behöver hjälp med skidval

• Trådstartare Trådstartare ILO
  • Start datum Start datum

ILO

Ny medlem
Tjenna!
jag är snart 17 och är 1,74 m lång och väger (bara) 54 kg.
Jag ska inom väldigt snar framtid köpa nya skidor.
jag är inne på speciellt två stycken modeller, den ena är head mad trix 163 cm (den nya) och den andra är Völkl karma 161 cm, också 06/07.
Jag vill inte bara tillbringa all min tid i parken utan även åka pist och lite offpist.
völkl karma har jag fått ett ganska okej pris på (4.5 tusen) och dem har jag även kunnat läsa om. Head mad trix har jag däremot inte kunat läsa mkt om förutom att de är ett par skidor som funkar lka bra i parken som i pisten.
jag vill däremot veta deras svängradie.
jag har letat på freeride och på heads egen hemsida men har inte hittat någon fakta om dem alls, bara om 04/05. men dessa är 06/07. priset på heads skidor är 3.1 tusen.
jag undrar nu vad ni tycker om dessa två skidor och om det är värt att lägga ut 1.4 tusen till för att få völkls skida. Och är Völkl karma bra i pisten?
båda priserna på skidor är med bindningar.
Vore glad om jag fick lite hjälp.
MVH Robin

Det finns ingen ingen "ny" madtrix den linjen slutade de tillverka 2004-2005 och började med Mojo serien

Senast ändrad:
men på stadiums hemsida kan du se att de säljer head mad trix...gå in och se själv. Robin

ILO: Stadium är bara en återförsäljare, en återförsäljare som enligt min mening inte kan ett skit om skidor. Heads egna hemsida sitter inne på faktan. Som Monis sa finns inte namnet Mad Trix längre utan har blivit ersatt av Mojo 80 och efter att granskat bilden på Stadiums hemsida så är det nog just ett par Mojo 80, som Stadium döpt till Mad Trix av någon underlig anledning.

När det gäller att jämföra de två skidor du listat så är den markanta skillnaden att Karma (87 mm midja) är 8 mm bredare i midjan och även lite styvare än Mojo 80 (79 mm midja). Båda skidorna är riktigt bra och funkar på hela berget, faktum är att jag tycker att Mojon är snäppet vasare i pisten på grund av lite smalare midja som gör den smidigare och kvickare från kant till kant.

Mojo 80 172 cm svänger på 18,9 m, 163:an torde därför svänga lite mer, ca 16 m kanske.

Procentuellt räknat, ungefär hur mycket kommer du åka på repektive ställe, park/pist/offpist, pratar vi 60/30/10 eller 33/33/33 eller vad? Vart i Sverige/världen kommer du att åka mest?

Senast ändrad:
Kan bara inskjuta med en liten sak och det är att Mojo80 06/07 är BLÅ och det står MOJO80 på den.. Mad-Trix är GRÖN och det står MAD-TRIX på den. Det finns en Mad-Trix modell 06/07.

HEAD's 06/07:

Mojo70
Mojo80
Mojo90
Mojo105 JO
Mad-Trix

Jag körde på karman förra säsongen, dvs det lilla av den som lumpen inte stal ifrån mig.

Jag har absolut ingen att klaga på när det gäller karman, utan funderar rent av på att köpa ett par nya karma till denna säsongen för att ha som park/pist lagg.

Som Lima-ko redan skrivit så är karman lite styvare, och absolut en skida som man kan dra på med. Jag tycker den funkar riktigt bra i pisten. Om måtten på head skidan (man får ju kalla den så får åsikterna går isär om vad de är för något) är så mycket mindre så är det klart att den blir enklare från kant till kant. Kan dock tänka mig att karman är ett bättre alternativ att bränna på ordentliget med, för karman är absolut ingen skida som är blyg för hastigheter.

I offpisten funkar karman helt ok, givetvis skulle man vilja ha en skida som flyter bättre, men ska man bara ha ett par så funkar karman offpist, inget snack om saken.

Han dock inte spendera någon tid i parken med skidan, så tyvärr, ingen aning om hur den är där. Man kan dock se att många med spons av völkl väjler karman framför dogen att använda i parken, och då dogen är en skida som känns mer lik mad-trixen så talar detta väl ännu mer för karman.

Jag skulle satsa på karman, känns som det bättre alternativet om man vill bränna på.

OwetZ sa:
Kan bara inskjuta med en liten sak och det är att Mojo80 06/07 är BLÅ och det står MOJO80 på den.. Mad-Trix är GRÖN och det står MAD-TRIX på den. Det finns en Mad-Trix modell 06/07.

HEAD's 06/07:

Mojo70
Mojo80
Mojo90
Mojo105 JO
Mad-Trix
MEN NEJ
Mad-trix finns inte som skida 06/07 jag var inne nu på Heads sida och den fanns inte på listan över park skidor! Det fanns en grön skida med twintip och det var en tjejskida den hette Sweet Fat Thang.
Jag var nu inne på Stadiums hemsida och det är en Mojo80 som är omlackad!

Senast ändrad:
OwetZ sa:
...Mad-Trix är GRÖN och det står MAD-TRIX på den. Det finns en Mad-Trix modell 06/07.
Jag tycker inte om att ha fel, därför söker jag alltid djup bakgrundsfakta innan jag skriver något, men jag kan fan inte hitta någon Head MAD-TRIX. Om den finns, länka!

Lima-ko talar klokt, lita inte för mycket på återförsäljare här i karlstad kallar dom ett par headskidor som ser ut som head Mojo 80 fast de är en mörkgrän "stad" ewller vad det ska likna istället för en blå.

På Stadium har de en modell som heter Mad_trix, den e grön på tailen. Är väl den gamle me nya grafik antagligen typ som ross sprayer modeller

till er som inte trodde de fanns ett par nya head mad trix skidor, så kan jag berätta för er att de säljer nya head mad trix på stadium...paketpris (med tyrolia LD 12 bindningar) för 3799 kr. köpte ett par sådanna idag....

dem finns inte med på heads egen hemsida för att den skidan är speciellt framtagen för stadium och säljs därför ingen annan stans..../ILO

Head Mad-Trix är ingen smu modell hos Stadium. Den är däremot en skida som kom med väldigt sent i Heads sortiment, därav är den inte med på Heads hemsida.

Tillbaka
Topp