Behöver hjälp med nya skidor, 193cm 110 kg

KrilleB

Ny medlem
Hej på er , Jag hade tänkt att köpa ett par nya skidor snart, jag har kollat en del här i forumet men jag känner att det bara blir rörigare ju mer jag läser i trådar =)

Jag är ju rätt lång 193 cm och rätt tung, runt 110kg

När jag åker i pisten gillar jag att köra fort i en inte allt för brant backe kanske blå? med lååånga härliga carving svängar, hoppa lite på skoj ibland , inget seriöst.

Jag har provat en hel del off pist men det har liksom aldrig släppt för mig ,jag har inga större problem att ta mig fram men aldrig fått något riktigt flyt.

Så nu skulle jag vilja ha tag i en skida som är bra i pisten men som även skulle fungera om jag skulle vilja köra lite offpist. Jag kommer nog inte att vandra på dom.

Med tanke på min längd o vikt är jag väldigt osäker på vad som skulle passa mig, så provar att kolla här om någon har lite tips på skidor.

tack på förhand =)

Senast ändrad:
Är i samma längd/viktklass som dig och kör lite mer åt puder/svarta backar men ska försöka ge dig några hyfsade råd. Går du på för "tekniska"/våldsamma skidor som kräver mycket av dig som åkare är det kanske inte så kul utan du bör ha en skida som ändå är lite förlåtande (Orginal-Katanan tex måste köras i full fart för att vara riktigt kul....:D

En grundrekommendation för dig är då völkl för relativt vridstyva skidor, eller Blizzard för relativt förlåtande skidor i en längd på minst 185 cm.

Längre och bredare skidor än 100mm är intressant om du vill ut i pudret, men du kan köra med mindre midja om du är van vid det från början. Jag är för egen del en spekulant på W-verks katanan som både flyter och är enkel i pisten, men även Blizzards Cochise (Mindre skida än Bodacious, men borde räcka) eller nordicas El Capo kan jag rekommendera. Bonafiden är inte heller någon dålig skida för blåa/röda backar och de flesta verkar gilla denna. Även Solomons Lab-skida har jag hört gott om, men inte kört på själv.

Extrem PT-serie kan va intressant om du uppskattar pistprestanda, och även project 100:n kan vara bra bland "allround"-skidorna. Det handlar mycket om balans och vad du gillar.... har du inte benen för att svänga mycket eller tekniken för att få runt slagskeppen i höga farter är det bättre att köra lite vekare/smalare/kortare skidor än att pusha för raketfart ner för backen.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
@la_grave Ja, något annat vore ren och skär galenskap. Kan jag tycka.
Jag har just förstört mitt andra par Katana (Völkl verkar gilla dåliga kanter). Tycker du jag borde köpa ett tredje par? Eller är det dags att gå vidare med livet?

Till TS: Jag är 195 x drygt 90 kg och kör Katana 198. Men jag kör nog lite brantare/snabbare än du. Och mer offpist. Men har du (stora) ambitioner att utveckla din skidåkning är det en bra skida.

Katana 198:n.... krävs nog både stora ambitioner och benmuskler för det! Kan kidnappar tråden nu, men finns det ens någon ytterligare skida i Katana-klassen till salu idag från dom stora tillverkarna?

Bodacious ska ju va snällare, och både mantran och de andra metalskidorna från de flesta tillverkare har ju blivit kastrerade och ännu mer rockade i sina 2015-modeller :(

Armada TST i maxlängd kanske? Intressant att åka i pisten, med lite prestanda mot offpiste också.

Vill man köra runt på skär kommer nog en 198-Katana kräva en hel del men för kortsväng tyckte jag med mina ynkliga knappt 80 kilo att en 190-Katana var väldans smidig att hantera.

Känslan är ju annars att storskidorna börjat försvinna lite. Av lite äldre modeller finns ju ett gäng, typ SS7 och El Dictator osv...

Jag blev så jäkla imponerad/rädd av mina Q-Lab när jag provkörde dem i mellandagarna att de nog kommer passa ganska bra för en ännu tyngre åkare. Jag fick skärpa mig ordentligt för att hålla allt under kontroll. Mina cirkus 80kg var nästan lite lite vikt för 190cm skida så jag tror att racekonstruktionen kommer palla ganska så bra för 110kg...
20,5m radie är det också så det går att ha jäkligt roligt! Och ja, det greppar riktigt jäkla bra. Det var nog oförmågan att enkelt släppa upp skidorna i sladd som gjorde de ganska mastiga när benen fortfarande var i försäsongs-mode!

Fn också Carled!, nu måste jag köra demo på ytterligare en skida i vinter....

Jag har snart vare sig plats eller råd för fler bra skidor. Mitt enda hopp är att dom kräver tillräckligt bra raceteknik för att även skrämma mig, eller att jag börjat fega med benböj efter nyår för att inte gå sönder :)

Tack så jätte mycket för alla jättebra tips , jag skal processa detta under morgondagen o se om jag kommer fram till något =) Hann inte med så mycket i dag, då mina fiskar blitt sjuka fick jag åka köpa nått medel o grejja me dom.

Tycker du om att köra fort i blå och kanske röda backar på långa carve så tänker jag att storabergsskidor i stil med Katana 198 (som för övrigt skiljer sig mycket från Katana 190) blir lite fel. De kräver aktiv åkning får att bli roliga att åka på, även om man väger 110 kg.

Salomon Q-lab som Carled tipsade om eller kanske en Extrem Project 100 (eller 110) är nog ett betydligt mer användbart alternativ. Lite kortare radie, god dämpning och inte järnvägsrälsstyva. Flera av Blizzards skidor som är nämnda funkar också fint.

Tillbaka
Topp