Behöver tips på ny bräda

contour

Ny medlem
Behöver tips på ny bräda
Hej,

Börjar bli hög tid att byta ut min snart 10 år gamla bräda och skulle behöva lite tips på vad för tillverkare och brädor som kan vara vettiga att kika på. Har läst en hel del i forumet men tycker inte riktigt jag hittat tips och råd som passar just mina förutsättningar.

Har inte direkt åkt jättemycket sista åren, men skulle väl säga att jag är en okej åkare som klarar de flesta nedfarterna utan problem. Hänger aldrig i parken utan håller mig mestadels i pisten förutom något enstaka off-pist-besök. Hoppar inte direkt i stora hopp, men tar gärna de mindre hoppen jag hittar på vägen ner liksom.

Är kort och kompakt med mina ca 87kg fördelade på 175cm längd och har ca us 10 i bootstorlek. Jag antar att jag med min åkstil och vikt kanske borde välja en lite styvare och/eller möjligen lite längre bräda eller?

Sammanfattningsvis så gissar att det jag behöver är en hyfsat lättåkt och pistvänlig bräda med bra kantgrepp som också håller sig stabil när man kommer upp lite i fart. Har väl främst föreställt mig en traditionell bräda med positive camber och vill nog inte ha varken en supermjuk eller överstiff bräda. Lite lagom alltså. :)

Så: Vad skulle ni valt att kika mer på om ni var i mina skor?

Det är bra att ha lite tankar och förslag att utgå från när man sen börjar kolla i butikerna.

/Contour

Behöver tips på ny bräda
Tackar för svaren. Ni får gärna kommentera lite varför ni tror att de brädorna fungerar bra. Kan nog vara bra både för mig andra.

CustomX sa:
Custom är ett av de alternativ jag spanat in. Verkar vara en allroundbräda som fungerar bra till det mesta. Den har enligt Burton Flex 5, och jag har också läst någon som kommenterat att det är en ganska mjuk bräda (gällde iofs någon tidigare årsmodell). Borde jag vara orolig för att den är för mjuk eller?

Ringostar sa:
Bataleon The Jam eller Goliath. TBT låter som något du skulle uppskatta.
Har sett att de rekommenderats tidigare och ska helt klart spana in dem. Bataleon specar iofs inga vikter för åkarna på sin webb. Några kommentarer på hur de är att åka och kanske på hur de fungerar för mig som är lite tyngre? Av de två brädorna antar jag att The Jam kanske är att föredra för mig pga av styvare konstruktion eller?

/Contour

Behöver tips på ny bräda
sorry för sent svar. Jag ligger i samma viktklass som dig och är 10 cm längre, kör en Bataleon The Jam 161 cm som fungerar kanon, den är 26cm i midjan så dina fötter är inga problem. Det jag gillar med Bataleon brädorna är att deras TBT (läs om det på bataleon.com) tillåter en bräda som fungerar kanon både i pisten, off pisten och parken (även om the jam inte är någon parkbräda direkt så tar jag ofta en tur eller två genom parken med den utan problem). TBT ger grymt kantfäste, extrem response, bra flyt och är mer förlåtande (mindre felskär).

Många gillar ju rocker brädorna, men jag tycker verkligen de jag provat är tråkiga i pisten, men smaken är som baken.

Har även en Bataleon Evil Twin, men den tar jag bara fram när snön är kass och jag vill åka runt och leka hela dagen (park, butter osv).

Behöver tips på ny bräda
contour sa:
Tackar för svaren. Ni får gärna kommentera lite varför ni tror att de brädorna fungerar bra. Kan nog vara bra både för mig andra.

CustomX sa:
Custom är ett av de alternativ jag spanat in. Verkar vara en allroundbräda som fungerar bra till det mesta. Den har enligt Burton Flex 5, och jag har också läst någon som kommenterat att det är en ganska mjuk bräda (gällde iofs någon tidigare årsmodell). Borde jag vara orolig för att den är för mjuk eller?

/Contour
Hej

Nej, hård bräda = bättre respons men mindre förlåtande, mjuk bräda = mer lättåkt mer förlåtande..

Tror iochförsig att Goliath skulle passa dig med.. personligen gillar jag den dock inte.

Senast ändrad:
Behöver tips på ny bräda
Ringostar sa:
sorry för sent svar. Jag ligger i samma viktklass som dig och är 10 cm längre, kör en Bataleon The Jam 161 cm som fungerar kanon, den är 26cm i midjan så dina fötter är inga problem. Det jag gillar med Bataleon brädorna är att deras TBT (läs om det på bataleon.com) tillåter en bräda som fungerar kanon både i pisten, off pisten och parken (även om the jam inte är någon parkbräda direkt så tar jag ofta en tur eller två genom parken med den utan problem). TBT ger grymt kantfäste, extrem response, bra flyt och är mer förlåtande (mindre felskär).
Inga problem med sent svar. Är ju ett tag till snön kommer ändå så det är lugnt. :)

Har läst på lite mer om The Jam och TBT sen du svarade första gången och gillar det jag läser. Verkar som att de blir snabba edge->edge och är något lättare att undvika kantskär med som du skrev. Med min nuvarande bräda är jag hela tiden lite småberedd på kantskär vilket gör att åkningen blir lite lite mindre avslappnad.

Många verkar annars hålla med dig om att TBT-brädorna blir något mer förlåtande och då även i landningar vilket är nice. Kan anta att TBT kanske är lite ovant i början, men det brukar ju lösa sig.

Var det en 161 eller 164 du hade? 161:orna verkar inte finnas i 260-bredd om man inte kör just 164-längd vilket jag kanske är rädd blir lite lite långt. Är också lite osäker på om midjebredden på 252 (The Jam 161) räcker till eller om man i sådant fall borde satsa på en 161W för att få 260 i midjebredd. Har som sagt ca us10 (kanske ett halvnummer större tom) i bootstorlek. Några tankar kring det?

/Contour

Senast ändrad:
Behöver tips på ny bräda
CustomX sa:
Hej

Nej, hård bräda = bättre respons men mindre förlåtande, mjuk bräda = mer lättåkt mer förlåtande..

Tror iochförsig att Goliath skulle passa dig med.. personligen gillar jag den dock inte.
Angående hårdheten så får jag som sagt fundera lite. Frågan är ju om jag vill ha en lite mer förlåtande bräda, eller en lite mer krävande som å andra sidan ger mig mer när jag pressar på farten.

Tror nog att Custom skulle kunna passa ganska bra om jag vill ha en snällare bräda. Antagligen lagom mjuk för allroundåkning och klarar nog min vikt bra. Är väl just nu inne lite på att testa någon Bataleonbräda med TBT, men vi får se lite hur det blir.

Angående Goliath:
Är det den allmänna känslan med TBT du inte gillar eller? Bra att få all input, bra som dålig, om brädorna och tekniken liksom.

/Contour

Behöver tips på ny bräda
Angående längden på The Jam så var den längsta versionan det året jag köpte den 161 och hade 26cm midja, de verkar ju ha lagt till en ännu längre i år, hade jag köpt en i år hade jag nog gått på 164. TBT är som sagt grymt, tog mig ett par timmar att vänja mig vid, edge to edge är riktigt snabbt, dessutom blir transportsträckorna skönare då du slipper åka på kant för att slippa felskären.

Sen har de ju lagt till ännu en intressant bräda som kanske skulle passa dig då du inte är ute efter nån parkåkning, Omni, den har ju freeride TBT ist för freeride och är lite mjukare än The Jam. Kan dock inte ge någon input om den då jag inte provat den själv.

Själv kommer jag försöka hitta en Undisputed till den här säsongen, men galet svår att få tag på...

Behöver tips på ny bräda
Ringostar sa:
Angående längden på The Jam så var den längsta versionan det året jag köpte den 161 och hade 26cm midja, de verkar ju ha lagt till en ännu längre i år, hade jag köpt en i år hade jag nog gått på 164. TBT är som sagt grymt, tog mig ett par timmar att vänja mig vid, edge to edge är riktigt snabbt, dessutom blir transportsträckorna skönare då du slipper åka på kant för att slippa felskären.

Sen har de ju lagt till ännu en intressant bräda som kanske skulle passa dig då du inte är ute efter nån parkåkning, Omni, den har ju freeride TBT ist för freeride och är lite mjukare än The Jam. Kan dock inte ge någon input om den då jag inte provat den själv.

Själv kommer jag försöka hitta en Undisputed till den här säsongen, men galet svår att få tag på...
Grymt snabba svar måste jag säga. :)

Ok. Då är jag med. Som sagt: Gillar de fördelar som lyfts fram med TBT och tror nog att jag kan vara beredd att ge det en chans för att se om jag gillar det.

Har spanat lite på Omni också och har noterat att den har en annan TBT-profil. Tror nog den kan fungera kanon med min åkstil eftersom jag är ute efter en mer renodlad pistbräda. Omnin finns iallafall helt klart på intresselistan.

Det jag i allmänhet är mest osäker på är vilken midjebredd jag borde sikta på. Både Omni 159 och The Jam 161 har 252 midja men med olika sidecut radius. Tror du 252-midja fungerar med boots i size 10/10,5 eller borde jag sikta på en större midjebredd?

/Contour

Behöver tips på ny bräda
Vet inte riktigt, själv är jag ett freak, 187cm, 86kg och 8.5 i boots ;) men tycker inte storlek 10(,5) eller 43 i EU storlek låter speciellt stort, är väl genomsnittet för snubbar så 252 midja borde inte vara några problem.

Behöver tips på ny bräda
Hehe. Håller med; skön bootstorlek för en på 1,87. :)

Kan hålla med om att midejstorlekar runt 250 och strax dör över verkar hyfsat vanliga, och skostorlekar runt 43 är ju också normalt som du säger. Verkar ju för övrigt också som att många boots blivit mindre utvändigt (exempelvis Burtons shrinkage tech) så jag antar att behovet av en allt för vid bräda minskat på senare år.

Pinn:s snowboard-köpar-tråd tipsar ju också om att man kan kolla hur mycket man kan vinkla upp brädan med bootsen i bindningarna och det känns som en ganska bra utgångspunkt när man kollar midjevidden på brädan. Får göra ett sånt test i butik när årets grejer börjat trilla in.

/Contour

Behöver tips på ny bräda
Jag har en Burton T6 som är 24,3 i midjan. Har kört US11 skor med den och det har funkat bra, Bindningarna 15 -15.
Dock så anger ju midjevidden där den är som smalast och inte där bindningarna sitter, T6 har också en ganska djup sidecut så det är många saker att tänka på. Min bräda är ca 25 där bindningarna sitter.

Rekommenderar dock inte T6 till dig =)

Behöver tips på ny bräda
Tack Helldude. Bra tips kring boots och midjebredd.

Låter som att jag kan vara hyfsat lugn med en midjebredd på strax över 250 så länge det inte är allt för snål sidecut (dvs att sidecut-radien inte är för stor). Får helt enkelt kolla ordentligt i butik med rätt boots och bindningarna i rätt vinklar så ska det nog bli bra.

Behöver tips på ny bräda
ride dh2 lr en k2 slayblade .. båda har flat rockeroch är styva och båda går o få tag på för nån tusing under de flesta andra märken .

kör själv på en slayblade och den är mycket behaglig i backen och är gudomlig i puder. skall även införskaffas en dh2 i vinter som är ungefär lika dock känns lite stadigare .

Behöver tips på ny bräda
contour sa:
Angående hårdheten så får jag som sagt fundera lite. Frågan är ju om jag vill ha en lite mer förlåtande bräda, eller en lite mer krävande som å andra sidan ger mig mer när jag pressar på farten.

Tror nog att Custom skulle kunna passa ganska bra om jag vill ha en snällare bräda. Antagligen lagom mjuk för allroundåkning och klarar nog min vikt bra. Är väl just nu inne lite på att testa någon Bataleonbräda med TBT, men vi får se lite hur det blir.

Angående Goliath:
Är det den allmänna känslan med TBT du inte gillar eller? Bra att få all input, bra som dålig, om brädorna och tekniken liksom.

