Benhinnorna

Anders-H

Medlem
Benhinnorna
Fick just ett tips av en sjukgymnast att man kan lägga in en bit liggunderlag eller tom sätta in ett (fotbolls) benskydd inne i pjäxan för att lindra trycket mot benhinnorna. Är det någon som testat detta??

Benhinnorna
Helt seriöst dambindor funkar minst lika bra. Vad man söker är ju något avlastande mellan skenbenet och pjäxan. Är inte så hemma på fotboll, men kan tänka mej att ditt nämnda skydd tar ganska stor plats..

Benhinnorna
finns det ingenting mellanting i tjocklek mellan dambindor och fotbollsbenskydd. Ett liggunderlag som är ungefär hälften så tjockt som ett normalt liggunderlag tex.

Benhinnorna
raka benen ? har sett det på en massa ställen, men det låter jävligt osannolikt att det skulle hjälpa ! gör det verkligen de eller? eller är jag den enda som inte fattar att de som skriver det skämtar!?

Benhinnorna
Även jag fick jävligt ont i benhinnorna i påskas, som tur var var det den sista skiddagen för året men jag känner av dem forfarande. Har hört att så kallade tåhävningar skall stärka dina benhinnor om du använder rätt teknik. Själv är jag för lat för att utöva övnngen, men ett tips för er som har mer ambition.

Benhinnorna
Du får köpa always night bindor dom är relativt tjocka... :-)
Serriös gå ner till närmaste sytillbehör affär så har dom oftas skumgummi i de flesta tjocklekar och det är lätt att forma det hur man vill. Ta med en sax och ett par skumgummi bitar och klipp och testa dig fram när du är ute i backen.... Du skall helst ha lite känningar i benhinnan då är det lättast och avgöra vad som känns skönt.
Själv får jag mest ont i huvuden, så därför är det dags att införskaffa en hjäm nu :-)

Benhinnorna
Att raka benen har absolut ingen som helst effekt på benhinneinflammation. Däremot hjälper det mot hårsäcksinflammation, något som är väldigt vanligt att man får vid skidåkning då håret gnids mot pjäxkanten.

Benhinnorna
Jo tåhävningar är bra att göra i förebyggande syfte. Viktigt är då att ha böjt knä när du går ner och med ett ben i taget. 3*20

Benhinnorna
Jag kan rekommendera en superbra bok.

Motions- & Idrottsskador och deras rehabilitering.

av Karlsson, Thomeé, Martinsson, Swärd.

SISU Idrottsböcker
ISBN 91-88940-11-X

/Mange

Benhinnorna
Eller så kan du besöka Lasse Lind på ortopedtekniska i Danderyd sthlm och få ett par gjutna smalbensskydd för ca 3000:- dom funkar riktigt bra, MEN inte lika bra som att träna upp musklerna runt vaderna och lära sej STÅ rätt på skidorna......

Mvh pata..

Benhinnorna
Det sjukgymnasten antagligen menade var att du skulle sätta in en så kallad kil. Den kan du göra av liggunderlag eller fotbollsbenskydd, eller vad som helst egentligen. Du har den inte mot smalbenet utan mellan innerskon och pjäxan, bakom vaden.

Benhinnorna
alltså. alla som svarat här, är ni alldeles säkra på att det är just benhinnorna ni har ont i?! särskilt han där som sa att det gick över efter ett löppass. Jag fick benhinneinflammation för två år sedan, har haft det till och från sedan dess (nåra månader bra, nåra månader dåligt.). Egentligen finns det bara en sak att göra: vila. finns en salva på apoteket också som heter Zon, rätt bra. men har man verkligen inflammation är det alltså månader av vila som gäller. Och då är det stötar man ska akta sig för, således är typ cykling, spinning (såklartdå), simning osv jätte bra, men INTE löpning och hopp som är mycket påfrestande för benhinnorna. Man kan alltså få ont av att hoppa (snowboard och skidor), men inte av att åka, isåfall lär det juh va någe annat. Det enda man kan göra i princip är att undvika det som gör ont, å det är länge. För när det inte gör ont längre varje satans steg man tar, så ökar man på och vips så är det där igen. Huuur länge som helst om det har gått allt för länge.
Tåhävningar är väl bra, för att stärka vadmusklerna, men man ska göra det som känns bra. har man benhinneinflammation kan man inte göra tåhävningar, för det gör satans satans ont, man kan knappt gå i trappor...

Benhinnorna
"Skyddet" vad det nu än må vara skall placeras framför smalbenet...Bakom vaden lär det ju knappast fylla någon funktion. Trycket mot benhinnorna blir ju lika påfrestande.
Och som svar till ett tidigare inlägg, tåhävningar i detta fallet görs ej för att stärka vadmusklerna utan för att bygga upp musklerna vid nederdelen av smalbenen. Du gör dina hävningar med böjt ben, då kommer du alldeles säkert att känna vilken muskel som tränas....

Benhinnorna
har hört att man även kan göra nå form av inlägg till pjäxorna lixom till vanliga skor...hårsäcksinflamation hjälper om man rakar benen...benhinneinflamation är nånting helt annat å betyligt mer smärtsamt...om inget annat hjälper så kan man ju alltid köpa litt mjukare pjäxor...d kan hjälpa...speciellt om man hoppar mkt...

Benhinnorna
Halåjjsan!! Har haft benhinnorna i två månader drygt, gått på behandling som iof funkade rätt ok, men man är träningsnarkoman som ja så funka det ju int å vila....morsan skickade iprenmannen på mig ett par dagar vilket funkat perfekt!! Känner att ja måst chilla ett tag till från skidåkning men han är det bästa tips jag kan ge iaf...köp förresten oxå formbara sulor med hålfotstöd i en sportaffär, gutt värre!!! Huvudsaken bena ä fit tills de bäriväg till kanada....

Suerte!!

Benhinnorna
Hoppas du har haft benhinnorna mer än två månader cykelsnubben! Raka benen hjälper mot smärta men då är det som sagt var inte benhinnorna man har problem med. Träna stå rätt och köp rätt pjäxor så ska problemen inte vara så stora!

Benhinnorna
Mina problem med benhinnorna har försvunnit efter det att jag började stretcha och sträcka ut benhinnorna.

Ett tips är att sitta på knäna, ha vristerna och knäna i golvet och sitt på hälarna. Sitt så ca fem-tio minuter per dag. Men passa knäna! Sitt gärna på en tjock matta eller något annat mjukt.

Benhinnorna
trodde att min smärta i benhinnorna gick över efter ett löpningspass men det gjorde det inte... Ska nu prova metoden som killen i inlägget ovan skriver om!

Benhinnorna
Enda gången jag känt av benhinnorna var för cirka 5 år sen.
Det berodde enbart på att jag åkte med BAKVIKT. Inte mycket, men ändå.
Alltså, stå rätt på skidan... Särskilt vid landning efter hopp =) så kommer resten av sig själv.

Tillbaka
Topp