Behöver snabba råd angående Haglöfs Vassi

Cassio

Ny medlem
Hej!

Länge varit inne på att införskaffa ett Vassi-ställ. Nu stött på en jacka på rea för 4000.

Dock blivit lite konfunderad. Den är mestadels limegrön men även lite blå och heter Vassi, inte Vassi II som årets upplaga:

- som jag då antar är en uppdatering?

Någon som vet skillnaden och isåfall om jag bör köpa årets för fullpris eller denna på rea?

Tacksam för snabba svar då jag bara har två dagar på mig att bestämma.

ciao då

Hm.. Kan det vara så enkelt som en felmärkning av den butik du ämnar köpa jackan ifrån?
Vad är det för ställe du ska handla ifrån?

Själv har jag aldrig förstått storheten i en jacka som Haglöfs Vassi.
Under våren kanske jackan fungerar utmärkt, men när det är -15 grader skulle i alla fall inte jag vilja ha en jacka utan foder. Jag har åkt tillräckligt många år med en skaljacka och allt vad det innebär, dvs underställ + fleecetröja + jacka. Rörelsen blir helt klart begränsad.
Som tur är var det 20 år sedan jag hade min senaste skaljacka. Aldrig mer...
Idag kan man köpa en fodrad jacka med gott om ventilationsmöjligheter när det börjar bli varmt.

Sedan har vi det här med längden. Varför ha en jacka som går halvägs ner till knäna? Midjekort är helt klart att föredra framför massa onödigt tyg som bara är i vägen.

Tur att smaken är som baken ;)

G

Vad jag har fått veta är det ingen större skillnad på Vassi till i år. andra färger och ett annat tyg men enligt vad de på haglöfs ingen skillnad i kvalitet (båda gor tex pro). Har provat båda jackorna och märkte ingen skillnad.

GALSAC sa:
Själv har jag aldrig förstått storheten i en jacka som Haglöfs Vassi.
Under våren kanske jackan fungerar utmärkt, men när det är -15 grader skulle i alla fall inte jag vilja ha en jacka utan foder. Jag har åkt tillräckligt många år med en skaljacka och allt vad det innebär, dvs underställ + fleecetröja + jacka. Rörelsen blir helt klart begränsad.
Som tur är var det 20 år sedan jag hade min senaste skaljacka. Aldrig mer...
Idag kan man köpa en fodrad jacka med gott om ventilationsmöjligheter när det börjar bli varmt.

Sedan har vi det här med längden. Varför ha en jacka som går halvägs ner till knäna? Midjekort är helt klart att föredra framför massa onödigt tyg som bara är i vägen.

Tur att smaken är som baken ;)

G
Beror ju heelt på vad man ska göra. Men personligen så rör jag mig väldigt mycket när jag åker skidor och det blir ofta mer än bara ta liften upp glida ner när jag åker. Mitt problem är snarare att jag blir för varm och behöver så sval jacka som möjligt och så mycket ventilation som möjligt.

Det fina med Vassi är gjord för att ha rygga och ryggskydd på sig utan att det gör att man inte har plats eller kommer åt saker. Jag personligen är otroligt nöjd med min vassi och får användning för de saker som den har och de flesta andra jackorna saknar.

Gahnis sa:
Hm.. Kan det vara så enkelt som en felmärkning av den butik du ämnar köpa jackan ifrån?
Vad är det för ställe du ska handla ifrån?
Nej dessvärre inte, är haglöfs egna lapp som säger Vassi.

Okej, men då kanske det är ett bra alternativ då.

Men alltså bara färgskillnad då?

Beror ju heelt på vad man ska göra. Men personligen så rör jag mig väldigt mycket när jag åker skidor och det blir ofta mer än bara ta liften upp glida ner när jag åker. Mitt problem är snarare att jag blir för varm och behöver så sval jacka som möjligt och så mycket ventilation som möjligt.

