Behöver råd - Völkl Kiku med Dynafitbindningar

akireakire

Ny medlem
Jag har äntligen tagit steget och köpt mig ett par skidor efter att ha åkt Snowboard i många år, åker mest offpist och går på turer. Efter en massa råd och teorier från skidåkarkompisar så gick jag till skidbutiken här i stan och blev rekomenderad ungefär vad jag hade tänkt mig.

Det hela blev lite av ett impulsköp och jag har i efterhand blivit lite nojjig över valet. Så kan någon säga några kloka ord om valet av skidor, bindningar och pjäxor:

Skida: Völkl Kiku 170cm
Bindning: Dynafit TLT Vertical ST incl. 92mm
Pjäxa: Dynafit ZZero Woman

Jag är 170cm lång och väger 62kg, åker mest, helst och bara offpist. Jag är ingen extremåkare på något vis utan är mest ute efter sköna svängar i lössnö och en fin tur på fjället.

Jag har aldrig tidigare åkt på en Dynafitbindning men blev helt övertygad om att det var det jag skulle ha när jag var och kollade ut skidorna. Någon som har erfarenhet av den här bindningen?

Skidorna är inte monterade ännu så jag har väl en dag på mig att komma på om det här är fel eller om jag bara är nojjig på rikt.

// Erika

Senast ändrad:
Är det ZZero 4 du köpt bör det vara helt OK med en såpass bred skida som Kiku, är det däremot ZZero 3, tror jag du ska titta på en något mer stabil sko.

Vertical ST bör fungera fint eftersom du inte är så tung. Skidan är väl typ 107 i midjan? Föreslår att du monterar med 110 mm stopper. Visst går det att böja ut 92 mm, men det blir sådär ...

Jag kör själv ett par FT 12 (i stort samma bindning) med 110 mm stopper på K2 Sidestash (108 mm). Fungerar finfint!

/MM

Det är Zzero 4 jag köpt, så det låter bra!

Ja, skidan är 107mm i midjan. Däremot så är det nog en 92mm stopper på bindingen som jag beställt... men man kan alltså bara byta ut stoppern på bindningen? (Alternativt kan jag kanskebara uppdatera beställningen att bindningen ska ha en 110mm stopper...)

Jag har verkligen sjukt dålig koll på skidgrejjer... Det är lätt att bli impulsiv när man blir peppad, haha...

Tack för svar och tips, det uppskattas!

Bara så att du vet! Skor med tursulor (lite tjockare och med greppsula) passar inte i vanliga alpina bindningar (med vissa undantag, finns en tråd om detta). För att kunna avända skorna även i vanliga alpina bindningar finns dammodellen Gaia som har utbytbar sula. Att byta sulor är dock lite trixigt och inget man gör på berget. Men det kanske du redan vet?

Det finns 100,110 och 130 mm stoppers som passar. Be att få byta till lämpligast storlek (vilken sannolikt är 110 mm).

Nej, hade inte hört talas om Gaia-modellen. Det finns verkligen hur många alternativ som helst när det kommer till skidor... Har koll på att pjäxorna inte kommer funka i vanliga alpina bindningar. Men jag var ute efter en skida som jag kan gå på tur med... Så i samrådan med försäljaren (om man nu ska tro på dom) så kom jag ändå fram till att Dynafit skulle passa mig bäst. Jag var i och för sig inte speciellt kritisk till hans förslag/val...

Ja, som du märker har jag ingen direkt koll alls på skidutrustning och det är därför jag hunnit bli så osäker. Har inte åkt allt för mycket skidor sen jag var 13år (!!!!), men lite mer de senaste året pga att jag varit sugen på en skidutrustning. Men med dina svar och du verkar ha koll på vad man kan ha så känner jag mig lugnare. Tack för att du tog dig tid att komma med tips och kommentarer.

Ska se till att få en lämplig stopper monterad på skidan. Sen är det bara ut å åka på rikt -ska bli spännande!

Jag kör K2 Sidestash med FT12 bindning och gröna Zzero 4 och är inne på andra säsongen på dessa. Går alldeles utmärkt att tura med och i offpist. Åker man i stenhård pist och behöver få upp en bred skida ordentligt på kant så känns pjäxan för mjuk och låg men i offpisten är det inga problem även om det är liftassisterat, dvs många åk på en dag.

Kom ihåg att när du tar på dig bindningen så sätt i tådelen, kläm åt den i gåläge, sväng skidan i luften några ggr så att ev is i pjäxhålen gröps ur, sätt sedan ner foten och trampa fast hälen, ändra till åkläge på frambindningen. Gör du detta till en vana så slipper du en massa tappade skidor och onödiga vurpor som gör dig osäker på bindningen och i åkningen.

Det låter bra, då är jag inte helt fel ute med mina skidor/bindningar :)

Ja, har förstått att det kan bli lite problem när man int får bort snö och is från bindningen. Bra tips, får se till att göra det till en vana.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp