Utifallatt någon läser detta som inte redan blivit hjälpt så tänkte jag ta upp några saker som delvis nämnts tidigare.
För det första. Det är lätt att blanda ihop skadorna. Det är skillnad på inflammationer i olika delar av "ben o muskelsystemet", här ovan har sannolikt minst 2 olika skador beskrivits och generellt kan man säga att det som är bra för den ena skadan inte är bra för den andra. Följdaktligen så är mitt råd att inte ta alltför mycket råd av någon som inte klämt och kännt på dig och som du kunnat visa exakt var det gör ont o när. (En detalj är dock att alla läkare inte har koll på alla skador men många kan hjälpa till om man vill träffa någon som har bättre koll på idrottsskador)
Dock finns det väl några generella råd (som du ju enligt mitt förra stycke inte ska lyssna på...).
Vila. Generellt läker kroppen om den får vara ifred. Tänk tex på att det inte är själva träningen man blir stark av utan vilan efteråt.
Stretcha. Ffa brukar just fotbollsspelare slarva med detta trots att deras sport kräver mycket underbensmuskler (korpen/kompislag är värst).
Undvik snabba byten av underlag/träningstyp. Om man går från 2 fotbollsträningar i veckan till 7 dgr skidåkning så kommer man att skada sig om man inte kör försiktigt första månaden. Det kan också ge problem att byta från gräsunderlag till hårt underlag oavsett sporttyp (gäller även löpning).
FÖREBYGG. Träna så varierat som möjligt, styrketräna, låna träningsprogram från någon gammal skidtidning etc. Stretcha i förebyggande syfte. Ha rätt utrustning.
Avslutningsvis är tipset att inte gå alltför länge med smärta eftersom du kanske sabbar nästa resa i så fall. Många av de andra råden här ovan är bra men kom som sagt ihåg att det som hjälper någon kanske skadar någon annan speciellt om man inte har exakt samma skada.
Vad det gäller ledbandet i knät så verkar det vara en annan historia...