädslan och obryddheten i att det går fort på bräda kanske gav mig en boost i att lära mig svänga och "köra på" rätt fort. Åkte även skateboard i ramp hela uppväxten innan jag lade sport på hyllan, fick körkort och kontorsjobb :P Som du säger maxter så känns det som det är mer sväng och mindre broms i högersvängar när jag åker regular.

Och ja Snowgod, brädan känns mer svåråkt än hyrbrädorna, en riktig "jaha?" känsla när jag ramlade efter 10 meter och verkligen fick känna mig för nedför resten av backen i ett par åk. Kändes som den var trögare att kantställa och mjukare rakt igenom. Kanske en kombination av nya dämpade bindningar, vassare stålkant och smalare bräda? Gick iallafall rätt fint på slutet av dagen så nu får vi se hur det går i Bydalen till helgen.

Får prova mig fram helt enkelt, kanske bara är en vana, nästa säsong väger jag förmodligen lite mindre så vi får se om det blir samma bräda eller om det blir en ny och mer anpassad för min vikt. Än så länge har jag roligt iallafall :-)

Mvh
Peter

Senast ändrad:
Twelvee sa:
duuuude! give me wide stance and duck stance! :) -15/15 ska det va ;) (om jag minns rätt haha)
det där är ju cowstance! :o +15/-15 har du ju ;)

sen om han inte ska köra switch är det ju inte så nödvändigt med duck..

Kör med positiva vinklar på båda bindningarna (om du inte nödvändigtvis vill åka mycket baklänges). Mycket lättare att svänga och åka rakt fram plus att du åker mycket snyggare.
Sen borde du kanske ha en lite större bräda...

Så som jag ser det så har du helt fel bräda. Jag tror dock inte att det är din stance det är fel på, även om jag tycker att man ska köra duck om man har monterat i mitten. Jag tror helt enkelt att du har en dålig vana att styra din bräda med bakfoten istället för med framfoten. Försök när du ska gå från tåkant till häl kant att pressa hälen på vänsterfoten ner mot snön samtidigt som du drar upp hälen på högerfoten från snön. detta kommer göra att du glider med brädan ner i fallinjen. För att komma ner i fallinjen från hälkant gör du en liknade manöver med skilnaden att du trycker tårna på vänsterfot ner mot snön och drar upp dem från snön på höger foten. Väl i fallinjen kan du börja vrida din framfot i önskad åkrikiting. med mer fart så behöver du inte vänta tills du siktat ner i fallinjen för att byta kant utan kan då göra det lite tidigare. hoppas man kan tyda det jag skrivit. Ut och shredda!

combatspenat sa:
Så som jag ser det så har du helt fel bräda. Jag tror dock inte att det är din stance det är fel på, även om jag tycker att man ska köra duck om man har monterat i mitten. Jag tror helt enkelt att du har en dålig vana att styra din bräda med bakfoten istället för med framfoten. Försök när du ska gå från tåkant till häl kant att pressa hälen på vänsterfoten ner mot snön samtidigt som du drar upp hälen på högerfoten från snön. detta kommer göra att du glider med brädan ner i fallinjen. För att komma ner i fallinjen från hälkant gör du en liknade manöver med skilnaden att du trycker tårna på vänsterfot ner mot snön och drar upp dem från snön på höger foten. Väl i fallinjen kan du börja vrida din framfot i önskad åkrikiting. med mer fart så behöver du inte vänta tills du siktat ner i fallinjen för att byta kant utan kan då göra det lite tidigare. hoppas man kan tyda det jag skrivit. Ut och shredda!
Det är tyvärr inte vinter-rea på alla brädor, dåligt utbud och det var väl mer eller mindre ett impulsköp. Får duga för resten av i år så får vi se vad som är lämpligt nästa år i förhållande till vad jag väger och så, 15kg ner sedan i somras och med tanke på sommarens planerade aktiviteter så är det inte omöjligt det är 25 till innan snön landar och då kanske brädan är mer rätt? Jag förstår precis vad du menar med texten och jo, jag styr nog lite mer med höger foten som du säger. Ut å öva bara!

Mvh
Peter

Snödjup

Tillbaka
Topp