Benhinnor!

Dan_ne

Ny medlem
Benhinnor!
Någon som har ett bra tips på hur man slipper få så grymmt ont i behinnorna, och vad beror det på??

Hoppas någon har ett svar så ja slipper denna fruktansvärda pina!

Benhinnor!
vet hur det känns. förjävligt dvs...

kolla in frågor som ställts till experten under tjänster. en av dem har svarat på frågan ett antal gånger.

Benhinnor!
Det jag har hört så gäller det inte benhinnorna, dessa får man ont i om man springer mycket. Men inte alltså skidor. Smärtan man får från skidåkningen beror på att muskeln på framsidan av smalbenen växer för fort. Detta gör att hinnan som omger muskeln inte växer i samma takt... Alltså att muskeln blir instängd och det skapar smärta. Lösningen är att trappa upp åkningen stegvis, alternativt bra barmarksträning.

Så får du ont om du åker skidor så är det med största säkerhet inte benhinnorna...

Benhinnor!
Min mor som är sjukgymnast säger attdet är när din pjäxa ligger emot och trycker på smalbenet. Mellan din pjäxa och benet finns ingen muskel (på insidan) det gör att benet blir irriterat, och kan skapa inflamation. Enligt henne finns det inte så mycket du kan göra förutom att ha ngt slags inlägg mellan pjäxa och benet. När du känner att det är på gång så köp en antinflamatorisk salva och smörj med, typ Zon el utomlands finns Voltaren salvan receptfritt (super salva). Tänk på när du använder dessa preparat att lägga på dem efter aktivitet. Smörj dig alldså inte och dra ut i backen, för dom är lätt smärtlindrande. Då åker du som fan och allt känns toppen i 4 H sen blir det 7 resor värre efteråt. Ja detta var råd från min mor via mig..

Peace!

Benhinnor!
Fick problem med det i somras, sprang iof. varje dag ett tag. Ormasalva och vila funkade för mig. Du kan ju prova att åka med fotbollsstrumpor, de är lite tjockare och så slipper man att kanten på strumpan ligger och skaver mot benet under pjäxan/snowboardskon.

Benhinnor!
Fotbollsstrumpor???
Menar du att du åker med vanliga strumpor annars?
Du vet att det finns speciella skidstrumpor väl? De är långa, sömmarna är strategiskt placerade och ofta har de någon "special" design för att ventilera så bra som möjligt. Kanske kostar några extra tior men det är det helt klart värt.

Jag hade lite problem med benhinnorna min första säsong. Jag försökte vila så gott det gick och smörjde in dem varje kväll med värmande salva (typ liniment) samt drog över en avklippt strumpa för att hålla värmen. Det hjälpte bra faktiskt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp