Bent Chetler 2012

Olindby

Medlem
Bent Chetler 2012
Hej, jag tänkte beställa ett par Atomic Bent chetler skidor. Jag tror att längd 183 passar mig, jag ska använda dem i skogen och gärna sätta en del trick där, även åka en del på berget men prioriterar att kunna sätta trick även där före att kunna åka snabbt. Jag vet inte riktigt vart jag bör montera dem tycker ni +2 låter bra eller är det för långt fram dom ska ju ändå användas i puder och spetsarna får inte åka ner, jag väger 78-80 kg är 180 cm lång.

Bent Chetler 2012
Ja alltså det är en RIKTIGT mjuk tail på de så det är nog ingen dum idé att dra fram monteringen ngn cm. Du kan även titta på Moment Ghost Chant och nya Line Mr. Pollards Opus :) Samma kategori men annat tänk.

Ghost chant är symmetrisk och ska mittmonteras. Detta tillsammans med ett fotavtryck på 124mm gör det till en lekskida av rang!
Line MPO är hacket styvare än vad man är van vid när det kommer till Pollards skapelser. Dock har de jag känner som har testat de, diggat de.

Bent Chetler 2012
Körde med dem i vintras på "centered". Och det är väl -2 från dead center?

Tyckte det fungerade finfint med den monteringen, kände definitivt aldrig något behov av att montera dom längre fram, men vet att många som kör på Chetlers gärna kör dead center.

Oavsett kommer du bli nöjd :).

edit. Detta gäller alltså 10/11.. Men har för mig att inga förändringar gjorts på årets.

Senast ändrad:
Bent Chetler 2012
man förlorar mer i åkkänslan i när man har helt mittcentrerade bindningar i förhållande till att hoppa med icke-mittmonterade bindningar. därför låter det i ditt fall som att ha lite frammonteringen verkligen inte skulle skada!

Bent Chetler 2012
Jag har även kollat lite med vikten och tycker att 4600 g är ganska mycket som bent chetler ligger på om man ska trixa, då armada JJ ligger på mindre än halva den vikten, tycker även att obseth skidan verkar bra får helt enkelt se har ni några andra tips? Eller något att lägga till?

Bent Chetler 2012
Oskar_Lindby sa:
Jag har även kollat lite med vikten och tycker att 4600 g är ganska mycket som bent chetler ligger på om man ska trixa, då armada JJ ligger på mindre än halva den vikten.
JJ i 175 veier 1980g, 185 veier 2260g per ski
bentchetler veier 2189g per ski
Obseth veier 2630 pr ski i 189

Fra Fri Flyt sine skitester, diverse år.

Bent Chetler 2012
Testade BC i vintras. Lättaste skida jag känt på i den bredden. Hela skidan är sjukt jibbig.
Körde min 3cm bak från mitten och det kändes som en mittmonterad jibbskida. Löjligt lekig.

För allround allmountan lek skulle jag köra 2,5-3 cm bak. För ren BC-jibb. 1-1,5 cm bak.

Senast ändrad:
Bent Chetler 2012
Bentchetler. Enligt dom 4630 g, kan dock vara båda skidorna, isåfall har jag missat det. Länk nedan
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19484

Armada JJ ligger på 1920g enligt dom, det är 175 modellen. Länk nedan.
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/19495

Måste vara något jag missat kan väl inte vara så stor skillnad? Det är ju Bentchetlers nyaste modell, men vad jag vet så ska det inte vara mkt ändring från förra årets, något styvare står det bara.

Bent Chetler 2012
Såklart är det båda skidorna på bc och en på jj...1kg per skida är inte många av dynafits skidor som kommer undan med...

Bent Chetler 2012
snej sa:
Såklart är det båda skidorna på bc och en på jj...1kg per skida är inte många av dynafits skidor som kommer undan med...
Precis. Så gångra JJ med 2 så har du vad ett par 175or väger. Bentchetlern är i min mening en väääldigt lätt skida i förhållande till storleken.

Bent Chetler 2012
Okej, bra då får det bli ett par bent chetler till kommande säsong i Chamonix. Blev lite förvirrad av vikten bara, har alldrig testat någon av de skidorna så hade inget att gå på. Tänkte ta ett par sth 12 bindningar till borde räcka, montera dem på +2 och hoppas på mycket snö. Tack för hjälpen.

Bent Chetler 2012
PNyberg sa:
snej sa:
Precis. Så gångra JJ med 2 så har du vad ett par 175or väger. Bentchetlern är i min mening en väääldigt lätt skida i förhållande till storleken.
håller helt med, har kört mina en säsong nu och dom är som sagt jävligt lätta för sin size och riktigt jibbvänliga! stört sköna skidor för övrigt!

Bent Chetler 2012
testade dom ett par åk i chamonix förra säsongen och enligt min åsikt så var det otroligt oskönt att ha dom mittmonterade, tror dom var monterade så. trots den ganska rejäla rockern så lyckades jag med att fastna med toppen i snön, hade snöat ca 10-15cm så vet i fan hur jag lyckades. kände iaf att man inte kunde pusha dom 100% pga monteringen. testade även blog och access, blog kändes som samma skida som chetlern.

accessen, aa vad ska jag säga. sjukt lättåkt skida som fungerade överallt på berget. testade dom som sagt i ca 10 cm nysnö så vet ju inte hur några av skidorna är efter ett dump utöver det vanliga i alperna. accessen kostar bara 299€ på sportconrad och hade jag inte velat ha en skida som jag kan utvecklas mer av hade jag köpt den direkt. men ska man åka hela säsongen så tror jag man tröttnar efter ett par veckor.

sry för off topic men kände att det behövdes lite om accessen som är en av det billigaste skidorna man kan hitta och är otroligt lättåkt, rolig och förbannat ful.

Bent Chetler 2012
pablomoses sa:
testade dom ett par åk i chamonix förra säsongen och enligt min åsikt så var det otroligt oskönt att ha dom mittmonterade, tror dom var monterade så. trots den ganska rejäla rockern så lyckades jag med att fastna med toppen i snön, hade snöat ca 10-15cm så vet i fan hur jag lyckades. kände iaf att man inte kunde pusha dom 100% pga monteringen. testade även blog och access, blog kändes som samma skida som chetlern.

accessen, aa vad ska jag säga. sjukt lättåkt skida som fungerade överallt på berget. testade dom som sagt i ca 10 cm nysnö så vet ju inte hur några av skidorna är efter ett dump utöver det vanliga i alperna. accessen kostar bara 299€ på sportconrad och hade jag inte velat ha en skida som jag kan utvecklas mer av hade jag köpt den direkt. men ska man åka hela säsongen så tror jag man tröttnar efter ett par veckor.

sry för off topic men kände att det behövdes lite om accessen som är en av det billigaste skidorna man kan hitta och är otroligt lättåkt, rolig och förbannat ful.
Well..10cm puder och du fastnar med en fullrockerskida med en nos på 140mm. Visst...är du lång, tung och provade 183an helt centrerad så har jag lite förståelse..men det är bara lite.

Bent Chetler 2012
PNyberg sa:
pablomoses sa:

Well..10cm puder och du fastnar med en fullrockerskida med en nos på 140mm. Visst...är du lång, tung och provade 183an helt centrerad så har jag lite förståelse..men det är bara lite.
jag är inte lång, inte ens 180. tror det var 183an. troligtvis tar det ett tag att åka in sig på dom, jag var inte alls van att åka med mitmonterat. Är en helt okej skidåkare, lärde mig när jag var tre och har ca 100 skiddagar i chamonix. så det borde vara en sak man lär sig. iaf jag hade köpt dom bara pga designen :D

Tillbaka
Topp