Det fina med Vassi är gjord för att ha rygga och ryggskydd på sig utan att det gör att man inte har plats eller kommer åt saker. Jag personligen är otroligt nöjd med min vassi och får användning för de saker som den har och de flesta andra jackorna saknar.
Håller med dig till viss del. Men att sitta i en stollift i snårblåst är ingen höjdare, i synnerhet inte med skalplagg, hua....
Själv tycker jag det är betydligt smidigare att öppna upp sidan på en fodrad jacka, typ Spyder. Fast jag rör på mig ganska mkt när jag åker har jag aldrig blivit så blöt att det varit obekvämt. Däremot har jag frusit till istapp när jag hade skalplagg.

Men idag känns det som att mode, färg och stil är viktigare än funktion.

Sedan har jag aldrigt haft problem med att en jacka inte passar ihop med en viss ryggsäck, he he. Ryggskydd har jag däremot aldrig provat, men det låter förskräckligt varmt...

Må bäst allesammans och ha en trevlig helg. Vi kanske möts nästa helg ;)

G

Måste hålla med att skalplagg i stolsliften när det är kallt och blåser, fyfan. Men annars så föredrar jag skalplagg, pulsen höjs ibland när man inte känner mobilen och då är risken att för mycket kläder blir svettigt.

GALSAC sa:

Sedan har jag aldrigt haft problem med att en jacka inte passar ihop med en viss ryggsäck, he he. Ryggskydd har jag däremot aldrig provat, men det låter förskräckligt varmt...
En funktion är ju bland annat att komma åt fickorna på jackan när man har ryggans midjebälte och bröstrem knäppta. Det är det verkligen inte alla jackor som tillåter...

Att klä sig enligt flerskiktsprincipen vid fysisk aktivitet utomhus, speciellt vid varierande ansträngning och varierande väderförhållanden är väl rätt vedertaget vid det här laget.

Fy bubblan för att hajka eller huda i en fodrad täckjacka..!

GALSAC sa:
Muttrades det lite självbelåtet efter en rekommendation om en jacka som enbart är anpassad efter ett temperaturområde, så kort skuren att snö och vind får fri tillgång till ryggen, tar dagar att torka och väger som en halvstor bebis. :rolleyes:

Okej, tack för svaren.

En sista fråga:

- STORLEK. Testade en L och tyckte den satt bra. Men blev osäker på om jag borde ha en större? Fanns ju inte så klart. Jag är 192cm, 90kg, ganska smal och jämnkompakt. Några erfarenheter?

Tack för hjälpen!

Vad hade du på dig när du testade? Vad brukar du ha på dig när du befinner dig i bergen? Stod du bara rakt upp och ned framför en spegel eller testade du att röra på dig ordentligt?

Är man klädd "rätt" och rör på sig i relevanta mönster och kommer fram till att jackan sitter bra, så sitter den bra.

Cassio sa:
Okej, tack för svaren.

En sista fråga:

- STORLEK. Testade en L och tyckte den satt bra. Men blev osäker på om jag borde ha en större? Fanns ju inte så klart. Jag är 192cm, 90kg, ganska smal och jämnkompakt. Några erfarenheter?

Tack för hjälpen!
Det finns lite mer storleksresonerande om Vassi i denna tråden. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=92103

Tompan14 sa:
Vad hade du på dig när du testade? Vad brukar du ha på dig när du befinner dig i bergen? Stod du bara rakt upp och ned framför en spegel eller testade du att röra på dig ordentligt?

Är man klädd "rätt" och rör på sig i relevanta mönster och kommer fram till att jackan sitter bra, så sitter den bra.
Hade t-shirt och en tunn tröja över det. Så inte mycket mer i tjocklek ska på förutom ryggskydd. Försökte veva på rätt bra, tyckte den satt skönt, är ju väldigt baggy i modellen.

xSooLx: Tack, kollade lite där innan också:)

Tror jag får dra dit imorgon igen och testa för att bli säker, men är inte överdrivet förtjust i jättejackor så får nog ändå sitta lite lagom baggy.

Tack för all hjälp, suveränt!

NY FRÅGA:

Storlek på byxor? Erfarenhet någon?

Tycker deras guide är svår.
Jag är 192cm, väger 90kg. Hyfsat normalt byggd.
Har L i Sweet Supernaut. Giller inte för baggy.

Köpte förövrigt jackan, tycker L sitter shysst då den är baggy från början.

Tillbaka
Topp