Behöver hjälp med att hitta en mångsidig skida

Beslutsangest

Ny medlem
Tja!

Jag är en "advanced" åkare som mestadels åker i Sverige 1 gång om året. Det blir mestadels pist, men jag vill prova på offpist mer. Därför letar jag efter en all-mountain skida som är kanske 70% pist och 30% offpist. Det viktiga för mig är att skidan går bra på isig pist, uppkört, lite lössnö - alltså i alla konditions förutom rejäl offpist, offpisten har minst prio. Jag ville endast att den ska klara av offpist. Jag gilar även om skidan är lite 'lekfull' eftersom jag gillar att ta småspår och hopp.

Jag uppskattar all hjälp, dessa är de skidor jag hittat som jag tyckt verkar passa:

Völkl Bridge 128/95/115

K2 shreditor 102 133/102/127

Armada tst 120/103/124

Jag tycker Bridge verkar passa bäst men K2 shreditorn är p en sjuk rea för 2500kr p sport conrad

Tacl i förväg!

Senast ändrad:
Det finns inga am skidor som går "bra" i isig pist i min mening.
Project 100 är väl den som kommit närmast enligt mig.
Det finns absolut am skidor som man kan carva bra med, men på isig pist? Njae.

Har haft TST själv och den är bra i pist så länge det inte är för hårt.

Visst nu kommer folk skrika "HALLÅ RTM 84!!!!!!" men enligt mig är den ingen am skida ;). För övrigt är det ingen "lekig" skida heller, går inte att åka switch ( :

Letar du även efter en maträtt som fungerar som förrätt, huvudrätt och efterrätt? I så fall har jag inte något svar till dig där heller!

Det finns jäkligt mycket i den nya vågen av skidor med 90-100-midja som passar bra in på din beskrivning. Däremot så tror jag det blir sjukt svårt att kombinera pistprestanda och lekfullhet, det är egenskaper från de två olika ändarna av spektrat. Du får helt enkelt välja vad som är viktigast för dig; dom där 70% i pist eller dom där 30% med offpist och lek. Jag skulle kika på följande:

Blizzard Bonafide – får bästa i alla tester, överallt
Armada Invictus 95Ti – japp, en köttig, fartstabil skida från Armada utan twintip
Nordica Enforcer – 100 mm midja men grym på hårt underlag
Head Monster 88 – mest pist i gänget
Völkl Kendo – näst mest pist
Extrem Opinion 98 – mycket lek men ändå bra på hårdare underlag

Appropå Völkl Katana så drog jag några repor med Völkls nya 90 Eight som var riktigt trevlig i pisten och lär flyta på bra utanför (har jag hört). Kan vara ett alternativ. Finns som testskida i Tandådalen (och säkert på många andra ställen) ! :-)

/MM

Ok tack för alla svar! Jag kan klara upp lite, det viktigaste för mig är att jag kan åka ner för en pist som är i de flesta tillstånden (isig till uppkörd med massa lössnö) utan problem, och att jag kan åka in på lite tighta småspår och en snabb vända in i parken (lekfullhet). Att den klarar av offpist skulle vara en stor bonus, men det är inte helt nödvändigt. Min prioritet i pisten är att den kan svänga snabbt och är lekfull, inte att den ska vara skitsnabb. Därför tyckte jag att Bridge verkade bäst då recensionerna jag läst beskriver den som en pist/park lekfull skida med offpist kapacitet. Tycker ni detta stämmer?

Också kan jag passa på att tillägga att jag är 186cm lång och inte kan hitta några Bridge i 187cm på någon internetbutik, är det bara att börja leta typ begagnat eller?

Bridge har utgått ur Völkls sortiment om jag förstått rätt. Alternativ är Kendo och 90 Eight. Men ska du prompt ha ett par Bridge går det säkert att hitta begagnat. Lycka Till! :-)

/MM

Salomon BBr den smalare vaienten är en sjukt trevlig och allsidig skida, annars är ju henderyx woodochild också väldiigt allsidig. båda ger bra carvingmöjligheter med sin syvhet men är mjuka i sina spetsar vilkeket gör dem behagliga att köra på. breda nog för den offpist du hittar i norden.

Snödjup

Tillbaka
Topp