Bergsguide

Tjenare jag undrar om det är någon här i gruppen som är eller som vet hur man går till väga för att utbilda sig till bergsguide. Jag har sett att det går att göra det i Sverige vi SBO men jag undrar om det går att göra på något annat sätt utomlands. Hör gärna av er om ni vet något om detta MVH Jacob

xQubeZ

Aktiv medlem
De flesta länder har väl sin egna motsvarighet. Vet inte om de tillåter utlänningar på sina utbildningar eller inte men är säkert bara att höra av sig. Ensa i Chamonix utbildar ju alla guider i frankrike så du kan ju kolla deras hemsida. Cham är ju iaf ett bra ställe att få erfarenheten och ticka av alla förkrav du behöver för att ens få anmäla dig.

chrtur

Aktiv medlem
Hej, IFMGA är den internationella organisationen som styr riktlinjerna för vad en utbildning skall innehålla för att man skall få ett giltigt IFMGA Bergsguide certifikat. Organisationen består av medlemsländer där varje land genomför utbildningen lokalt utifrån de generella riktlinjerna/reglerna. Sverige är medlem genom SBO, som att tex ENSA är Franska motsvarigheten. Det finns dock i varje medlemsland en utbildningsgrupp där man får utbilda sig, det är ett av grundkraven från IFMGA. Om man inte genomför utbildning så får man tillslut ej vara medlem längre.

Med anledning av detta är det fritt fram att utbilda sig var man vill, så länge man uppfyller kraven. Det finns ”svenskar” som har utbildat sig i Frankrike, Österrike, Tyskland och Schweiz vad jag vet.

/Christian

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp