Behöver köpråd för all mountain skida

ViktorrL

Ny medlem
Det har blivit dags att köpa nya skidor och har suttit och läst ett par dagar nu för att få en uppfattning om vilka alternativ som finns (hade absolut noll koll innan), dock finns det ju en uppsjö av olika modeller och så vidare. Fram till nu har jag alltid haft väldigt pistorienterade snabba skidor vilka har varit roliga i pisten men när man vill köra lössnö får man problem.

Jag: 22 år, 180 cm, 84 kg utan utrustning
Jag älskar att ligga på och köra snabbt i pisten, stora som små svängar. Men så fort det finns läge älskar jag att åka ur pisten och köra lössnö vilket dock har varit lite svårt med mina smala skidor då dom gärna grävt ner sig. Jag ser mig själv som en väldigt bra åkare med bra teknik och bra benstyrka.

Jag har mest tittat runt på olika allmountain-skidor och de modeller jag har tittat på är (självklart är andra modeller intressanta):
Völkl Mantra
Hendryx flesta modeller
Blizzard Bonafide
Blizzard Chocise
Armada TST
Nordica Hell and Back
Scott Crusader

Eftersom jag som sagt har väldigt dålig koll vill jag nu ha tips från er!
Tack på förhand.

Med den beskrivningen av hur du åker och ska använda skidan och om budgeten tillåter så skulle jag gå på någon av Hendryx modell. Ruskigt roliga att smiska pist med :)

/R

Om du tänkt spendera så mycket tid som möjligt i puder hade jag gått på Armada Norwalk. Det är samma skida som TST men större. Dock är den fortfarande väldigt bra i pist. Om du gillar att åka fort är det en grym skida!

Jag väger ca 10 pannor mer än dig och är inne på min andra säsong på Blizzards Bonafide. Nu skall jag erkänna att dom hitills bara gått i pisten i varierande förhållanden...så djävulskt nöjd med laggen.

Här är en av många "tester" av skidan.

Du kan läsa mer om den på MnO & Co:s Skidtest 2012

Har du möjlighet så testa den! :cool:

Gå igenom blister gear review, där finns reviews som bör passa dig och din åkning samt testare som har ungefär samma dimensioner som dig. Tror du kan begränsa ditt val bättre efter bara det och förhoppningsvis testa de du är intresserad av därefter.

Testade Purple Haze, Rhino chaser, Kobra och 917 från Hendyx i Lindvallen i helgen, jävlar vilka skidor! Otrolig stabilitet i pisten och säkert trevliga utanför också. Purple Haze kändes väldigt lättåkta och ändå otroligt roliga och stabila på kant, möjligen lite korta om man står på utanför pisten. Rhino bör köras fort och kräver en del benmuskler... Vilket jag saknar tyvärr :) Ett större berg är också att föredra.
Tyckte också Cochise var riktigt bra, lättmanövrerade men ändå riktigt stabila. Jäkligt lätta att pivotera eller vad det nu kan heta på svenska. Känns som att blistergears recension träffar väldigt rätt. Mer sladd än carving i pisten dock, åtminstone om det blir hårt, men det är säkert en teknikfråga. Extrem projekt 100 var också riktigt trevlig om man vill ha nått lite smalare, även den både lättmanövrerad och stabil.
Jag är 190cm, 75 kg, klen med dålig teknik och Lindvallen erbjuder ju rätt begränsad åkning så ovanstående får tas med en skopa salt.

RBahr sa:
Hendryx, text text text
DrJ sa:
Hendryx, text text text
Tror eventuellt att Hendryx kommer vara lite över min budget i slutändad, beror på hur mycket sponsring man kan söka hemifrån.

Grodan sa:
Blizzard bonafide, text text text
Börjar bli mer och mer sugen på denna skida då det jag läser om den verkar bra, dock kan det bero på att detta är den skidan jag har läst mest om.

kmio sa:
Blister gear review, text text text
Jo dom hade bra reviews men tyvärr hade dom inte testat dom skidorna jag har tittat på så saknar lite reviews.

Jag tror Blizzard Chocise är lite före lite pistskida för mig efter ha läst lite reviews om dom.

Tack så mycket för alla svar, mer hjälp uppskattas mycket! Någon som har något att säga om Völkl Mantra kanske?

Tillbaka
Topp