Bent Chetler 100

Bent Chetler 100
tjena!
Jag funderar på ett par Atomic Bent Chetler 100 men är det någon som har dessa och hur funkar de i pisten? Kör mest pist men turar då och då.

Bent Chetler 100
Tjena!

Köpte ett par inför denna vintern har bara kört ett par dar på dom men tycker dom har fixat att jag förväntar mig. Inga problem att carva järnet i dom men även goa offpist och i parken. Har inte hunnit tura på dom än men känns lätta och fina till de med :)

Bent Chetler 100
Då borde du köpa 180cm, alt 188cm om du känner dig trygg med en längre skida..
Vad har du tänkt dig för bindning?

Senast ändrad:
Bent Chetler 100
Jag körde dom med king pins förra vintern i Chamonix, är 195 lång så hade 188, tycker dom är väldigt oroliga i högre farter & i körig snö! Gick tillbaka till Atris nu som i mitt tyckte är likvärdig men betydligt stabilare!

Bent Chetler 100
Jag körde dom med king pins förra vintern i Chamonix, är 195 lång så hade 188, tycker dom är väldigt oroliga i högre farter & i körig snö! Gick tillbaka till Atris nu som i mitt tyckte är likvärdig men betydligt stabilare!
Förstår det, är väl mer en allroundskida än en Chamonix slaktare. Jag tänker att man köper den som en park, pist, lite Sverige offpist/turåkning. Så har man nått större till alperna usa etc.
Nyfiken, du som är så lång(195cm NBA nästa?)är inte 188 väldigt kort? Jag kör armada jj som är 195cm och är 183 cm. Jag tycker det vore väldigt kort med 188 i alperna tex.

Bent Chetler 100
Förstår det, är väl mer en allroundskida än en Chamonix slaktare. Jag tänker att man köper den som en park, pist, lite Sverige offpist/turåkning. Så har man nått större till alperna usa etc.
Nyfiken, du som är så lång(195cm NBA nästa?)är inte 188 väldigt kort? Jag kör armada jj som är 195cm och är 183 cm. Jag tycker det vore väldigt kort med 188 i alperna tex.
BC 100 finns bara upp till 188cm.

Bent Chetler 100
Chetlern lättare, mer lekfull och går bra att montera fram om man vill det. QST mer direktionen, dämpad och stabilare. Beror således på vad du prioriterar.

//Jens, Salomon

Bent Chetler 100
Om det är en lekfull skida du vill ha så tar du Chetlern och vill du ha en tryggare och mer dämpad så tar du QST. Gällande flyt i offpist så är ju QST nästan en cm bredare i tip vilket borgar för mer nosflyt. Jag gillar QST som allroundare i såväl pist som offpist. Chetlern är en skida jag skulle välja mer för hopp och lek-åkning. Det handlar om vad du vill ha ut av din skida och hur du är som åkare och där du beskriver mest pist och en del tur så är frågan om du åker i pisten och hoppar på kanter och leker runt eller mer traditionell åkning?

Bent Chetler 100
Något kort kanske, samtidigt är det inte många modeller som finns så långa som inte är superbreda! Har ett par bent chetler 120 med Pivots också, dom är betydligt bättre! Sen var ju inte förra vintern den bästa snömässigt heller så de var ju oftast skare eller stenhårt... & dom dagarna de var mycket snö användes 120:orna ju! :))

Tillbaka
Topp