Behöver hjälp?

Hellberg

Ny medlem
Behöver hjälp?
Jag åker skidor ca två-tre veckor om året plus lite småturer till dom närliggande skidbackarna(ganska små). Den här säsongen ska jag köpa nya skidor som inte får vara allt för dyra. Undrar om ni har några tips, jag är bra på att åka.

Behöver hjälp?
Hej!
Det kan vara svårt att säga utan att se dig åka, men det har ju kommit upp en hel del lite billigare märken på senaste tiden. Vill du kika på årets nyheter så kolla I "Åka Skidors" senaste nummer med skidtest. Eller åk till Sälen i slutet av nov. / början av dec. då de kör sina skidtester, där kan du säkert hitta något. Salomon gör väldigt pålitliga skidor som funkar till de flesta åkare. Vill du ha en lite mer stabil skida ska du kanske gå på något från de märken som kommer från Österrike (HEAD, Atomic m.fl.) Kika in på de vanligaste sportaffärerna, vanligvis brukar de vara lite modeller kvar från förra året som reas ut.
Lycka till!
// Danne

Behöver hjälp?
Om du är en hyfsad åkare tycker jag att du ska köpa mina nya, oborrade Scott Intoxica Fr 185 cm. Riktigt bra skida som man kan utvecklas i. En fullfjädrad allroundskida.

Behöver hjälp?
Nuförtiden finns det rätt många olika skidtyper så det beror helt på vilken sorts åkning du är intresserad av, hade du specificerat det hade det varit lättare att hjälpa till

Swim cool

Behöver hjälp?
Ska förtydliga mina förutsättningar lite, jag är ca 175 lång väger runt 65 kg, skidorna ska vara allround el. twintip fast dom kanske inte är så bra vid t.ex. OP ?

Behöver hjälp?
Föreslår att du köper nåt beggat... Jag köper sällan eller aldrig nytt själv, utan ligger en eller två säsonger efter så att säga. Innebär att jag kan köpa ruskigt bra skidor för kanske en femtedel av priset...

Exempel X-Scream Series köptes 00(är 99or) 3000 med bindningar, nypris då 8`
Stöckli Asteroid (01or köptes i slutet på säsongen 02) 2500 med bindning, skulle kosta bra bit över 10`... Blev tvungen att ta isä`r och reparera bindningen...

Kolla belagen och stålkanterna det är det viktigaste, ibland får man köpa nya bindningar, speciellt om man köper av hyrfirmor...

Ring runt till lite uthyrare och fråga om dom har nått kvar, tyvärr är det lättast i typ maj eller strax innan dom stänger ;-)

TT (twintips) skidor finns hur mycket som helst beggat eftersom det är en så trendstyrd skida... Många säljer TT`s som säkert funkar skitbra för dom bara för att Jon eller nån av dom andra stjärnorna bytt upp sig... Kolla på Alpint eller Alpingaraget till att börja med. Annars Gula tidningen... Bästa med det är att man kan köpa två eller tre par per säsong för samma pris som ett par... Mycket bra om du åker hård off-piste i lite snö som ju sliter rätt ordentlig på såväl belag som stälkanter ;-)

Vad gäller TT så tycker jag inte att det är så skönt att köra med OP då de tenderar att ha lite underlig balans i förhållande till ett par vanliga skidor, fått veta att det har med hur man monterar bindningen, så en skjutbindning på dem skulle ju lösa det problemet...

Kör hellre med racingskidor i OP än med TT... Fast å andra sidan så låg jag och drog runt på ett par TT Fisher (svarta av nåt slag) på toppturer för nåt år sedan... Perfekta som topptursskidor då de är så lätta! ;-)

Lycka till...

Behöver hjälp?
Du ska helt klart köpa begagnat. Köp ett par fjolårs skidor, för det händer rätt mycket hela tiden så köper du äldre än så kommer de nog att kännas gammla.
Och köper du ett par bra bindningar kan du ha dem många skidor framåt...Men komihåg att köpa ett par plattor också, de har
du mer nytta av ju bättre du bli att åka!
/Micke

Tillbaka
Topp