/Contour
Ja Customen är ju en av de äldsta brädorna på marknaden förfinade i generationer, en bra bräda utan större fel men kansek lite tråkig också, lite som en V70...

Hade nog lite för höga förväntningar när jag åkte på goliathen första gången, tyckte den var lite livlös och att TBT:en inte var så revolutionerande som alla sa. Skulle hellre rekommendera libtech´s bananer istället. Men det är svårt, är ju väldigt personligt. Utifrån specen som du ger skulle du nog gilla goliathen.

Hmm kanske en Dark Series?!?

Behöver tips på ny bräda
CustomX sa:
Ja Customen är ju en av de äldsta brädorna på marknaden förfinade i generationer, en bra bräda utan större fel men kansek lite tråkig också, lite som en V70...
Haha. På den beskrivningen låter det som att jag definitivt borde ha en Custom. Äger och kör en V70 vilket för övrigt är min tredje Volvo i rad. En V70 kör man inte, den åker man. En stabil rullare som lastar bra iallafall. :D

CustomX sa:
Hade nog lite för höga förväntningar när jag åkte på goliathen första gången, tyckte den var lite livlös och att TBT:en inte var så revolutionerande som alla sa. Skulle hellre rekommendera libtech´s bananer istället. Men det är svårt, är ju väldigt personligt. Utifrån specen som du ger skulle du nog gilla goliathen.

Hmm kanske en Dark Series?!?
Har funderat lite i de banorna men är nog inte riktigt beredd att hoppa på banantåget. Känns som att det är ett större avsteg från gammal hederlig positive camber, då ligger nog Bataleons TBT närmare att välja som sagt.

Ska iallafall inte släppa Libtech riktigt än och får kolla upp Dark series lite mer. Stänger inga dörrar än. :)

/Contour

Behöver tips på ny bräda
Ringostar sa:
Jag och polaren beställde härifrån:
http://www.snowboard-asylum.com/snowboards/bataleon/800217/undisputed-09_10
:cool: är sjukt sugen på att få testa den!!

Jag har på kört på en goliath 161 i ett par säsonger och tyckt att den blivit bättre ju bättre jag själv blivit, dock är den inte så bra i off pisten så det var därför jag beställde en Undisputed 163. Kommer nog ha kvar goliathen som en all round bräda när pudret är frånvarande för den är riktigt bra i pisten imo... :)

Mina Specs:
86-90kg(ja det varierar:))
182cm
size10

Behöver tips på ny bräda
Hej

Konstigt att ingen pratar Atomic, de har ett bra utbud tycker jag.
Själv har jag en Atomic banger 2010. Det är en freeride bräda att plöja puder med men atomic har också andra brädor. Kolla in deras hemsida. http://www.atomicsnowboarding.com/

Jag tror att de är prisvärda, vilket även den här recensionen tagit fasta på.

http://www.snowboard-review.com/snowboard_reviews/review/banger1/

Samma hemsida har testat många fler brädor. Hoppas deras recensioner är till någon hjälp.

Lycka till!

Behöver tips på ny bräda
leffo sa:
Jag och polaren beställde härifrån:
http://www.snowboard-asylum.com/snowboards/bataleon/800217/undisputed-09_10
:cool: är sjukt sugen på att få testa den!!

Jag har på kört på en goliath 161 i ett par säsonger och tyckt att den blivit bättre ju bättre jag själv blivit, dock är den inte så bra i off pisten så det var därför jag beställde en Undisputed 163. Kommer nog ha kvar goliathen som en all round bräda när pudret är frånvarande för den är riktigt bra i pisten imo... :)

Mina Specs:
86-90kg(ja det varierar:))
182cm
size10
Nice, om jag bestämmer mig för att 163 är lång nog får jag nog ta och beställa en därifrån. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för 163 eller 167. Samma vikt som dig, 5cm längre, skulle vara kul att köra en lite längre planka så man verkligen kan pressa på ordentligt. 167'an är lite på gränsen i waisten dock, 26cm på ett par 8.5 or :)

Tillbaka
Topp